Trh hypoték nie je na Slovensku zďaleka nasýtený. Banky si túto príležitosť na ďalší nárast záujmu klientov uvedomujú a tak, ako pri predaji iných finančných produktov, hľadajú aj v tejto oblasti ďalšie predajné kanály, aby si klient kúpil hypotéku práve od nich. Ide o rôznych externých poradcov či maklérov, služby ktorých sú v západnej Európe rozšírené. Napríklad vo Veľkej Británii sa prostredníctvom hypotekárnych maklérov poskytne až 40 percent hypoték.
Nedávno začala svoje služby klientom ponúkať maklérska spoločnosť Hypocentrum. Cieľom spoločnosti je poskytnúť nezávislé poradenstvo v oblasti financovania bývania, výber vhodného produktu, ako aj servis pri jeho vybavovaní. V súčasnosti má firma uzavreté zmluvy o spolupráci so Všeobecnou úverovou bankou a ČSOB, cieľom je uzatvoriť zmluvy aj s ostatnými bankami. Centrum je však schopné podľa slov jej predstaviteľov zastúpiť klienta v rokovaní s ktoroukoľvek bankou. Firma pôsobí aj ako poistný maklér. Klienta chce Hypocentrum zastupovať aj na katastri, u znalca, developera, v realitnej kancelárii, stavebnej sporiteľni či na Štátnom fonde rozvoja bývania. Kompletný administratívny servis ho bude okrem poplatkov súvisiacich s hypotékou stáť približne 12-tisíc korún. Hypocentrum poskytuje služby v Bratislave a jej okolí.
Potrebu skvalitniť servis pre klienta a najmä pomôcť pri vybavovaní hypotéky si uvedomujú aj samotné banky. Skvalitňujú personál, vo vybraných pobočkách majú k dispozícii notára či právnu asistenciu. Niektoré vytvorili špecializované hypotekárne centrá. Prvá s touto ponukou prišla na trh Všeobecná úverová banka, nasledovala ju Ľudová banka. Tieto centrá ponúkajú konzultácie, vedia odporučiť znalca, poistiť úver či nehnuteľnosť, VÚB ponúka aj služby notára.
Najširšiu ponuku služieb ponúka Tatra banka. Priamo v ich Centre bývania, ktoré funguje od marca, môžu klienti využiť aj služby realitného makléra. Klienti tu nájdu tiež poradenstvo pri úprave domu či bytu, teda rady architekta, služby technického charakteru pri rekonštrukcii, znalecké posudky alebo právne služby. Centrum vie zabezpečiť aj administratívne úkony v katastri nehnuteľností. Ak klient využije služby centra pri vybavovaní potrebných dokumentov, zaplatí za túto službu podľa banky navyše približne 10-tisíc korún. Napríklad za vybavenie listu vlastníctva, ktorý stojí 250 korún, si centrum účtuje 400 korún. Rovnaké je to aj pri snímke z katastrálnej mapy. Za urýchlený vklad do katastra si banka pýta 6 000 korún, ak by si ho klient vybavil sám, zaplatil by o polovicu menej. Ak kupuje na hypotéku nehnuteľnosť ponúkanú realitným maklérom, s ktorým centrum spolupracuje, za nadštandardné služby si centrum neúčtuje. Klient v tom prípade zaplatí bežné poplatky.
Vybrané poplatky v Centre bývania *
-- list vlastníctva k financovanej / založenej nehnuteľnosti 400 Sk
-- snímka z katastrálnej mapy 400 Sk
-- potvrdenie o veku stavby 200 Sk
-- znalecký posudok k prevodu / k zriadeniu vlastníckych práv (byt) 3 500 Sk
-- znalecký posudok k prevodu / k zriadeniu vlastníckych práv (dom) -- podľa typu a veľkosti
-- vypracovanie zmluvnej dokumentácie k prevodu (návrh na vklad, kúpna zmluva atď.) 10 000 Sk
-- vklad do katastra k prevodu / k zriadeniu záložného práva 3 000 Sk
-- urýchlenie vkladu do katastra k prevodu / k zriadeniu záložného práva 6 000 Sk
-- overenie podpisov na splnomocnení 500 Sk
* platné pre Bratislavu a okolie