Kto si sporí na svoj dôchodok aj prostredníctvom niektorého z produktov v rámci tretieho piliera, môže si už v daňovom priznaní za rok 2005 uplatniť daňovú úľavu. Zvýhodnenie štátu sa nevzťahuje len na investovanie do podielových fondov, doplnkové dôchodkové sporenie či dlhodobé produkty bánk, ale aj na životné poistenie. Môže platiť pre zmluvy, ktoré boli uzavreté pred 1. januárom, ale aj na poistky, ktoré si klienti uzatvoria napríklad v polovici decembra. Zákon hovorí, že znížiť základ dane možno o preukázateľne zaplatené poistné. Zmluvu teda treba uzavrieť tak, aby platba stihla nabehnúť na účet spoločnosti. Odpočet dane si môže uplatniť aj fyzická osoba, ktorá podniká.
Aby si však poistenec mohol uplatniť daňové zvýhodnenie, zmluva musí byť uzavretá aspoň na desať rokov s tým, že sa neukončí skôr, než jej majiteľ dovŕši 55 rokov. Daňovník, ktorý sa tak rozhodne, si základ dane môže znížiť o poistné za životné poistenie zaplatené v danom roku vrátane poistného za pripoistenia, najviac však o 12 000 korún (na dani tak ušetrí 2 280 korún). Kto si však raz uplatní daňové zvýhodnenie, mal by podmienky stanovené zákonom dodržať. Inak bude musieť štátu vrátiť daňovú úľavu do troch rokov. Platí aj to, že daňové zvýhodnenie by nemalo byť hlavným motívom, prečo dlhodobo sporiť.
Staršie poistky
Nie všetky poistné zmluvy sú však postavené tak, aby spĺňali podmienky na daňovú úľavu. Problémom však nie je dátum, kedy bola poistka uzatvorená. Daňové zvýhodnenie sa totiž vzťahuje aj na staršie poistné zmluvy (uzatvorené pred 1. januárom 2005). Podľa vyjadrení poisťovní väčšina štandardných poistných zmlúv je uzatvorená na viac ako desať rokov. Inak by poistné produkty boli predražené. Novela zákona o dani z príjmov však stanovila aj vekovú požiadavku, čo je podľa poisťovní väčší problém. Medzi produkty, ktoré nespĺňajú podmienky na uplatnenie daňovej úľavy, patria najmä staršie produkty kapitálového životného poistenia. Poisťovne v týchto prípadoch klientom odporúčajú, aby navštívili svoju poisťovňu, prípadne finančného poradcu. Niektoré poistné zmluvy si totiž vyžadujú menšiu úpravu poistných podmienok. Zmena poistnej zmluvy sa zvyčajne rieši dodatkom k pôvodnej zmluve alebo výmenou starej poistnej zmluvy za novú. Poisťovne však nerady uvádzajú, ako by sa zmluva mohla konkrétne prepracovať. Riešenie však majú.
Problém -- garantovaný úrok
Nie vždy sa však zmena zmluvy musí klientovi oplatiť. Pri garantovaných poistných produktoch môže byť problémom výška technickej úrokovej miery. Ak poistná zmluva garantuje nižší úrok, pre poisťovne pravdepodobne nebude problém ju predĺžiť. V niektorých starších poistných zmluvách však poisťovne klientom garantujú aj šesťpercentnú sadzbu. V súčasnosti zákon hovorí maximálne o štyroch percentách. Reálne sa však výška garantovaných mier pohybuje okolo dvoch až troch percent. Poisťovňa tak nie vždy ponúkne klientovi v prepracovanej zmluve pôvodnú výšku technickej úrokovej miery. Riešením by mohlo byť, že klient pristúpi na nižšiu technickú úrokovú sadzbu. Výsledkom však bude, že získa rovnaký benefit za vyššie poistné. Treba teda zvážiť všetky možnosti, až potom sa rozhodnúť. Na vyššej technickej sadzbe môže klient získať viac ako by usporil vďaka daňovej úľave. Najhorším riešením však môže byť, keď poistnú zmluvu zruší úplne. Platí aj to, že daňové zvýhodnenie sa nevzťahuje na poistenia s jednorazovým poistným. Podmienkou totiž je, aby lehota platenia poistného bola aspoň desať rokov.
Poisťovne potvrdzujú záujem klientov o prepracovanie zmlúv, ktoré v pôvodnej podobe nespĺňajú zákonom stanovené podmienky na uplatnenie daňovej úľavy. Niektoré spoločnosti však zvolili aktívny prístup a klientov s touto možnosťou oslovujú samy, keďže niektorí klienti o možnosti daňového zvýhodnenia stále nevedia.
StoryEditor