StoryEditor

Čínsky výrobca elektromobilov NIO stavil na výmenu batérií namiesto ultrarýchleho nabíjania

03.04.2023, 10:07

Spoločnosť NIO začala v Číne testovať rýchlejšie a efektívnejšie stanice na výmenu batérií.

NIO je jednou z najväčších a najznámejších čínskych spoločností vyrábajúcich elektrické vozidlá. Popri výrobe samotných elektromobilov spustila aj nový skúšobný projekt vysokorýchlostných výmenných staníc batérií pre elektrické autá.

Najväčším prelomom pre firmu je však úspešné uvedenie svojich produktov do Nórska, Spojeného kráľovstva a Spojených štátov. Tento krok otvára čínskej automobilke rozsiahle nové možnosti.

Stávka na vysokorýchlostné stanice na výmenu batérií

Spoločnosť NIO začala v Číne testovať rýchlejšie a efektívnejšie stanice na výmenu batérií. Jej cieľom je, aby sa táto technológia stala životaschopnejšou ako technológie rýchleho nabíjania konkurenčných výrobcov elektromobilov. Inak povedané, NIO vsádza na to, že budúcnosť elektromobility pri preprave na dlhé vzdialenosti je práve vo výmene batérií a nie v ultrarýchlych nabíjačkách.

Stanica NIO Power Swap Station 3.0 má kapacitu až 21 batérií a dokáže vymeniť batériu za menej ako päť minút. Výmena batérií by mohla znížiť zaťaženie elektrických sietí v čase nabíjacích špičiek, ale uskutočni-teľná by bola len vtedy, ak by sa batérie viac štandardizovali.

NIO je jedným z mála výrobcov elektromo-bilov, ktorí vsadili na výmenu batérií ako hlavnú možnosť napájania. Naopak, konkurenčná Tesla hovorí, že výmena batérií je plná problémov a nie je vhodná na široké použitie, preto sa táto americká firma zameriava na vylepšovanie technológie ultrarýchleho nabíjania, ktoré umožňuje nabiť vozidlo za 15 minút pre dojazd 350 kilometrov.

NIO každopádne plánuje, že do konca roka bude mať na celom svete 2 300 staníc na výmenu batérií. K 23. marcu ich bolo v prevádzke 1 323 a v tomto roku má pribudnúť ďalších 900.

Podľa Shen Fei, senior viceprezidenta spoločnosti NIO pre správu napájania, takmer 60 percent energie „dobili“ vozidlá NIO vo februári prostredníctvom výmeny batérií, zatiaľ čo 23 percent bolo energie elektromobily tejto značky získali z domácich nabíjačiek.

Len menej ako 10 percent používateľov NIO využívalo verejné nabíjačky, zatiaľ čo 80,5 percenta energie dobitej zo 14-tisíc nabíjačiek NIO v Číne využili vlastníci iných značiek áut vrátane Tesla a BYD.

Akcie NIO sú dnes mimoriadne dostupné

Akcie spoločnosti NIO boli primárne kótované na Newyorskej burze cenných papierov (pod značkou "NIO"), minulý rok však firma požiadala aj o sekundárne kótovanie v Hongkongu. Cena akcie na americ-kej burze dosahuje aktuálne okolo 10 dolárov, čo sa zdá byť veľmi dobrým vstupným bodom pre investíciu.

V porovnaní s najvyššou cenou (57 dolárov v januári 2021) ide o zásadný rozdiel. Aj keď akcie zaznamenali výrazný pokles, zdá sa, že čínska firma neustále pracuje na vývoji a snaží sa o nové zlepšenia. Trhová kapitalizácia spoločnosti NIO je v súčasnosti na úrovni 17,3 miliardy dolárov.

image

Pohyb akcií NIO za posledných päť rokov. Zdroj: Investing

Firma na zozname perspektívnych EV akcií

Analytická platforma Investorplace nedávno zverejnila zoznam 3 akcií z oblasti elektromobility, pri kto-rých existuje potenciál pre výrazné zhodnotenie. Na zozname figurujú Tesla, Solid Power a práve NIO.

V prípade čínskej značky analytici uvádzajú, že akcie NIO za posledných šesť mesiacov síce klesli o takmer 60 percent, čo investorov sklamalo, napriek tomu je riziko ďalšieho poklesu skôr obmedzené a, naopak, existuje potenciál zhodnotenia akcií v nasledujúcich 12 mesiacoch na úroveň 20 USD.

Tržby spoločnosti NIO v roku 2022 vzrástli o výrazných 37,2 percenta, avšak marža pri predaji vozidiel sa znížila o 640 bázických bodov na 13,7 percenta.

Očakáva sa, že dodávky vozidiel a marže zostanú v roku 2023 nízke. Spoločnosť NIO však ukončila rok 2022 s hotovosťou a ekvivalentmi vo výške 6,6 miliardy dolárov, čo poukazuje na solídnu stabilitu a zároveň poskytuje flexibilitu pre medzinárodnú expanziu a vývoj produktov.

Spoločnosť NIO plánuje v roku 2023 uviesť na trh päť nových modelov a výrazne expandovať v Európe. Všetky tieto skutočnosti z firmy robia zaujímavý investičný tip.

Komentár hlavného analytika ApmeFX Petra Svoreňa.

01 - Modified: 2024-04-24 20:53:48 - Feat.: - Title: Europoslanca Kraha z AfD vyšetrujú pre možné úplatky z Ruska a Číny 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-23 10:13:57 - Feat.: - Title: Známe čínske online trhovisko má problém. Jeho aplikácia sa môže správať ako spyware či malware, tvrdí dTest 04 - Modified: 2024-04-23 09:51:18 - Feat.: - Title: Predaj iPhonov v Číne klesol najviac od pandémie covidu. Spadol až na tretie miesto 05 - Modified: 2024-04-23 09:40:17 - Feat.: - Title: Čína investuje v Maďarsku: Miliardové projekty vytvoria 25-tisíc pracovných miest, hlási Szijjártó
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 10:53