StoryEditor

Banky: Obchodníci nesmú prijatie karty limitovať cenou nákupu

12.04.2005, 00:00
"Platbu kartou hláste, prosím, vopred. Bezhotovostnú platbu akceptujeme iba pri nákupoch nad 200 korún. Ďakujeme za pochopenie." S takýmito alebo podobnými nápismi sa klienti občas stretávajú pri pokladniciach najmä malých obchodníkov. Dôvodom je, že predajca platí za každú transakciu banke poplatky. A pri menších nákupoch by pre neho akceptácia karty znamenala stratu. Môže však predajca podmieňovať akceptáciu platobnej karty cenou nákupu?

"Platbu kartou akceptujeme iba pri nákupoch nad 200 korún. Ďakujeme za pochopenie." S takýmito alebo podobnými nápismi sa klienti občas stretávajú pri pokladniciach najmä malých obchodníkov. Dôvodom je, že predajca platí za každú transakciu banke poplatky. A pri menších nákupoch by pre neho akceptácia karty znamenala stratu. Môže však predajca podmieňovať akceptáciu platobnej karty cenou nákupu?
"Určite nie. Jednak je to v rozpore s pravidlami spoločnosti MasterCard a určite aj so zmluvou, ktorú obchodník uzavrel s bankou. Čiže ak na takýto prípad držiteľ karty narazí, mal by sa obrátiť na svoju banku a sťažovať sa, že mu obchodník odmietol kartu akceptovať," radí Ján Čarný, generálny riaditeľ MasterCard Europe pre Českú a Slovenskú republiku.
Aj keď sú podľa neho obchodné podmienky akceptácie kariet vecou vzťahu medzi bankou a obchodníkmi, do ktorých MasterCard nevstupuje, považuje za dôležité obchodníkov vzdelávať. "Napríklad by mali vedieť, že podľa našich prieskumov a prieskumov nezávislých spoločností je nákladovosť hotovostných transakcií pre obchodníka vo všeobecnosti výrazne vyššia ako nákladovosť transakcií uskutočnených platobnou kartou. Aj to by malo byť hlavnou motiváciou pre predajne, aby akceptačnú sieť ďalej rozširovali," dodáva Čarný.
Stanovisko Visa International k podmieňovaniu akceptácie karty výškou nákupu je rovnaké: "Visa hovorí, že ak si obchodník na predajňu nalepí naše logo, čím dáva najavo, že akceptuje karty Visa, tak musí prijať platbu kartou bez ohľadu na výšku transakcie. Či lokálne banky tolerujú takéto kroky predajcov, závisí od konkrétnej krajiny. Visa však takéto počínanie nepodporuje. V našich obchodných podmienkach hovoríme, že obchodník musí akceptovať všetky karty na platby. Neuvádzame, že tak musí robiť pri transakciách vo výške od -- do. Takže je na držiteľovi karty, aby sa obrátil na svoju banku a informoval ju, že jeho karta nebola akceptovaná," uvádza senior viceprezidentka sekcie Relationship Management pre strednú Európu spoločnosti Visa Europe Edvj Massazza-Gal.
O takomto správaní niektorých obchodníkov vedia aj banky. Všetky sa pritom zhodujú, že takéto správanie obchodníka je v rozpore s ich obchodnými podmienkami, ktoré pri uzatváraní zmluvy s nimi podpísal. Klient by sa mal teda obrátiť na svoju banku alebo priamo na banku obchodníka. Tá ho na porušovanie podmienok upozorní. Ak sa sťažnosti zo strany držiteľov kariet opakujú, môže banka pristúpiť až k okamžitému vypovedaniu zmluvy s obchodníkom.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. december 2025 14:55