Strata alebo krádež
Človek sa spolieha na finančnú rezervu, ktorú má na platobnej karte. Počas dovolenky ju však stratí alebo mu ju ukradnú. Čo urobiť ako prvé? Stratu alebo krádež platobnej karty musí klient čo najskôr ohlásiť telefonicky, prípadne faxom na klientskej linke banky alebo na čísle autorizačného centra. Toto číslo dostane klient spolu s údajmi pri vydaní karty a nachádza sa aj na jej zadnej strane. Najjednoduchšie je, ak si klient toto číslo zapíše do zoznamu svojho mobilného telefónu. Banka po telefonáte kartu klienta okamžite zablokuje, takže sa s ňou nedajú robiť žiadne autorizované transakcie. "Ak si klient pri telefonovaní nepamätá číslo svojej platobnej karty, nie je to problém, pretože banka dokáže na základe osobných údajov klienta identifikovať všetky jemu vydané karty," konštatuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Güttlerová.
Pri platobných kartách Visa Electron a Maestro je klient zbavený zodpovednosti za akékoľvek transakcie od okamihu nahlásenia zákazu. Pri kartách Visa a MasterCard zodpovedá klient za transakcie zrealizované v deň nahlásenia zákazu, resp. do konca toho dňa, keď stratu nahlásil.
V obchode kartu nechcú akceptovať
Ak je predajné miesto označené nálepkou o akceptácii daného typu platobnej karty, musí obchodník túto kartu prijať akoby to bola hotovosť. "Ak tak neurobí, porušuje pravidlá kartovej spoločnosti," upozorňuje Güttlerová. Obchodník pritom nesmie vymedzovať výšku uhrádzanej sumy. "V niektorých prípadoch má obchodník právo požadovať od zákazníka občiansky preukaz či pas," upozorňuje hovorkyňa HVB Bank Andrea Kollárová. V prípade, že má obchodník technické problémy s terminálom, musí o nich vopred klienta upozorniť. Ak však kartu odmietne bezdôvodne prijať, klient by mal informovať banku. V prípade problémov s POS-terminálom je dobré transakciu aj niekoľkokrát zopakovať.
Bankomat kartu nevrátil
Ak si majiteľ karty vyberá v zahraničí hotovosť v bankomate a ten mu kartu nevráti, môže si kartu vybrať na obchodnom mieste banky, ktorá bankomat prevádzkuje. Bankomat zvykne aj vytlačiť potvrdenku o zadržaní. Podľa nej môže klient zistiť, kde sa jeho karta nachádza. Na pobočke danej banky potom klient preukáže svoju totožnosť a kartu mu vrátia. "Ak si klient nie je istý, či mu bankomat kartu zadržal, pretože potvrdenku nevydal, odporúčame preventívne kartu zablokovať na call centre banky," pripomína Güttlerová. Ak zostane karta v zahraničí zadržaná, pošlú ju znehodnotenú do banky, ktorá ju vydala.
Aké problémy ešte môžu nastať
Nie vždy musí byť problém s kartou na strane banky, obchodníka či techniky. "Najčastejšie sa stáva, že si klient v zahraničí nesprávne prepočíta výmenný kurz," konštatuje Güttlerová. Keď potom ide platiť za nákup v obchode, alebo vyberá hotovosť z bankomatu, prekročí povolený limit na karte. V niektorých prípadoch môžu nastať komplikácie aj pri obsluhe bankomatu. "Klienti nám niekedy hlásia aj problémy, keď bankomat neponúka menu v inom ako lokálnom jazyku. Týchto prípadov je však už málo," dodáva Güttlerová. Častým dôvodom problémov sú aj zle zadané PIN čísla a niekedy aj neplatné karty. "Stáva sa to, keď klient kartu bežne nepoužíva a berie si ju len na dovolenku ako rezervu," opisuje situáciu hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. V letných mesiacoch banky zväčša neregistrujú väčší počet problémov s kartami ako zvyčajne. "Počas dovolenkového obdobia zaznamenávame skôr zvýšený počet podvodov s platobnými kartami," konštatuje Penzes-Strobl.
Ako nahradiť chýbajúcu hotovosť?
