Úverový register zhromažďuje informácie o všetkých úveroch, ktoré si niekto v banke zoberie alebo oň aspoň požiada. Ak potom bude chcieť ďalší úver, ktorákoľvek banka si môže overiť, ako doteraz splácal úvery.
Banky sa tak bránia proti podvodníkom a chronickým neplatičom. "Existencia úverového registra, znižuje rizikové náklady bánk," hovorí Peter Barčák, šéf odboru riadenia aktív VÚB banky a konateľ spoločnosti Slovak Banking Credit Bureau, ktorá register prevádzkuje. V súčasnosti je v registri asi 2,8 milióna záznamov, ktoré sa týkajú asi 2,4-milióna ľudí.
V registri sú údaje o všetkých druhoch úverov obyvateľov. Záznam v registri sa objaví aj v prípade, že banka niekomu aktivuje povolené prečerpanie na účte alebo mu vystaví kreditnú kartu. Klient pritom nemusí vôbec daný úver využiť.
Banky posielajú údaje v registri raz za mesiac. Vždy ku konkrétnemu dňu pošlú aktuálny stav úverov. Ak by banka napríklad posielala údaje do registra vždy 20. októbra a niekto by splátku, ktorú mal zaplatiť 10. septembra, zaplatil až 2. októbra, v registri by sa objavila informácia, že klient nemá zaplatenú splátku. Ak by však túto splátku zaplatil 29. septembra, register ju bude evidovať ako zaplatenú.
Barčák tvrdí, že aj malé meškanie so zaplatením splátky sa do registra dostane. Banky však k malým omeškaniam pristupujú benevolentnejšie. Ak niekomu vyjde, že by mal splátku zaplatiť v sobotu a peniaze pošle až v pondelok, banka by to nemala hodnotiť ako nedisciplinovanosť klienta.
Informácie sa v registri uchovávajú ešte päť rokov potom, ako daný produkt prestaneme využívať. Ak by sme si napríklad dnes zobrali hypotéku, ktorú budeme splácať 30 rokov a nezaplatili by sme načas hneď prvú splátku, ešte ďalších 35 rokov by banky o tomto prehrešku vedeli.
V registri však nie sú informácie o tom, od ktorej banky sme si vzali úver. Ak žiadame o úver, banka z registra dostane informáciu len o druhu a výške úveru a o tom, ako ho splácame. Napríklad pri povolenom prečerpaní účtu je v registri informácia o tom, koľko môžeme ísť do mínusu a koľko sme v danom mesiaci skutočne boli v mínuse.
Kto sa nechce dostať do registra, stačí, ak pri žiadosti o úver nedá banke súhlas so spracovaním osobných údajov. V takom prípade banka nemôže údaje o klientovi postúpiť do registra úverov. Banky sa však v takom prípade správajú ku klientovi opatrnejšie a dôkladnejšie ho preverujú. To, že nechce, aby jeho údaje vložili do registra, je pre nich signálom, že môže ísť o potenciálneho neplatiča. K takémuto klientovi sa preto banky správajú opatrnejšie a dôkladnejšie ho preverujú. Schvaľovanie úverov pri týchto žiadateľoch preto trvá dlhšie ako pri tých, ktorý súhlasia so zaradením do registra. Žiadna z bánk však priamo nepovedala, že takémuto klientovi automaticky zamietne žiadosť o úver.
Register v roku 2004 založili tri najväčšie banky. V súčasnosti je doň zapojených 16 bánk a stavebných sporiteľní.
StoryEditor