StoryEditor

Čo robiť v prípade problémov s platobnou kartou v zahraničí

10.06.2005, 00:00
Málokto sa v súčasnosti vyberie na dovolenku do zahraničia len s hotovosťou. Bezpečnejším, pohodlnejším a zvyčajne lacnejším platobným prostriedkom sú platobné karty. Horšie však je, ak nastanú problémy a kartu nemôže jej vlastník v zahraničí použiť. Karta sa môže poškodiť, stratiť alebo jednoducho nefunguje. K domovskej banke má klient vtedy ďaleko a peniaze potrebuje v zahraničí. Ako vyriešiť tento problém?

Strata alebo krádež
Človek sa spolieha na finančnú rezervu, ktorú má na platobnej karte. Počas dovolenky ju však stratí alebo mu ju ukradnú. Čo urobiť ako prvé? Stratu alebo krádež platobnej karty musí klient čo najskôr ohlásiť telefonicky, prípadne faxom na klientskej linke banky alebo na čísle autorizačného centra. Toto číslo dostane klient spolu s údajmi pri vydaní karty a nachádza sa aj na jej zadnej strane. Najjednoduchšie je, ak si klient toto číslo zapíše do zoznamu svojho mobilného telefónu. Banka po telefonáte kartu klienta okamžite zablokuje, takže sa s ňou nedajú robiť žiadne autorizované transakcie. "Ak si klient pri telefonovaní nepamätá číslo svojej platobnej karty, nie je to problém, pretože banka dokáže na základe osobných údajov klienta identifikovať všetky jemu vydané karty," konštatuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Güttlerová.
Pri platobných kartách Visa Electron a Maestro je klient zbavený zodpovednosti za akékoľvek transakcie od okamihu nahlásenia zákazu. Pri kartách Visa a MasterCard zodpovedá klient za transakcie zrealizované v deň nahlásenia zákazu, resp. do konca toho dňa, keď stratu nahlásil.

V obchode kartu nechcú akceptovať
Ak je predajné miesto označené nálepkou o akceptácii daného typu platobnej karty, musí obchodník túto kartu prijať akoby to bola hotovosť. "Ak tak neurobí, porušuje pravidlá kartovej spoločnosti," upozorňuje Güttlerová. Obchodník pritom nesmie vymedzovať výšku uhrádzanej sumy. "V niektorých prípadoch má obchodník právo požadovať od zákazníka občiansky preukaz či pas," upozorňuje hovorkyňa HVB Bank Andrea Kollárová. V prípade, že má obchodník technické problémy s terminálom, musí o nich vopred klienta upozorniť. Ak však kartu odmietne bezdôvodne prijať, klient by mal informovať banku. V prípade problémov s POS-terminálom je dobré transakciu aj niekoľkokrát zopakovať.

Bankomat kartu nevrátil
Ak si majiteľ karty vyberá v zahraničí hotovosť v bankomate a ten mu kartu nevráti, môže si kartu vybrať na obchodnom mieste banky, ktorá bankomat prevádzkuje. Bankomat zvykne aj vytlačiť potvrdenku o zadržaní. Podľa nej môže klient zistiť, kde sa jeho karta nachádza. Na pobočke danej banky potom klient preukáže svoju totožnosť a kartu mu vrátia. "Ak si klient nie je istý, či mu bankomat kartu zadržal, pretože potvrdenku nevydal, odporúčame preventívne kartu zablokovať na call centre banky," pripomína Güttlerová. Ak zostane karta v zahraničí zadržaná, pošlú ju znehodnotenú do banky, ktorá ju vydala.

Aké problémy ešte môžu nastať
Nie vždy musí byť problém s kartou na strane banky, obchodníka či techniky. "Najčastejšie sa stáva, že si klient v zahraničí nesprávne prepočíta výmenný kurz," konštatuje Güttlerová. Keď potom ide platiť za nákup v obchode, alebo vyberá hotovosť z bankomatu, prekročí povolený limit na karte. V niektorých prípadoch môžu nastať komplikácie aj pri obsluhe bankomatu. "Klienti nám niekedy hlásia aj problémy, keď bankomat neponúka menu v inom ako lokálnom jazyku. Týchto prípadov je však už málo," dodáva Güttlerová. Častým dôvodom problémov sú aj zle zadané PIN čísla a niekedy aj neplatné karty. "Stáva sa to, keď klient kartu bežne nepoužíva a berie si ju len na dovolenku ako rezervu," opisuje situáciu hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. V letných mesiacoch banky zväčša neregistrujú väčší počet problémov s kartami ako zvyčajne. "Počas dovolenkového obdobia zaznamenávame skôr zvýšený počet podvodov s platobnými kartami," konštatuje Penzes-Strobl.

