Prečo vstúpiť do druhého piliera?
-- Od 1. januára 2005 sa zákon o sociálnom poistení zmenil 15-krát. Vždy, keď sa politici potrebujú zapáčiť, alebo naopak, nemajú dosť peňazí, prípadne prídu na nedostatky vnesené do systému už pri nedotiahnutej tvorbe zákona, dôjde k novelizácii a upravia spôsob výpočtu penzií alebo ich valorizácie. Na peniaze v druhom pilieri však politici dosah mať nebudú. Koľko si kto nasporí, toľko tam má. K jeho nasporenej sume treba ešte pripočítať aj zhodnotenie a aj to je, na rozdiel od valorizácie, nezávislé od vôle politikov.
Znamená to, že človeka by skôr mala osloviť nezávislosť od vývoja politickej situácie?
-- Áno. Heslo druhého piliera by mohlo znieť -- naspor si a máš svoje. Ak si potom ľudia nezvolia nejakého Gottwalda, ktorý im ich peniaze znárodní, dostanú v dôchodku svoje vlastné nasporené a navyše zhodnotené financie. Pracujúcim, ktorí si sporia v II. pilieri a majú 15 a viac rokov do penzie, tak môže byť politicky nominovaný a motivovaný minister sociálnych vecí z väčšej časti ľahostajný.
Niektorí politici však vo svojich predvolebných programoch rozmýšľajú o modifikácii druhého piliera...
-- Niektoré drobné zmeny by systému iba prospeli. Keď sledujem programy niektorých politických strán, vidím v nich pre druhý pilier riziká. Zmeniť pomer rozdelenia 18-percentných odvodov medzi prvý a druhý pilier z 9:9 napríklad na 12:6 by síce znamenalo, že štát bude mať okamžite viac peňazí na míňanie, ale jednoznačne to bude na úkor budúcnosti. Prieskum medzi občanmi však hovorí, že nemajú záujem o veľké zmeny pravidiel počas hry. V druhom pilieri je takmer 1,5 milióna ľudí. Dúfam len, že aj budúca vláda si dôkladne zváži akúkoľvek závažnú zmenu ešte len rozvíjajúceho sa systému, ktorý však v konečnom dôsledku prevezme na svoje plecia približne polovicu nákladov na dôchodkové poistenie.
Ale aj samotné správcovské spoločnosti chcú meniť pravidlá počas hry. Vám záleží na stabilizovaní kmeňa spravovaných peňazí a chcete zmeniť čas medzi prestupmi z jednej DSS do druhej z roka na dva...
-- Z našej DSS odišlo pri prestupoch toľko klientov, koľko aj prišlo. Na prestup z ktorejkoľvek DSS niet jediného racionálneho dôvodu, takže na čo je to dobré? Získavajú na tom len niektorí sprostredkovatelia, ktorí za každého klienta dostanú províziu. Vysoké provízie sa však následne odzrkadlia vo výške poplatkov, ktoré sú jediný zdroj príjmu správcovskej spoločnosti. Myslím, že lepšie, než obmedzovať čas na prestupy, by bolo spraviť celý proces administratívne náročnejším. Keby každý záujemca o prestup musel zaplatiť stanovený správny poplatok alebo prestup podpísať priamo v Sociálnej poisťovni, prestupovali by len tí, ktorí naozaj chcú a majú na tento krok aj dôvod.
StoryEditor