StoryEditor

Krádež karty hneď nahláste

12.06.2007, 00:00

Čoraz viac ľudí si pred cestou do zahraničia namiesto vymieňania väčšieho množstva korún za valuty zoberie so sebou radšej platobnú kartu. Ak ju však stratia alebo im ju ukradnú, ocitnú sa nielen bez finančnej hotovosti, ale ani nemajú možnosť ju jednoducho získať z bankomatu.
Každý, kto sa dostane do takejto situácie, by mal v prvom rade kontaktovať svoju banku, ktorá mu danú kartu vydala. Inak hrozí, že mu zlodeji vybielia aj účet. Banka kartu zablokuje, a tým zabráni ďalším stratám. Okrem toho môže klientovi pomôcť aj so zabezpečením peňazí na zvyšok cesty.
V prípade, že krádež karty zistíte neskoro a niekto vašu kartu stihne použiť skôr ako ju zablokujete, je dôležité poistenie karty. Niektoré banky dávajú ku svojim kartám toto poistenie automaticky. Vôbec však nie je štandardnou výbavou každej karty. Ak má majiteľ karty poistenie, banka na seba preberie riziko zneužitia karty.
Ak niekto kartu použije na platenie v obchode, pričom platbu potvrdí podpisom, majiteľ karty môže túto transakciu reklamovať. Dá sa totiž overiť, že podpis, ktorým bola transakcia potvrdená, nesúhlasí s podpisovým vzorom na karte. Dokonca aj v prípade, že si zlodej dá na napodobení podpisu mimoriadne záležať, grafológ dokáže tento podvod odhaliť.
Do oveľa horšej situácie sa majiteľ karty dostane, ak mu niekto vyberie peniaze tak, že výber potvrdí PIN kódom. V takomto prípade nemá takmer žiadnu šancu uspieť s reklamáciou. Každý majiteľ karty je totiž povinný zabezpečiť, aby nedošlo k prezradeniu PIN kódu. Ak niekto kód vie, banka to berie tak, že jej klient ho niekomu prezradil, alebo ho mal napísaný priamo na karte či vložený v peňaženke. Kto si PIN nevie zapamätať a potrebuje ho mať niekde napísaný, v žiadnom prípade by ho nemal nechávať na lístočku v tej iste peňaženke, ako má kartu. Najlepšie je, ak si ho uloží napríklad do mobilného telefónu. Viaceré telefóny majú na tento účel špeciálnu aplikáciu, ktorá umožňuje uchovávať citlivé údaje. Ak niekto tento program nemá, môže si PIN uložiť aj do telefónneho zoznamu. Samozrejme aj v tomto prípade je potrebné byť opatrný, pretože mobilný telefón je takisto veľkým lákadlom pre zlodejov. Je preto lepšie k PIN kódu dopísať ešte nejaké čísla a napísať k nemu normálne meno, tak, aby tento údaj vyzeral ako obyčajné telefónne číslo.
V prípade, že ste v zahraničí prišli o všetky peniaze spolu s kartami, môže vám banka požičať peniaze alebo vám môže doručiť náhradnú kartu. Doručenie náhradnej karty väčšinou trvá až desať dní a klient si za to zaplatí. Drahšie karty však majú túto službu zahrnutú priamo v poplatku za používanie karty a kartové spoločnosti vedia doručiť novú kartu kamkoľvek na svete za jeden alebo dva dni.
Najjednoduchším riešením, ako si zabezpečiť peniaze, je nechať si ich poslať od príbuzných zo Slovenska cez Western Union. Túto službu na Slovensku napríklad poskytujú pobočky Slovenskej sporiteľne, Tatra banky či VÚB banky. Jej prostredníctvom je možné poslať peniaze do jednej hodiny kamkoľvek na svete. Napríklad poslanie 20-tisíc korún cez Tatra banku stojí 1 640 korún. Nerozhoduje pritom, kam peniaze posielate. Vyzdvihnúť si ich môžte v ktorejkoľvek pobočke Western Union na svete. Tých je viac ako 300-tisíc a väčšinou sa nachádzajú v pobočkách bánk.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 07:45