Pokiaľ ignorujete či zabudnete uhradiť upomienku za energie v domácnosti, odpoja vás. Rovnako môžete mať problémy aj s odpojením telefónnych služieb či internetu. Napriek upomienkam a pokusom o zmier spoločnosti ročne odpájajú od elektriny, vody, plynu či telefónu tisíce ľudí. Pri žiadosti o zapojenie si treba pripraviť pár desiatok eur navyše.
Odpojenie plynu
V prípade, že ako odberateľ zemného plynu napriek prerušeniu dodávky zemného plynu neuhradíte svoj záväzok, vymáhanie pohľadávky SPP riešia odstavením služieb a súdnou cestou. "Pri úspešnom súdnom vymožení pohľadávky odberateľ musí uhradiť okrem dlžnej sumy aj náhradu trov súdneho konania. Výška súdneho poplatku je určená zákonom o súdnych poplatkoch, a je vo výške 6 percent zo žalovanej sumy, minimálne však 16,60 eura. Ak dlžník nezaplatí ani na základe súdneho rozhodnutia, SPP navrhne vykonať exekúciu. Nezaplatením faktúry za plyn v lehote splatnosti môžu teda výdavky odberateľa výrazne vzrásť,“ hovorí Ľubomír Tuchscher, špecialista externej komunikácie Slovenského plynárenského priemyslu. Služba za znovupripojenie neplatiča, tzv. obnovenie dodávky zemného plynu na rok 2009, je spoplatnená sumou 73,28 eura.
w Title
| Vyhnite sa zbytočným problémom – Platby, ktoré každý mesiac platíte, sú fixnými výdavkami – o nich by ste mali mať presný prehľad a treba ich mať pod kontrolou. – Ak sú vaše problémy s platením spôsobené nedisciplinovanosťou, vhodné je prehodnotiť svoj prístup. – V prípade, že vám reálne nevychádzajú peniaze na všetky platby, je to horšie. Treba si spísať na papier mesačné príjmy a pravidelné výdavky. – Pokiaľ sú tieto výdavky mimoriadne vysoké, či dokonca presahujú výšku príjmov, je na rade ich škrtanie. – Výdavky spojené s bývaním – nájomné, zálohové platby, elektrina – pri nich nemáte veľmi na výber, i keď aj tu sa dá nabehnúť na úspornejší režim a následne sa tešiť z pozitívneho rozdielu pri zúčtovaní. – Avšak výdavky za káblovú televíziu, pevnú linku, mobilný telefón – by vášmu rodinnému rozpočtu nemali robiť problémy. – Ak ste v dočasnej finančnej tiesni, zvážte, či ich naozaj všetky potrebujete alebo či by ste nevedeli na týchto položkách ušetriť. – Ak potrebné platby pravidelne neplatíte, v prvom rade sú to nepríjemnosti na vašej strane, ktorým musíte venovať svoj čas a energiu. – Nezanedbateľnou položkou sú aj pokuty a poplatky za opätovné pripojenie. Priemerne si v peňaženke pripravte 30 eur, ktoré ste mohli minúť aj užitočnejším spôsobom. – Ak máte dlhodobé problémy s neplatením, môže sa stať, že spoločnosť bude čím ďalej tým menej ústretová pri ďalších vašich nedoplatkoch a omeškaniach. – Môže to vyústiť až do vypovedania zmluvy, prípadne, ak máte väčšie dlhy, až do exekúcie. Martin Kinčík, Team Manager, Partners Group SK |
Odpojenie elektriny
Mnohí zákazníci sa často domnievajú, že za elektrinu zaplatili vyplatením sumy na pošte či v banke. Podľa Obchodného zákonníka je však peňažný záväzok splnený až pripísaním sumy na účet veriteľa v banke. Keď teda faktúru ani po upomienke neuhradíte do dňa uvedeného v upomienke, elektrárne vám elektrinu vypnú. Stáva sa to zvyčajne vtedy, ak v 14-dňovej lehote nezaplatíte za faktúru, dostávate upomienku, ktorá má zasa 14-dňovú lehotu a na nej je už upozornenie, že ak nezaplatíte do určitej lehoty, dôjde k odpojeniu elektrickej energie. Za znovupripojenie sa platí v jednotlivých energetických závodoch rôzne. Podľa vyjadrení Petra Kimijana, vedúceho komunikácie Západoslovenskej energetiky, znovupripojenie je spoplatnené na tento rok sumou 50,24 eura.
