StoryEditor

Obstojí aj v európskej konkurencii

03.03.2003, 23:00

Jeden z najproblematickejších ukazovateľov stavu našej ekonomiky -- pasívne saldo zahraničného obchodu -- sa podľa zverejnených výsledkov ŠÚ SR za január ukázal až prekvapujúco dobrý. Schodok dosiahol iba 0,9 mld. Sk, čo je najnižšie saldo od polovice roku 1999. Vlaňajší január však bol mesiacom, v ktorom sa nedosiahol vývoz ani predchádzajúceho roka, takže porovnávací základ pre vykazovaný 19-percentný rast exportu je príliš nízky, čiže nemožno očakávať, že by sa mohlo udržať až takéto vysoké tempo vývozu. Treba povedať, že najnižší januárový schodok od roku 1999 dosiahla súčasne aj Česká republika a že tak v ČR, ako aj v SR, sa na raste podieľa najmä obchod so štátmi Európskej únie (v ČR sa zvýšil o 7 mld. Kč, v SR o 6,2 mld. Sk), a hlavne oživenie obchodu s Nemeckom, kde SR zvýšila vývoz o 40 % (o 4,6 mld. Sk) a dosiahla rekordné kladné saldo 4,1 mld. Sk, najmä nadpriemerným vývozom sedadiel do motorových vozidiel, osobných automobilov, drôtov a káblov, karosérií motorových vozidiel, častí motorových vozidiel. Nemecko dosiahlo až 30-percentný podiel na slovenskom vývoze (vlani 26 %). Aj bilancia vzájomného obchodu SR a EÚ za január 2003 dosiahla rekordné aktívum 7,7 mld. Sk.
S Českou republikou máme spoločné aj to, že na priaznivých trendoch v zahraničnom obchode má najväčší podiel najmä obchod s autami. Už vlani -- napriek vysokému dovozu automobilov i komponentov na ich výrobu -- dosiahol automobilový priemysel aktívne saldo zahraničného obchodu 26 mld. Sk, pričom samotné výrobné organizácie sa zaslúžili o prevahu vývozu nad dovozom až o 57 mld. Sk. Volkswagen ťahá aj dodávateľov. Prudko sa rozvíja aj výroba komponentov pre automobilový priemysel. Vlani dodávky vzrástli zo 41,7 mld. Sk roku 2001 o 27,8 % až na 53,3 mld. Sk. Aj v januári dominovali vo vývoze vozidlá. Do zahraničia sa ich predalo o štvrtinu viac ako pred rokom. Na druhej strane úsporné opatrenia, ktoré vplývajú aj na občanov, sa odrazili v najväčšom poklese dovozu osobných automobilov (o 0,6 mld. Sk) a liekov o (0,3 mld. Sk).
Automobilový priemysel, ktorý vlani zamestnával v SR už vyše 60-tisíc pracovníkov, z toho vyše 50-tisíc vo výrobných podnikoch, sa stal stabilizujúcim činiteľom slovenskej ekonomiky. Dosiahol už 19,7 % podielu na obrate v priemyselnej výrobe, čo je podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu SR Jozefa Uhríka splnenie kritéria pre vyspelé priemyselné krajiny, kde sa jeho podiel pohybuje medzi 17 -- 20 %. Výroba áut v Česku a na Slovensku vďaka produkcii nových tovární TPCA v Kolíne a PSA Peugeot Citroën v Trnave vzrastie v priebehu piatich rokov viac ako dvojnásobne. Automobilky a ich dodávatelia zároveň zdvojnásobia svoj podiel na priemyselnej výrobe i exporte. Združenie automobilového priemyslu SR očakáva okolo roku 2010 výrobu 750-tisíc automobilov iba z dvoch automobiliek (Volkswagen a Peugeot Citroën), teda strojnásobenie dnešnej úrovne, pričom nevylučuje príchod ďalších automobiliek. Samozrejme, s pozitívnymi multiplikačnými efektmi na rozvoj dodávateľskej siete. Ak jedna továreň skončí výrobu niektorého modelu, dodávateľ sa môže zúčastniť na inom projekte v ďalšej blízkej automobilke a nemusí prepúšťať. Pred vstupom do EÚ je významné, že ide o odvetvie, ktoré už teraz obstojí v konkurenčnom boji, dokonca automobilový priemysel krajín strednej Európy sa stáva konkurenčnou hrozbou pre výrobcov v krajinách EÚ. Je to však aj preto, že, napríklad, v Španielsku, ktoré sa svojimi obavami netají, aj keď cena práce je tu o polovicu nižšia ako v Nemecku, ešte stále je 5- až 8-krát vyššia ako v stredoeurópskych krajinách. Priame zahraničné investície umožnili slovenskému hospodárstvu vstúpiť aj na konkurenčné trhy EÚ, no Uhrík varuje, že výhoda lacnej a kvalifikovanej pracovnej sily sa môže rýchlo rozplynúť, keď sa vážne nezačneme zaoberať kvalitou prípravy a vzdelávania mládeže.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. december 2025 04:51