Ľudia podľa neho uprednostňujú lacnejšie autá v cene do 200-tisíc korún, ktoré si zaobstarávajú väčšinou ako druhé auto pre manželku alebo plnoleté dieťa. Autá s malým obsahom motora navyše znamenajú pre nového majiteľa nižšie sadzby zákonného poistenia a menšiu spotrebu. Ojazdené vozidlá v hodnote od 200-tisíc do 300-tisíc korún sa predávajú menej. A predať autá za viac ako 300-tisíc je už podľa Fischera problém. Pri drahších vozidlách ide napríklad o autá Volvo alebo Rover, o ktoré je záujem, iba ak ich autobazár podhodnotí. "Zákazník sa potom pri výbere automobilu v tej istej cene rozhodne skôr pre luxusnejšie auto," dodáva Fischer. Malé a lacné automobily sa v autobazároch predajú spravidla do jedného mesiaca.
Z lízingu na splátky
Trh z ojazdenými vozidlami na Slovensku výrazne ovplyvnila novela zákona o dani z pridanej hodnoty, ktorá vstúpila do platnosti v máji tohto roka. Podľa novej legislatívy totiž nevzniká pri prenájme a lízingu ojazdeného automobilu nárok na odpočet DPH, čím sa autá z druhej ruky predražujú o 19 percent. "Jazdené vozidlá sa už takmer vôbec nelízujú, splátky sú totiž neprimerané," opisuje situáciu Vasiľ Nikolov z Autobazáru ABC. Výraznejšiemu poklesu predaja ojazdených automobilov zabránila ponuka splátkového predaja, ktorú lízingové spoločnosti ponúkli ako alternatívu a lacnejší spôsob prefinancovania.
Lacnejší dovoz
Záujem o ojazdené vozidlá v autobazároch môže klesnúť aj začiatkom budúceho roka, keď by malo dôjsť k výraznému poklesu poplatkov súvisiacich s individuálnym dovozom ojazdených áut zo zahraničia. Dovozný poplatok za ojazdené autá by totiž mal podľa návrhu zákona Ministerstva financií SR klesnúť zo súčasných 10-tisíc až 50-tisíc korún, podľa veku automobilu, na jednotnú úroveň 2 000 korún. Ľudia podľa Fischera začnú chodiť najmä do autobazárov v Českej republike, kde môžu kúpiť ojazdené vozidlo výhodnejšie ako u nás. "Do autobazárov však stále chodí veľa pracovne vyťažených ľudí, ktorí sa často v legislatíve nevyznajú a nevedia ani to, ako kúpené vozidlo prihlásiť. Nieto ešte aby dovážali autá zo zahraničia," dodáva Fischer. A títo zákazníci tvoria podľa neho najväčšiu časť klientely autobazárov.
Orientačné ceny ojazdených automobilov na trhu v auguste 2004 | ||||
Automobil | Rok výroby | Priemerný počet km | Priemerná cena na Slovensku | Priemerná cena v Českej republike |
Škoda Felicia 1.3 (50 kW) |
1998 |
96 700 |
166 000 Sk |
124 000 Kč |
Škoda Fabia 1.4 (50 kW) |
2001 |
67 700 |
245 000 Sk |
203 000 Kč |
Škoda Octavia 1.6 (74 kW) |
2001 |
62 300 |
316 000 Sk |
264 000 Kč |
Volkswagen Golf 1.4 (55 kW) 5-dv. |
2002 |
45 300 |
352 000 Sk |
294 000 Kč |
Volkswagen Polo 1.4 (44 kW) 5-dv. |
2002 |
38 700 |
279 000 Sk |
204 000 Kč |
Renault Thalia 1.4 (55 kW) |
2001 |
53 200 |
209 000 Sk |
169 000 Kč |
Renault Mégane 1.4 16V (70 kW) |
2001 |
62 300 |
324 000 Sk |
226 000 Kč |
Peugeot 206 1.4 (55 kW) 5-dv. |
2000 |
67 700 |
270 000 Sk |
205 000 Kč |
Toyota Corolla 1.4 (63 kW) 5-dv. |
2000 |
79 300 |
250 000 Sk |
171 000 Kč |
Toyota Yaris 1.0 (48 kW) 5-dv. |
1999 |
82 200 |
205 000 Sk |
152 000 Kč |
Zdroj: AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s.r.o. |