StoryEditor

Nielen topánky sa dajú vrátiť

28.08.2007, 00:00
Prestal vám po mesiaci fungovať nový televízor? Alebo na nových topánkach po pár týždňoch praskla podošva? Pravdepodobne pokazenú vec zoberiete do predajne, kde ste ju kúpili a budete žiadať, aby vám ju opravili alebo vrátili peniaze.

Rovnako však možno reklamovať aj služby v banke.
Banky tvrdia, že sa ľudia najčastejšie sťažujú na nesprávne zrealizované platby a žiadajú peniaze vyplatiť späť. "Platobné príkazy, ktoré klienti predkladajú na spracovanie na pobočkách banky, často nie sú dostatočne čitateľné, čo spôsobuje nezrovnalosti pri ich spracovaní. Takto vznikajú chyby, ktoré klienti následne v banke reklamujú," vraví hovorkyňa Tatra banky Tereza Copláková.
Ak má niekto pocit, že z jeho účtu odišli peniaze bez jeho vedomia, alebo mu banka zaúčtovala poplatok, ktorý nemala, mal by sa čo najskôr obrátiť na svoju banku a službu reklamovať. Banky však klientovi vrátia peniaze až po prešetrení celej reklamácie. Výhodu majú však solventnejší klienti, ktorí vlastnia kartu Diners Club. Táto spoločnosť poskytuje svojim klientom tú výhodu, že ihneď po podaní reklamácie im vráti peniaze. Až následne keď sa ukáže, že klient nemal pravdu a jeho reklamácia bola neoprávnená, ho opäť vyzve, aby peniaze vrátil.
Za obchody banky neručia
Ak by chcel niekto reklamovať, že nemohol svoju kartu použiť pri platení v obchode, pretože im nefungoval terminál, tak mu banka reklamáciu asi neuzná. "Banka nenesie zodpovednosť za odmietnutie akceptovať predloženú platobnú kartu obsluhou platobného terminálu a za škody, ktoré tým držiteľovi platobnej karty vznikli," vraví hovorkyňa Istrobanky Miroslava Pargáčová.
Všetky banky tvrdia, že ak nefunguje platobný terminál, je to len na dohode medzi zákazníkom a predávajúcim. Ak predávajú vie o poruche, musí to v predajni viditeľne vyznačiť. V prípade, že porucha nastane práve vtedy, keď klient ide platiť, pôjde pravdepodobne o krátkodobú poruchu, ktorá by mala byť v priebehu niekoľkých minút odstránená.
Ak však platobný terminál nefunguje a zákazník musí použiť bankomat, za čo si väčšina bánk účtuje vyšší poplatok ako za platbu kartou, ani v takom prípade mu banka poplatok pravdepodobne neodpustí. Za výber z cudzieho bankomatu si pritom niektoré banky pýtajú až 40 korún.
Pozor na krádež
Mnoho reklamácií býva aj na neoprávnený výber peňazí pomocou platobnej karty pri jej krádeži. Na Slovensku len jedna banka automaticky poisťuje všetky karty proti zneužitiu tak, že klientom vráti všetky peniaze, ktoré boli vybrané 24 hodín pred nahlásením straty alebo krádeže. Preto je potrebné čo najskôr nahlásiť krádež karty, aby zlodej nemal čas vybrať z účtu všetky peniaze.
Nikto by pri karte nemal mať napísaný PIN kód. Pretože ak raz niekto z vášho účtu vyberie peniaze a výber potvrdí PIN kódom, banka to berie tak, že ste kód dostatočne neutajili, a preto si za túto krádež môžete sami.
Ak sa sťažujete neoprávnene, zaplatíte
Tvrdíte, že vám niekto v zahraničí vybral s vašou kartou peniaze? Ak sa preukáže, že ste len zabudli, že tie peniaze ste v skutočnosti vybrali vy či bez vášho vedomia vaša manželka alebo deti, banka to nenechá len tak. Budete jej pravdepodobne musieť zaplatiť poplatok za neoprávnenú reklamáciu.
Banky sa tak istia pred tým, aby ľudia bezdôvodne nepodávali reklamácie, ale aby si najprv dobre preverili, či ich kartu nepoužil niekto z rodiny. Väčšina bánk si za neoprávnenú sťažnosť účtuje buď tisíckorunový poplatok alebo skutočné náklady. Tie závisia od toho, ako ťažké je preveriť, či klient hovorí pravdu alebo nie. Môžu teda narásť až do výšky niekoľkých tisíc korún.
Kto sa sťažuje neoprávnene na slovenskú transakciu, nehrozí mu žiadna pokuta. Na ich overenie banky potrebujú vynaložiť oveľa nižšie náklady, ako keď musí overovať niečo v zahraničí.

