Vážený pán minister, dovoľujeme si vás osloviť v súvislosti s nariadením vlády, ktorým sa ustanovujú záväzné limity pre rozsah zhodnocovania odpadov z obalov a pre rozsah ich recyklácie vo vzťahu k celkovej hmotnosti odpadov z obalov. Cieľom Európskej smernice č. 94/62/EC o obaloch a odpadoch z obalov (Smernica) je dosiahnutie vysokej úrovne ochrany životného prostredia, pri udržaní funkcie vnútorného trhu a vylúčení prekážok voľného obchodu, bez narušenia alebo obmedzovania hospodárskej súťaže v rámci EÚ.
Smernica stanovila pre všetkých 15 členských štátov EÚ ciele recyklácie vo výške minimálne 25 % a maximálne 45 % hmotnosti všetkých obalových materiálov, pričom z každého obalového materiálu bude recyklovaných minimálne 15 % hmotnosti. Členské štáty pri vykazovaní plnenia cieľov recyklácie a zhodnotenia uvádzajú údaje za štyri základné obalové komodity: papier, sklo, plasty a kovy. Iné výkazníctvo EÚ od členských štátov nevyžaduje. Žiadna členská krajina EÚ ani žiadna asociovaná krajina nezaviedli samostatnú evidenciu jednotlivých polymérov pre dosahovanie cieľov recyklácie. Sme si plne vedomí spoluzodpovednosti za splnenie environmentálnych cieľov v súlade s požiadavkami Smernice, ale kategoricky odmietame cieľ, ktorý je päťnásobne vyšší ako požaduje EÚ: 15 % verzus 80 % v roku 2007! Pre informáciu uvádzame, že členské krajiny po 8 rokoch implementácie Smernice dosahujú priemernú mieru recyklácie plastov asi 17 %.
Nariadenie vlády, ktoré pripravilo Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP SR), obsahuje aj špecifický cieľ pre sledovanie jedného plastového polyméru PET (polyetyléntereftalát). Ciele, ktoré navrhuje ministerstvo, idú nad rámec požiadaviek EÚ a vysoko presahujú všeobecné požiadavky Smernice. Minister životného prostredia SR opäť predkladá nereálne ciele bez akejkoľvek ekonomickej analýzy. Každé percento zvyšovania miery recyklácie znamená exponenciálny rast nákladov a výška recyklácie 80 % je v praxi takmer nedosiahnuteľná. Vytvorenie samostatnej kategórie plastového polyméru PET pripomína neslávny pokus MŽP úplné zrušiť výrobu a dovoz PVC. Uvedený zákaz prijala SR v roku 2001 s účinnosťou od roku 2008 a stali sme sa jedinou krajinou na svete, ktorá sa zaviazala plne zrušiť používanie PVC. Našťastie, zákaz používania PVC bol zrušený novelizáciou v roku 2002.
Ak vláda SR bude hlasovať za prijatie uvedeného dokumentu -- samostatnú evidenciu PET --, tak vážnym spôsobom zníži konkurencieschopnosť slovenského priemyslu, vytvorí ďalšie bariéry v podnikateľskom prostredí, zníži plánované investície a ohrozí platobnú bilanciu SR. Budeme svedkami ďalšieho presúvania investícií do ostatných krajín regiónu V4.
Dovoľujeme si vás preto požiadať o zrušenie špecifického cieľa pre PET materiál a jeho nahradenie systémovejším cieľom pre celú skupinu plastov v zmysle spomínanej obalovej smernice EÚ. Rozporované vytýčenie samostatného cieľa pre PET, ako aj jeho výška, je po prvé nad rámec toho, čo je požadované EÚ. Po druhé, nie je v súlade s riešeniami podpory ekológie a udržateľného rozvoja domácich podnikateľov. Po tretie, je znevýhodňujúce a finančne mimoriadne náročné v porovnaní s prístupmi v okolitých krajinách stredoeurópskeho regiónu. Dosahy, prejavujúce sa už dnes, ohrozujú strategické zámery investícií v SR. Po štvrté, nadmerné zaťaženie najviac dopadne na slovenského spotrebiteľa, na ktorého sa premietnu všetky nútené náklady necitlivo a nereálne stanovených limitov.
StoryEditor