Rastúci počet poskytovateľov pôžičiek v Spojených štátoch sa snaží z Facebooku, Twitteru a ďalších sociálnych sietí vydolovať dáta na posúdenie spoľahlivosti či kontrole identity žiadateľov o peniaze. Trend, ktorý sa dostal aj do Európy, vyvoláva obavy spotrebiteľských zväzov a dostal sa do zorného poľa regulačných orgánov.
Úverové firmy, z ktorých niektoré čerpajú prostriedky u známych špecialistov na rizikový kapitál typu Google Ventures či Accel Partners (jeden z prvých fondov, ktorý investoval do Facebooku), sa zaujímajú o profily zákazníkov na najrôznejších sociálnych sieťach. Na profesijnom webe LinkedIn napríklad sledujú, či tu žiadatelia o pôžičku uvádzajú rovnaké zamestnanie ako vo vyplnených formulároch. Facebookový profil zase môže prezradiť, či a kde žiadatelia dostali výpoveď. Pozornosti neujdú ani právnicke osoby. Negatívne ohlasy na serveri eBay na produkty či zákaznícky servis môžu podkopať šancu malej firmy na získanie úveru.
Preverovanie na sociálnych sieťach používajú hlavne rozbiehajúci sa poskytovatelia, ktorí požičiavajú menšie obnosy. Praktika sa podľa všetkého ale začína rozširovať. Spoločnosť Fair Isaac Corp (FICO), ktorá zostavuje modely hodnotenia úverovej spôsobilosti a ktorej produkty používa drvivá väčšina sektora, možnosti zapojenia dát zo sociálnych sietí zvažuje. "Možno nie je ďaleko doba, kedy sa isté sociálne médiá stanú zdrojom predikcií, a my to skúmame, ale zatiaľ k tomu nedošlo," tvrdí odborník na spotrebiteľské úvery z FICO.
Pionieri v odbore preverovania na sociálnych sieťach spravidla požičiavajú ľuďom s problémovou splátkovou disciplínou či bez bankových účtov. Podľa nich použitie alternatívnych metód hodnotenia žiadateľov zvyšuje dostupnosť úverov, zároveň tieto postupy neporušujú zákony. Čím viac informácií o sebe ľudia dajú k dispozícii, tým väčšiu šancu na získanie pôžičky vraj majú.
Zástupcovia spotrebiteľov tvrdia do veľkej miery opak. Pokračovanie trendu vraj zvyšuje pravdepodobnosť, že uchádzači o úver, vrátane malých podnikov, budú na základe svojej internetovej prítomnosti nespravodlivo odmietnutí, alebo dostanú neférovo vysoké úroky. Federálna legislatíva vraj nejde dostatočne rýchlo s dobou a neposkytuje žiadateľom o úvery adekvátnu ochranu.
Americká úrady sa problematikou zaoberajú a už vyhodnocujú, či bude potrebné využívanie online dát pre výpočet úverového skóre nejako regulovať. Podľa platných zákonov musí spoločnosť referujúca o úverovej histórii prekontrolovať jej správnosť, ak si spotrebiteľ sťažuje na použitie nesprávnych údajov. Poskytovatelia pôžičiek využívajúci pre rozhodovanie sociálne siete, ale získané informácie verifikovať nemusia, lebo ich na rozdiel od špecialistov na úverovú históriu nemusia zdieľať s tretími stranami. "Dáta, ktoré máme o zákazníkoch zo sociálnych sietí, o nich prezradia viac než dáta od FICO. Môžete tak urobiť úverové rozhodnutie nie na základe anonymného skóre, ale vďaka tomu, čo o kom viete," tvrdí šéf newyorského internetového start-upu Movencorp, ktorý začal pôžičky poskytovať vlani v máji.
Alternatívne metódy hodnotenia platobnej spôsobilosti sa dostali aj do strednej Európy. Nemecká spoločnosť Kreditech poskytuje mikroúvery v Poľsku, Rusku, Španielsku i Česku. Pri posudzovaní žiadateľov pracuje so sociálnymi sieťami, cookies, údajmi z prehliadača a s dátami zo smartphonov. Od začatia činnosti v roku 2012 jej systémom prešlo 250 tisíc žiadostí, z ktorých zhruba pätina bola akceptovaná. Priemerná výška pôžičky je 121 euro.
"Záujemcu o úver, ktorý si napríklad v Amazone nedávno kúpil knihu "Ako z dlhov von,"udáva plat 3000 euro v banke, kde sa ale so svojím šikovným mobilom nikdy nezdržiaval, a každý deň sa prihlasuje na internet s partiou štamgastov z krčmy, určite odmietneme, " tvrdí zakladateľ Kreditechu Sebastian Diemer.
(Zdroje: WSJ, Die Zeit)