Tankovanie
Väčšina bánk sa snaží presvedčiť ľudí, že je pre nich výhodnejšie platiť za tovar a služby platobnou kartou namiesto toho, aby pri sebe nosili hotovosť. Ak však prídete do obchodu a platobný terminál je mimo prevádzky, nepomôžete si. Musíte vytiahnuť hotovosť a ak ju nemáte, musíte si ju ísť vybrať.
Ak sa podobná situácia stane v klasickom obchode, dá sa jednoducho vyriešiť. V najhoršom prípade, ak nie je nablízku bankomat alebo jednoducho nechcete platiť hotovosťou, tak si vybraný tovar nezoberiete. Horšie však je, ak chcete zaplatiť za tovar alebo službu, ktorú ste už využili. "Dvakrát sa mi stalo, že som natankoval na čerpacej stanici a keď som chcel zaplatiť kartou, tak mi pokladník oznámil, že platba kartou nefunguje, musím zaplatiť hotovosťou. Musel som teda peši ísť do bankomatu vybrať peniaze," vraví 32-ročný Michal z Bratislavy. Auto musel nechať na benzínke, pretože pokladník sa bál, aby neušiel bez zaplatenia.
"Banka nezodpovedá za škody spôsobené držiteľovi karty, resp. majiteľovi účtu priamo alebo nepriamo okolnosťami, ktoré nastali nezávisle od vôle banky, napríklad odmietnutím alebo nesprávnym vykonaním autorizácie z dôvodu poruchy spracovateľského systému autorizačného centra, alebo telekomunikačných liniek, prerušením dodávky elektrickej energie a podobne," tvrdí hovorkyňa Ľudovej banky Jana Lukáčová.
Alena Walterová, hovorkyňa VÚB banky dodáva, že obchodník je povinný na viditeľnom mieste umiestniť oznam, že nie je možné platiť kartou. "Pokiaľ zákazník nemá peniaze, musí sa dohodnúť s obchodníkom o možnosti platby," vraví Walterová. Podobne sa vyjadrili aj ostatné banky.
Žiadna z nich však nepovedala, čo má robiť klient v prípade, ak natankuje na diaľnici, kde nie je k dispozícii bankomat a platobný terminál je mimo prevádzky. Všetky banky sa odvolávali len na dohodu s predajcom a na to, že ak sa kartou platiť nedá, musí to byť dobre označené, tak, aby to motorista videl ešte pred natankovaním.
Ak by chcel niekto reklamovať nefungujúci platobný terminál v obchode alebo na čerpacej stanici, pravdepodobne neuspeje. "To, že nefunguje platobný terminál, nemusí súvisieť s bankou klienta," povedala hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová. Obchody majú totiž platobné terminály od rôznych bánk.
Tereza Copláková z Tatra banky hovorí, že ak ide o plánovanú odstávku, sú prevádzkovatelia platobných terminálov vopred informovaní. Navyše to býva v noci cez víkend, keď prebieha najmenej platieb. Ak ide o technický problém na strane banky, väčšinou ho vedia vyriešiť v priebehu pár minút. Takže ak klient chvíľu počká, môže zaplatiť za nákup kartou. "V prípade, že obchodník odmietne zrealizovať transakciu, banka nenesie za túto skutočnosť zodpovednosť. Samozrejme, následne banka, ktorá má s obchodníkom zmluvný vzťah, takéto prípady rieši," hovorí Copláková. Ak sa však banka o takomto prípade nedozvie, nemôže ho ani riešiť. Preto je potrebné, aby sa každý klient, ktorého obchodník odmietne, sťažoval vo svojej banke.

Poistenie
Každá karta je chránená PIN kódom. Ak sa tento kód dostane k nepovolanej osobe, ktorá vám z účtu vyberie peniaze, pravdepodobne ich späť nikdy nedostanete. Porušili ste totiž bezpečnostné predpisy tým, že ste neutajili PIN kód.
"Dosť často sa mi stáva, že človek, ktorý ide platiť kartou, má PIN kód napísaný priamo na karte. Keď sa ich pýtam, prečo ho tam majú, povedia mi, že si ho nedokážu zapamätať," vraví predavač v jednom hypermarkete. Raz aj povedal jednej pani, prečo si ho nenapíše napríklad do mobilu. Odvetila mu, že to ju ani len nenapadlo.
Najlepšie však je, ak si kód od karty len zapamätáme a nemáme ho nikde napísaný. Zlodej má totiž len malú šancu, že ho pri bankomate uhádne. Má na to len tri možnosti. Kto si PIN kód nedokáže zapamätať a potrebuje ho mať napísaný, v žiadnom prípade by ho nemal mať nikde v peňaženke, v ktorej má aj kartu. Niektoré mobilné telefóny obsahujú špeciálnu aplikáciu, v ktorej si možno uložiť rôzne kódy. Alebo je možné uložiť PIN kód aj ako telefónne číslo. V takom prípade je však dobré ho zamaskovať tým, že do adresára napíšeme nejaké klasické meno, aby zlodej nemohol vytušiť, že sa pod daným menom skrýva kľúč k peniazom.
Platobné karty sa dajú proti zneužitie aj poistiť. Kto má kartu poistenú, nemusí sa báť, že ak mu kartu ukradnú alebo ju stratí, príde o všetky svoje peniaze na účte. Viaceré banky však takéto poistenie vôbec neponúkajú alebo garantujú len vrátenie peňazí, ktoré by chcel niekto pomocou karty vybrať po nahlásení jej straty.
Z oslovených bánk len VÚB banka poisťuje proti zneužitiu automaticky všetky karty. "Poistenie zneužitia platobnej karty sa vzťahuje na neoprávnené transakcie, ku ktorým dôjde 24 hodín pred momentom nahlásenia blokácie odcudzenej alebo stratenej karty," vraví hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová. Slovenská sporiteľňa poskytuje klientom rovnaké poistenie zadarmo len ku kreditným kartám.
V prípade, že niekto príde o svoju platobnú alebo kreditnú kartu, mal by to hneď nahlásiť do svojej banky. Čím skôr to urobí, tým menej času bude mať zlodej na to, aby s jej pomocou vybral peniaze.
Výhodu pri strate karty majú majitelia embosovaných kariet. Pri platbe v obchode sa totiž namiesto PIN kódu stačí podpísať. Hoci je pre zlodeja jednoduchšie takúto kartu zneužiť, pre majiteľa karty je na druhej strane oveľa jednoduchšie takúto operáciu reklamovať. Banke stačí porovnať podpis klienta s podpisom, ktorým bol potvrdený nákup a klient by mal dostať svoje peniaze naspäť.