Keď sa v zahraničí klient ocitne bez platobnej karty a nemá dostatok hotovosti alebo cestovné šeky, môže sa dohodnúť s bankou na zabezpečení náhradnej hotovosti. "Prípadne môže kontaktovať telefonické centrá kartových spoločností, ktoré ho usmernia," radí hovorca OTP Banky Norbert Lazar. Klient môže taktiež využiť služby spoločnosti Western Union. "Na požiadanie môže banka poslať do zahraničia aj náhradnú platobnú kartu. Náklady kuriérskej spoločnosti si však v takomto prípade hradí klient sám," dodáva riaditeľ oddelenia vzťahov s verejnosťou Tatra banky Roman Začka. Núdzová karta má obmedzenú platnosť. "Po návrate zo zahraničia ju klient odovzdá banke a požiada o vydanie novej karty," dodáva Krejcarová.
Kedy môže byť transakcia klienta u obchodníka odmietnutá:
- prekročil denný limit pre používanie karty,
- nemá dostatok prostriedkov na účte na vykonanie transakcie,
- zadal chybný PIN,
- nebolo možné nadviazať spojenie,
- karta je poškodená.
| Poplatky pri strate/krádeži karty v Sk | ||
| Karty |
Blokácia karty |
Náhradná karta |
| VÚB | ||
|
Debetná neembosovaná |
100 |
150 |
|
Debetná embosovaná |
100 |
300 |
|
Kreditná neembosovaná |
0 |
100 |
|
Kreditná embosovaná – standard |
0 |
400 |
|
Kreditná embosovaná – zlatá |
0 |
750 |
| OTP banka | ||
| Visa Electron, Maestro | 50 | 150-200 |
| MasterCard, Visa Classic | 100(1) | 300-1200 |
| MasterCard Gold | 100(1) | 990-1800 |
| SLSP | ||
| Visa Electron, Maestro | 250 | 0(2) |
| Visa Classic, MasterCard Mass | 1000 | 0(2) |
| Visa Gold, MasterCard Gold | 3000 | 0(2) |
| Istrobanka | ||
| Visa Electron, Maestro | 100 | 150 |
| Visa Classic, MasterCard Standard | 250 | 250 |
| MasterCard Business, MasterCard Gold, Visa Business Gold, Visa Gold | 1000 | 1000 |
| Ľudová banka | ||
| Visa Electron, Maestro | 50 | 150 |
| MasterCard Standard | 1300 | 0 |
| MasterCard Gold | 2000 | 0 |
| Kreditné karty | 1000 | 250 |
| Diners club | 0 | 0 |
| Visa – charge karta | 40 | V cene blokácie |
| Dexia banka | ||
| Maestro | 50 | 100 |
| MasterCard Standard | 100 | 350 |
| MasterCard Gold | 100 | 800 |
| Poštová banka | ||
| Maestro | 100 | Cena karty + 100 Sk |
| MasterCard | 2000 | Cena karty + 100 Sk |
| HVB Bank Slovakia | ||
| Visa Electron | 300 | 90 |
| Visa Classic | 2500 | 400 |
| Visa Gold | 2500 | 400 |
| Maestro | 80 | 90 |
| Maestro Card Standard | 2500 | 300 |
| Maestro Card Gold | 2500 | 300 |
| Kreditná karta Visa Classic | 1500 | 300 |
| Kreditná karta Visa Gold | 1500 | 300 |
| Tatra banka | ||
| Visa Electron | 100 | 100 |
| EuroCard/MasterCard | 1000(3) | 250 |
| ČSOB | ||
| Maestro, Visa Electron | 300 | 100 (4) |
| MasterCard, Visa | 2000 (5) | 100 (4) |
| Diners club | 0 | 100 (4) |
| UniBanka | Bezplatne | 50% ročného poplatku |
| (1) V cene je aj zaradenie na domáci stoplist, (2) Pri expresnom vydaní do 48 hodín je príplatok 700 Sk, (3) Poplatok pri blokovaní na žiadosť klienta. Pri blokovaní bankou je poplatok 300 Sk, (4) Kartu je možné blokovať dočasne za poplatok 20 Sk na deň, maximálne za 400 Sk, (5) Expresné vydanie stojí 500 Sk. | ||
| Zdroj: banky | ||
| Poplatky za výber z bankomatu kreditkou | |
| Banka | Poplatok |
| ČSOB | 3,5 % z objemu, min. 2 eurá |
| HVB Bank | 2 % z objemu, min. 250 Sk |
| Istrobanka | 2 % z objemu, min. 200 Sk |
| Ľudová banka | 2 % z objemu, min. 300 Sk |
| Tatra banka | 1,5 % z objemu, min. 150 Sk (1) |
| UniBanka | 300 Sk |
| VÚB banka | 2 % z objemu, min. 200 Sk |
| (1) Tatra banka si účtuje aj spracovateľský poplatok 1 % z vyberanej sumy. | |
| Zdroj: banky | |

