Ešte donedávna patrili spoločnosti pôsobiace v oblasti pestovania marihuany a výroby elektromobilov medzi hlavné oblasti záujmu veľkého množstva investorov (špekulantov) a médií. Akcie týchto spoločností častokrát ignorovali gravitáciu a výnimočné neboli ani rasty o niekoľko stoviek percent v priebehu pár mesiacov. Optimizmus investorov akoby nepoznal hranice a trhové hodnoty popierali všetky zásady racionálneho oceňovania firiem. Tento „sen“ sa ale relatívne rýchlo rozplynul.
V prípade marihuanového priemyslu na to stačilo zahájenie vyšetrovania viacerých firiem Komisiou pre cenné papiere (SEC) a s ním súvisiace dočasné pozastavenie obchodovania s ich akciami na burze. Dokonca aj v prípade nepreukázania pochybenia prešetrovaných spoločností zaznamenali ich akcie po opätovnom začiatku obchodovania poklesy o desiatky percent. V určitých prípadoch niekoľkodňové výpredaje (typicky o 50-85%) dokonca úplne vymazali takmer všetky dovtedajšie zisky. Podobný vývoj sme mali možnosť nedávno sledovať aj pri akciách spoločností podnikajúcich v oblasti elektročlánkov. Akcie automobilky Tesla vzrástli v roku 2013 o približne 350%, ziskuchtiví investori tak začali hľadať „ďalšiu Teslu“. Po tom, ako automobilka oznámila zámer postaviť „gigatováreň“ na výrobu elektročlánkov, upriamili investori svoju pozornosť aj na akcie relatívne malých spoločnosti z tohto oboru. Scenár sa opakoval – po rýchlom náraste (v priebehu niekoľkých dní o viac ako 100%) znovu nasledoval viac ako 50% prepad. Čo mali teda spoločné tieto na prvý pohľad nesúvisiace odvetvia? Zjednodušene povedané – prílišné nadšenie a prehnané očakávania investorov.
Podobným procesom prechádzali koncom devätnásteho a začiatkom dvadsiateho storočia aj výrobcovia automobilov. Na začiatku automobilovej revolúcie v Spojených štátoch vzniklo niekoľko stoviek spoločností, na konci dvadsiatych rokov ale celému odvetviu dominovali iba traja giganti: General Motors, Ford a Chrysler. Odvetvia elektročlánkov a marihuany môžu mať síce veľkú budúcnosť, všetci súčasní „pionieri“ sa jej ale nemusia dožiť. Opatrnejší investori možno spravia lepšie, keď si počkajú, kým sa trochu „usadí prach“. Okrem toho mnoho investorov sa na vlastnej koži naučilo dôležitú lekciu - že diverzifikácia neznamená nakúpiť iba viacero spoločností pôsobiacich v tom istom odvetví, prípadne v niekoľkých práve populárnych odvetviach.