Zájazd
Krásne fotky v katalógu, izba s výhľadom na more, klimatizácia, jedlá od výmyslu sveta. Vyzerá to ako dovolenka snov. V skutočnosti však zistíte, že od pláže vás delí rušná ulica, o klimatizácii v hoteli ešte ani nepočuli a najlepšie jedlo, ktoré dostanete, sú uvarené párky. Aj takto môže dopadnúť vaša vysnívaná dovolenka.
Vždy však platí, že musíte dostať to, čo ste si zaplatili. Cestovné kancelárie sa, samozrejme, snažia navodiť pri lákaní klientov dojem, že vaša dovolenka bude úplne úžasná. Nemôžu si však dovoliť klamať alebo predať vám službu, ktorú v skutočnosti nemôžu poskytnúť.
Kto sa chce sťažovať, mal by sa ozvať už na dovolenke. Ak ste nespokojný s kvalitou zájazdu, mali by ste to oznámiť vášmu delegátovi. Ten je povinný s vami o tom spísať záznam. Ak to nebude chcieť urobiť, musíte na tom trvať, prípadne sa telefonicky ozvať do cestovnej kancelárie. Nedajte sa odhovoriť tvrdením, že reklamáciu stačí podať po návrate z dovolenky.
Dôležité je, aby ste mali dôkaz o tom, čo reklamujete. Ak ste dostali nevyhovujúce ubytovanie, máte pleseň na záchode či namiesto výhľadu na more sa pozeráte na rušnú cestu či na iný hotel, mali by ste spraviť fotografie. Tie vám pomôžu pri vymáhaní odškodného od cestovnej kancelárie.
Po návrate z dovolenky je potrebné poslať cestovnej kancelárii písomnú reklamáciu. Kto to chce urobiť, musí ju poslať najneskôr do troch mesiacov od návratu z dovolenky. V prípade, že ste si kupovali zájazd cez cestovnú agentúru, ktorá len zastupuje cestovku, môžete sa obrátiť na agentúru alebo aj priamo na cestovnú kanceláriu.
Pri reklamácii sa cestovka nemôže vyhovárať na to, že za danú službu, ktorá nebola v poriadku, ona nezodpovedá. Hoci si cestovné kancelárie objednávajú služby u zahraničných partnerov, aj tak sú zodpovedné za to, že všetko bude v poriadku. Vy predsa nemáte zmluvu s niekým v zahraničí, ale s konkrétnou slovenskou cestovnou kanceláriou.
Menšie nedostatky sa dajú vyriešiť priamo na mieste. "Boli sme na dovolenke s dvomi takmer dospelými dcérami. Zaplatili sme si za dve samostatné izby, ale dostali sme jednu izbu s dvomi posteľami a s dvomi prístelkami. Odmietli sme sa do tej izby nasťahovať. Aj keď nám recepčný najprv tvrdil, že celý hotel je obsadený a žiadnu voľnú izbu nemá, nakoniec pochopil, že toto úsporné riešenie neprijmeme a v priebehu pol hodiny sme dostali ďalšiu izbu," vraví Mária z Trenčína. Ak ide o takéto nedostatky, väčšinou sa dá u delegáta alebo priamo v hoteli dohodnúť výmenu izby či rýchlu opravu klimatizácie alebo iného zariadenia. V prípade, že dostanete horší hotel, než aký ste si objednali a delegát vás nechce presunúť do iného, musíte podať reklamáciu. Cestovná kancelária vám síce podľa zmluvných podmienok môže zmeniť hotel, ale určite vás nemôže presunúť do horšieho hotela.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. október 2024 04:28