Povinnosť uzatvoriť zmluvné poistenie sa nevzťahuje na cestovné agentúry, ktoré môžu sprostredkúvať predaj zájazdov a produktov pre cestovné kancelárie, nemôžu však organizovať série zájazdov.
Tri možnosti, reálna jedna?
Napriek tomu, že zákonodarca poskytol cestovným kanceláriám niekoľko možností, ktorými by ochránili klientov v prípade, že by sa cestovka dostala do finančných problémov, v praxi asi ostane najčastejšie využívanou možnosťou zmluvné poistenie v niektorej z komerčných poisťovní. Povinné zmluvné poistenie môže cestovka podľa zákona uzavrieť len s poistiteľom, ktorý získal povolenie na podnikanie v tejto oblasti a Úrad pre finančný trh schválil jeho všeobecné poistné podmienky. V nich musí byť zakotvené, akou sumou sa cestovka podieľa na poistnej udalosti. Cestovná kancelária pritom musí dohodnúť povinné zmluvné poistenie zájazdu na dostatočnú poistnú sumu vo výške minimálne 30 percent ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov. V zákone sa ďalej uvádza, že ak majú tieto tržby byť nižšie ako v predchádzajúcom roku, cestovka musí dohodnúť zmluvné poistenie na sumu vo výške minimálne 30 percent tržieb z predchádzajúceho roku. V mnohých prípadoch však cestovky aj prejavili záujem poistiť sa pre prípad insolventnosti a oslovili komerčné poisťovne, ale poistiť ich nemal kto. Poisťovne totiž malé cestovky, či novovzniknuté subjekty považujú za dosť rizikové z hľadiska poistenia. Zákon cestovným kanceláriám ukladá povinnosť poistiť sa pre prípad úpadku, žiadna norma však poisťovniam nenariaďuje žiadosti cestoviek vyhovieť. Možnosti zloženia bankovej záruky, či vytvorenia garančného fondu v zákone bližšie špecifikované nie sú, preto si mnoho cestoviek tieto dve možnosti vysvetľuje po svojom a nie vždy táto forma istenia proti úpadku môže byť postačujúca.
Pýtať sa treba v cestovke
Na internetovej stránke Slovenskej obchodnej inšpekcie (www.soi.sk), ktorá zverejňuje cestovky poistené proti úpadku, však figurujú len cestovné kancelárie poistené v štyroch poisťovniach. Nie všetky údaje na stránke sú aktualizované v uplynulých dňoch či týždňoch, takže pre záujemcu o informácie o poistení cestovky je skôr orientačným zdrojom. Zoznam cestoviek, ktoré sa zaistili pre prípad úpadku bankovou zárukou uverejnený nie je a garančný fond podľa predstaviteľov Slovenskej asociácie cestovných kancelárií v praxi nefunguje.
Informácie zverejnené na internete môžu byť pre klienta istým pomocným návodom pri výbere cestovnej kancelárie, ale o tom, či je cestovka skutočne poistená, by mal získať najhodnovernejšie informácie priamo v cestovke. Môže sa totiž stať, že vedenie cestovnej kancelárie požiadalo o poistenie pre prípad úpadku a poisťovňa žiadosti aj vyhovela, ale na zoznam sa môže dostať až pri ďalšej aktualizácii zoznamu. Tak isto sa však môže stať aj to, že cestovka poistenie pre prípad insolventnosti uzatvorené mala, ale len na obdobie jedného roku a v čase, kedy vycestuje klient na dovolenku už jeho platnosť vypršala. Podľa slov viceprezidenta Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Pavla Komoru by si každý klient mal pozorne preštudovať zmluvu o obstaraní zájazdu, v ktorej musia byť uvedené údaje o poistke, ktorú predávajúci uzavrel. Klient by sa mal bližšie zaujímať aj o tvrdenia cestoviek, ktoré sa pre prípad úpadku kryjú bankovou zárukou. Minuloročné kontroly totiž ukázali, že v mnohých prípadoch majú cestovky iba založený termínovaný účet v banke, prípade zložili istú sumu špeciálne na prípadné odškodnenie klientov, ale táto suma je príliš nízka na to, aby odškodnenie klientom skutočne zabezpečila. Tak isto sa niektoré menšie cestovné kancelárie snažili spojiť sa a založiť garančný fond, na účet ktorého zložili istú sumu peňazí, tá by však v mnohých prípadoch nepokryla ani straty spôsobené jednému klientovi.
Klient má právo na poistné plnenie, keď cestovná kancelária:
- z dôvodu svojej insolventnosti neposkytne zákazníkovi dopravu z miesta dovolenkového pobytu v zahraničí na Slovensko, v prípade, že je doprava súčasťou zájazdu, ktorý si klient objednal,- nevráti zákazníkovi zaplatený preddavok alebo cenu zájazdu, ak sa neuskutočnil,
- nevráti klientovu rozdiel medzi zaplatenou cenou zájazdu a cenou čiastočne poskytnutého zájazdu, ak bol zájazd čiastočne uskutočnený.
Doklady o poistení, ktoré je cestovná kancelária povinná odovzdať zákazníkovi, by mali obsahovať:
- označenie poistiteľa s názvom a kontaktnou adresou poisťovne,- podmienky povinného zmluvného poistenia zájazdu,
- spôsob oznámenia poistnej udalosti.
Pri výbere cestovnej kancelárie si zistite:
- či firma, s ktorou uzatvárate zmluvu, má oprávnenie podnikať ako CK,- či CK má uzavretú platnú poistnú zmluvu pre prípad úpadku vo výške minimálne 30 % ročných plánovaných tržieb z predaja zájazdov
- či CK v katalógu poskytuje zákazníkom všetky informácie o ponúkaných službách, vrátane kópie poistnej zmluvy pre prípad úpadku.
Informácie o serióznosti každej cestovky by vám mali poskytnúť:
- Slovenská asociácia cestovných kancelárií- Slovenská obchodná inšpekcia
- Živnostenské odbory OÚ.
| Počty cestovných kancelárií a cestovných agentúr v krajoch SR (k 30.máju 2003) | ||
|
Kraj |
Počet CK |
Počet CA |
| Bratislavský | 420 | 238 |
| Banskobystrický | 123 | 112 |
| Žilinský | 187 | 158 |
| Prešovský | 162 | 235 |
| Košický | 122 | 180 |
| Trnavský | 98 | 141 |
| Trenčiansky | 131 | 94 |
| Nitriansky | 124 | 88 |
| Zdroj : MV SR | ||

