StoryEditor

Koľko vás stojí využívanie služieb vašej banky?

06.08.2004, 00:00
Ktorú banku si vybrať? Na takúto otázku sa nedá jednoznačne odpovedať. Okrem toho, že každý spotrebiteľ má iné zvyky a preferencie, aj jednotlivé banky majú rôzne druhy produktov, ktoré sú zvyčajne navzájom ťažko porovnateľné.

Na ukážku toho, koľko vás môže ročne stáť vedenie bežného účtu v niektorých bankách, sme si pripravili príklady. Aby konkrétny výsledok nebol až príliš všeobecný a len málo použiteľný, pripravili sme aj tri typy klientov. Prvého, veľmi konzervatívneho, ktorý využíva bankové služby len občas, zato chodí za službami osobne do kamennej banky, sme nazvali "Kameňák." Druhý typ klienta už objavil výhody platenia kartou v obchode či zadávania platieb cez internet. Budeme ho teda v našom príklade volať "Objaviteľ." Tretí typ klienta je najviac sofistikovaný. Do banky nechodí fyzicky takmer vôbec. Využíva na komunikáciu telefón či internet. Jednotlivým typom klientom sme potom priradili najbežnejšie transakcie, ktoré každý z nich využíva v rôznej intenzite. Službu sme si "zaplatili" v šiestich bankách (pozri s. DVA). Keďže banky poskytujú aj rôzne balíčky služieb pre svojich klientov, k dispozícii je aj porovnanie klasického účtu s balíčkom služieb v tej-ktorej banke.
Podľa našich výpočtov by za nami určené transakcie zaplatil najkonzervatívnejší klient ročne od 400 do 1 600 korún. Klient so strednou cestou by v nami vybraných bankách musel zaplatiť od 700 do 1 500 korún a najaktívnejší klient od 900 do 3 200 korún.
Do úvahy sme však nebrali napríklad cenu platobnej karty alebo ďalšie benefity, ako poistenie, ktoré niektoré z balíkov obsahuje. Drahší balík služieb s vyšším štandardom služieb tak môže byť pre určitých klientov výhodnejší.
Kameňom úrazu pri správe účtu sú práve tzv. účtovné položky, teda poplatky, ktoré banky klientom účtujú takmer pri každom pohybe na účte. Či už dostanete výplatu od zamestnávateľa alebo platíte prevodom dieťaťu materskú školu. Okrem ceny za správu účtu či ceny za balík by sme tak pri rozhodovaní mali mať na zreteli aj to, ako často a v akej výške daná banka účtuje tieto položky. Niektoré banky ich majú stanovené len v jednej výške, iné ich diferencujú aj podľa toho, o akú operáciu na bežnom účte ide. "Najnižšie účtovné položky účtuje klientom banka pri transakciách cez elektronické distribučné kanály, ako internet banking či telefónne centrum. Pri nich sú totiž náklady banky najnižšie," informovala Tatiana Hambálková zo Všeobecnej úverovej banky. Tri druhy účtovných položiek má napríklad aj Slovenská sporiteľňa. "Pri všetkých operáciách vykonávaných v pobočke je účtovná položka najvyššia. Ide totiž o manuálne transakcie, a tie sú pre banku najnákladnejšie," uviedla hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Güttlerová. Podľa nej má však klient vždy možnosť využiť lacnejší spôsob, napríklad bankomat alebo platiť kartou u obchodníka.
Niektoré banky však pri určitých transakciách účtovnú položku už klientovi neúčtujú. "Presne uvádzame, pri ktorých poplatkoch sa pripočítava aj účtovná položka. Ak je raz výber z cudzieho bankomatu 19 korún, žiadny dodatočný poplatok vo forme účtovnej položky už klient neplatí," dodala Jana Matúšová z UniBanky.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 04:37