Ako nahradiť chýbajúcu hotovosť?
Keď sa v zahraničí klient ocitne bez platobnej karty a nemá dostatok hotovosti alebo cestovné šeky, môže sa dohodnúť s bankou na zabezpečení náhradnej hotovosti. "Prípadne môže kontaktovať telefonické centrá kartových spoločností, ktoré ho usmernia," radí hovorca OTP Banky Norbert Lazar. Klient môže taktiež využiť služby spoločnosti Western Union. "Na požiadanie môže banka poslať do zahraničia aj náhradnú platobnú kartu. Náklady kuriérskej spoločnosti si však v takomto prípade hradí klient sám," dodáva riaditeľ oddelenia vzťahov s verejnosťou Tatra banky Roman Začka. Núdzová karta má obmedzenú platnosť. "Po návrate zo zahraničia ju klient odovzdá banke a požiada o vydanie novej karty," dodáva Krejcarová.

Kedy môže byť transakcia klienta u obchodníka odmietnutá:
- prekročil denný limit pre používanie karty,
- nemá dostatok prostriedkov na účte na vykonanie transakcie,
- zadal chybný PIN,
- nebolo možné nadviazať spojenie,
- karta je poškodená.

Poplatky pri strate/krádeži karty v Sk
Karty

Blokácia karty

Náhradná karta

VÚB

Debetná neembosovaná

100

150

Debetná embosovaná

100

300

Kreditná neembosovaná

0

100

Kreditná embosovaná – standard

0

400

Kreditná embosovaná – zlatá

0

750

OTP banka
Visa Electron, Maestro 50 150-200
MasterCard, Visa Classic 100(1) 300-1200
MasterCard Gold  100(1) 990-1800
SLSP
Visa Electron, Maestro 250 0(2)
Visa Classic, MasterCard Mass 1000 0(2)
Visa Gold, MasterCard Gold 3000 0(2)
Istrobanka
Visa Electron, Maestro 100 150
Visa Classic, MasterCard Standard 250 250
MasterCard Business, MasterCard Gold, Visa Business Gold, Visa Gold 1000 1000
Ľudová banka
Visa Electron, Maestro 50 150
MasterCard Standard 1300 0
MasterCard Gold  2000 0
Kreditné karty 1000 250
Diners club 0 0
Visa – charge karta 40 V cene blokácie
Dexia banka
Maestro 50 100
MasterCard Standard 100 350
MasterCard Gold  100 800
Poštová banka
Maestro 100 Cena karty + 100 Sk
MasterCard 2000 Cena karty + 100 Sk
HVB Bank Slovakia
Visa Electron 300 90
Visa Classic 2500 400
Visa Gold 2500 400
Maestro 80 90
Maestro Card Standard 2500 300
Maestro Card Gold 2500 300
Kreditná karta Visa Classic 1500 300
Kreditná karta Visa Gold 1500 300
Tatra banka
Visa Electron 100 100
EuroCard/MasterCard 1000(3) 250
ČSOB
Maestro, Visa Electron 300 100 (4)
MasterCard, Visa 2000 (5) 100 (4)
Diners club 0 100 (4)
UniBanka Bezplatne 50% ročného poplatku
(1) V cene je aj zaradenie na domáci stoplist, (2) Pri expresnom vydaní do 48 hodín je príplatok 700 Sk, (3) Poplatok pri blokovaní na žiadosť klienta. Pri blokovaní bankou je poplatok 300 Sk, (4) Kartu je možné blokovať dočasne za poplatok 20 Sk na deň, maximálne za 400 Sk, (5) Expresné vydanie stojí 500 Sk.
Zdroj: banky

Poplatky za výber z bankomatu kreditkou
Banka Poplatok 
ČSOB 3,5 % z objemu, min. 2 eurá
HVB Bank 2 % z objemu, min. 250 Sk
Istrobanka 2 % z objemu, min. 200 Sk
Ľudová banka 2 % z objemu, min. 300 Sk
Tatra banka 1,5 % z objemu, min. 150 Sk (1)
UniBanka 300 Sk
VÚB banka 2 % z objemu, min. 200 Sk
(1) Tatra banka si účtuje aj spracovateľský poplatok 1 % z vyberanej sumy.
Zdroj: banky

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2025 13:13