Podobne postupujú aj v Stredoslovenskej energetike. Ako dodáva Jana Bolibruchová z oddelenia komunikácie uvedenej spoločnosti, väčšina zákazníkov rešpektuje zaslanú upomienku a pohľadávku zaplatí ešte pred odpojením služieb. "Úhradu treba urobiť jednorazovým prevodným príkazom, respektíve hotovostným vkladom s príslušným variabilným symbolom na účet elektrární, následne úhradu oznámiť telefonicky a preukázať sa dokladom o úhrade danej platby,“ tvrdí Bolibruchová. Po odpojení odberného zariadenia z dôvodu neplatenia za odber elektriny musíte v opačnom prípade uhradiť poplatok 23,71 eura, pričom v cene odpojenia sú započítané aj náklady na dopravu. SSE si môže uplatniť aj úroky z omeškania.
Odpojenie vody
Ako hovorí Zenon Mikle, hovorca Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, odberateľov odpájajú z dôvodu neuhradených pohľadávok, avšak odpojenie je možné vykonať aj v prípade zmeny odberateľa na odbernom mieste. "Ak sa nový odberateľ (meno a adresu nového odberateľa nám zadá predchádzajúci odberateľ) neprihlási do 15 dní po odhlásení predchádzajúcim odberateľom, vyzveme nového odberateľa, aby sa prihlásil na odber vody. Ak sa v danom termíne od doručenia výzvy neprihlási, sme oprávnení uzatvoriť prívod vody pre predmetnú nehnuteľnosť.“ Odberateľ môže byť odpojený od prívodu vody aj v prípade nevrátenia podpísanej zmluvy do vodárenskej spoločnosti. "Poplatok za odpojenie a znovuzapojenie vody na odbernom mieste je vo výške 79 eur. Zákazník sa síce nedostáva na ,čiernu listinu', je však potrebné, aby mal uhradené všetky pohľadávky,“ tvrdí Mikle.
Odpojenie internetu
K odpojeniu služieb digitálnej káblovej televízie dochádza v prípade, ak spoločnosť eviduje nedoplatok, ktorý napriek upomienkam neuhrádzate. "Cena za znovupripojenie závisí od typu služby (televízia, internet, telefón) a je stanovená platnou tarifou,“ hovorí Jaroslav Kolár, hovorca digitálnej a káblovej televízie UPC Broadband Slovakia. V spoločnosti Slovanet vás odpoja od internetu, ak nezaplatíte svoje záväzky ani po e-mailovom a poštovom upozornení o nedoplatkoch. "Pokiaľ nebudete reagovať, nasleduje odstúpenie od zmluvy, po ktorom pristúpime k vymáhaniu pohľadávky prostredníctvom advokátskej kancelárie,“ hovorí Slavomír Benko, PR manažér spoločnosti Slovanet. Ako ďalej spresňuje, aj v období medzi odpojením a odstúpením od zmluvy máte stále možnosť uhradiť nedoplatok a pokračovať vo využívaní služieb. Pokiaľ vás už odpoja a vy následne uhradíte vzniknutý dlh, za opätovnú aktiváciu si naúčtujú od 7,90 do 19,75 eura v závislosti od poskytovaných služieb.
Domácnosť bez telefónu
Ako dodáva Richard Fides, hovorca Orangeu, na 35. deň po splatnosti faktúry dôjde automaticky k odpojeniu SIM karty (všetky telefónne čísla patriace k danému variabilnému symbolu), pričom za každé telefónne číslo je účtovaný poplatok podľa platného cenníka 3,95 eura a za znovupripojenie služby po omeškaní platby 19,75 eura, alebo znovupripojenie po vymáhaní pohľadávky 31,56 eura.
K odpojeniu služieb podľa Janky Burdovej, vedúcej odboru externej komunikácie v Slovak Telekome dôjde, ak ani do dodatočného termínu určeného v upomienke neuhradíte dlžnú sumu. "Ak k úhrade dôjde až po vypojení a je potrebné vykonať opätovné zapojenie, za spätné zapojenie účtujeme poplatok podľa tarify, obvykle vo výške od 6,61 do 9,96 eura, pričom táto suma sa ešte zvýši o daň z pridanej hodnoty,“ spresňuje na záver Burdová.
| Prečítajte si aj: |
| Na upomienku sa radšej nespoliehajte Každý mesiac vám chodia do schránok alebo do bánk rôzne faktúry – poplatok za plyn, vodu, elektrinu či telefón. Každá z nich má inú lehotu splatnosti, preto po ignorácii upomienok dochádza k odpojeniu služieb, čo, samozrejme, vaše náklady na opätovné pripojenie zvyšuje. |
| Súd a exekútor spôspobia výdavky a nemálo starostí Dennodenne dostávate do poštových schránok rôzne reklamné či informačné materiály, medzi ktorými sa nachádzajú faktúry alebo upomienky za dodané služby. Často automaticky vyhodíte tieto zásielky do koša, pričom si nechtiac nesplníte svoje povinnosti a nerešpektuje posledné výzvy na zaplatenie faktúry za elektrinu alebo telefón. |
