Ak sa človeku niečo podobné prihodí, škody môže pokryť poistením. Či pôjde o plnenie z havarijného alebo povinného zmluvného poistenia už závisí od toho, kto dopravnú nehodu zavinil.
Kedy zákonné, kedy havarijné
Povinné zmluvné poistenie je zo zákona povinné pre všetky vozidlá. Kryje sa ním riziko škôd, ktoré klient spôsobí prevádzkou motorového vozidla na majetku alebo zdraví iných osôb. Ak si pritom vodič poškodí vlastné auto, ktorým haváriu spôsobil, odškodnenie nezíska. Rovnako poisťovňa neposkytne poistné plnenie zo zákonného poistenia ani pri škodách, za ktoré vodič zodpovedá svojmu manželovi či manželke alebo osobám, ktoré s ním v čase poistnej udalosti žili v spoločnej domácnosti.
Ak človek nehodu nezavinil, náhradu škody si môže uplatňovať v poisťovni škodcu alebo z vlastného havarijného poistenia. Havarijnú poistku môže vodič využiť aj v prípade škôd, ktoré zavinil, nie však úmyselne, alebo škôd, ktorých vinníka sa nepodarilo zistiť.
Bezprostredne po nehode
Hneď po havárii musí vodič poskytnúť prvú pomoc zraneným a privolať záchranárov. "Zároveň urobiť všetky možné opatrenia, aby sa vzniknutá škoda už nezväčšovala alebo aby sa obmedzil rozsah už vzniknutej škody," upozorňuje Jozef Stasík z oddelenia poistenia 4motorových vozidiel poisťovne Uniqa.
Kedy volať políciu
Pri nehodách v zahraničí je potrebné privolať políciu vždy. Najmä ak došlo k zraneniu niektorého z účastníkov, vznikla väčšia škoda na majetku alebo sa dá predpokladať, že niektorý z vodičov jazdil pod vplyvom alkoholu. Všetci účastníci havárie zároveň budú potrebovať na prechod cez hranice s poškodeným vozidlom potvrdenie od polície. Dá sa tým predísť aj neskoršiemu spochybneniu vinníka, čo by mohlo byť nepríjemné najmä v západnej Európe, kde bývajú odškodnenia veľmi vysoké, aj keď spôsobená škoda tak na prvý pohľad nevyzerá. "Napríklad v Rakúsku či Nemecku môže poškodenie spätného zrkadla vyjsť približne na 300 až 500 eur (zhruba 11- až 19-tisíc korún) alebo poškodenie reflektora na 700 eur (asi 26-tisíc korún)," upozorňuje vrchná riaditeľka Wüstenrot poisťovne Dana Macková.
Čo ak polícia nepríde
Vo viacerých krajinách však prítomnosť polície, okrem prípadov škôd na zdraví, nie je podľa PR manažérky poisťovne Kooperativa Michaely Hollej obvyklá. Môže sa teda stať, že policajti odmietnu prísť na miesto havárie alebo spísať o nej záznam. "V takýchto prípadoch je nevyhnutné zaznamenať čo najviac údajov o priebehu nehody, jej účastníkoch a vzniknutých škodách. Poznačte si mená a adresy všetkých účastníkov a svedkov nehody. Zúčastnené strany musia vyplniť a spoločne podpísať tzv. medzinárodný formulár Správa o nehode," opisuje Hollá.
Nepodpisujte, ak nerozumiete
Medzi potrebné údaje k neskoršej likvidácii poistnej udalosti podľa Alexandra Lukačku z Allianz -- Slovenskej poisťovne patria údaje o vozidle, poistnej zmluve, rozsahu poškodenia, ako aj vyjadrenie k zavineniu. "Neodporúčame podpisovať nič, čomu klient nerozumie alebo s čím nesúhlasí," varuje Lukačka. Ak niečo podobné nastane, klient by mal v slovenčine uviesť svoj názor na vznik dopravnej nehody a až následne správu podpísať. V prípade, že človek nezíska zápisnicu od polície, okrem doznania vinníka by mali správu
podpísať aj dvaja svedkovia.
Rozsah poškodenia
Ďalší postup by mal poistenec vždy konzultovať so svojou poisťovňou alebo jej 24-hodinovou asistenčnou službou, a to bez ohľadu na rozsah poškodenia. "Skúsenosti totiž ukázali, že vodič sa po havárii dostáva do fyzického aj psychického stresu a často zabudne aj na základné kroky, ktoré sú na vyriešenie poistnej udalosti nevyhnutné. Ich nesplnenie potom komplikuje rýchle a bezproblémové riešenie likvidácie," hovorí riaditeľ marketingu ČSOB Poisťovne Radovan Kohút.
Poistený je zároveň povinný o všetkých krokoch poisťovňu okamžite informovať a požiadať ju o súhlas s ich vykonaním. "Či už ide o odtiahnutie vozidla v zahraničí alebo zo zahraničia, provizórnu opravu potrebnú na dojazd zo zahraničia alebo samotnú opravu vozidla v zahraničí," opisuje Michaela Piškitelová, riaditeľka úseku obchodu a marketingu Poisťovne Tatra.
Ak je potrebná provizórna oprava v zahraničí, Katarína Janáková, výkonná riaditeľka odboru marketingu QBE poisťovne, odporúča, aby si klient zaznamenal poškodenie vozidla digitálnym fotoaparátom, videokamerou alebo fotoaparátom v telefóne skôr ako auto nechá spojazdniť.
Asistencia poisťovne
Asistenčné služby poisťovne sa väčšinou postarajú okrem vozidla aj o klienta. Napríklad mu môžu zabezpečiť náhradnú prepravu do cieľa cesty alebo domov, prípadne ubytovanie počas nevyhnutnej opravy vozidla, tlmočníka či poskytnutie finančnej zálohy.
Hlásenie poistnej udalosti
Po príchode domov musí klient poistnú udalosť nahlásiť v poisťovni aj osobne v zákonom stanovenej lehote, čo je pri povinnom zmluvnom poistení 14 dní. "K hláseniu o škodovej udalosti je potrebné doložiť fotokópie vodičského preukazu v čase nehody, potvrdenia o platnej technickej kontrole a technického preukazu auta (resp. po novom osvedčenia o evidencii vozidla). Následne mu poisťovňa zašle potvrdenie, že nahlásením nehody si splnil zákonnú povinnosť. Ďalší postup je už v rukách poisťovne a jej partnera v zahraničí, kde má poškodený auto poistené," uvádza Kohút.
Aj v prípade havarijného poistenia musí klient poistnú udalosť po návrate na Slovensko nahlásiť v poisťovni. "Pri dopravnej nehode v zahraničí je zákonná lehota 30 dní od dopravnej nehody. Pri nahlasovaní je klient povinný pristaviť poškodené vozidlo na obhliadku," informuje Lukačka.
StoryEditor