StoryEditor

Zákon pre tých druhých?

25.03.2002, 23:00

Mario Puzo si nie náhodou vybral pre svoj kultový román Krstný otec motto z Balzaca: Za každým veľkým majetkom je nejaký zločin. Jeho analýza prerodu chudobných sicílskych "animales" na majetných amerických "pezzonovantov" je po istej korekcii európskymi vzorcami správania použiteľná aj v našich zemepisných šírkach. Isteže, každé pravidlo má výnimky. Nejeden slovenský podnikateľ získal majetok legálne a bez prekročenia etických noriem a nejeden slovenský pezzonovante sa k majetku prekľučkoval tiež legálne -- cez medzery v zákonoch. Aj cez medzery v zákone o konflikte záujmov verejných činiteľov. Skupina poslancov sa rozhodla upchať ich a predložila národnej rade návrh nového ústavného zákona o konflikte záujmov.
Ešte v januári videl Ladislav Orosz, jeden z predkladateľov návrhu, jeho priechodnosť v parlamente optimisticky. Dnes, pred hlasovaním národnej rady o tomto zákone, je vo svojich vyjadreniach podstatne opatrnejší. Už zistil, že väčšina poslancov by ho asi bez problémov schválila, keby platil až na budúcu politickú garnitúru, keby neobsahoval obmedzenia budúceho zamestnania súčasných politikov a vysokých štátnych úradníkov vo firmách, ktorí týmto firmám odhlasovali verejné zákazky, keby nebolo treba zverejňovať majetkové priznania ešte dva roky po skončení výkonu funkcie, keby sa rozsah verejných činiteľov povinných predkladať majetkové priznania tak nevkusne nerozšíril, keby... Faktom je, že keby poslanci schválili zákon v navrhovanej podobe, bol by jedným z najprísnejších v Európe. Faktom je aj to, že slovenskí politici patria podľa vnímania občanov k najskorumpovanejším v širokom okolí -- viac než 80 percent občanov si myslí, že pri výkone funkcie presadzujú svoje záujmy. Na veľkú dieru veľká záplata. Harold Bonacquist z Americkej komory právnikov reagoval na výhrady k rozsahu návrhu slovenského zákona slovami: člen newyorskej komory právnikov musí dodržiavať kódex, ktorý je osemkrát podrobnejší než pravidlá, ktorými sa musia riadiť verejní činitelia na Slovensku. S korupciou je to ako s nebankovými subjektmi -- keď jej vzniku a rozmachu dlho máločo bránilo, ťažko dnes proti nej bojovať. Rozkvetu korupcie na najvyšších verejných miestach v postkomunistických krajinách neprospievali ani západné vzory. V minulosti často poukazovali naši podnikatelia na to, že Nemecko, Francúzsko alebo Belgicko umožňuje svojim podnikateľom odpočítať si úplatky pre zahraničných úradníkov z daní. Túto prax zrušila až na sklonku deväťdesiatych rokov konvencia OECD. Svet sa mení, Európa zvlášť. A my? Pre voličov, ktorým záleží na budúcnosti Slovenska, by malo byť hlasovanie strán a poslancov o tomto zákone dôležitým kritériom pri ich rozhodovaní, ktorému kandidátovi a ktorej strane dajú svoje hlasy v tohtoročných parlamentných i komunálnych voľbách.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 09:46