Možnosti financovania automobilu sa vďaka konkurencii zlepšujú. A klienti si navyše môžu požičiavať čoraz lacnejšie. Vo výške súm, ktoré od lízingoviek a bánk žiadajú, však veľké rozdiely nerobia. Aké sú teda rozdiely v slovenskej klientele bánk a lízingových spoločností? "O lízing je naďalej záujem najmä vo sfére podnikania. U zamestnancov je to mladšia a stredná veková skupina. Práve u nepodnikateľov však badáme najväčší prepad záujmu o kúpu nového auta na lízing," hovorí vedúci obchodného oddelenia spoločnosti Volkswagen Finančné služby Bohumil Sák. Zmluvný vzťah s klientmi podľa neho najčastejšie trvá tri roky s akontáciami 30 až 40 percent. Tie totiž tvoria hranicu, keď klienti spravidla nemusia predkladať detailné ekonomické podklady, prípadne potvrdenia o príjmoch.
Záujem obyvateľov o úver na auto zasa, podľa hovorkyne Československej obchodnej banky Marty Krejcarovej, kopíruje ekonomickú situáciu Slovenska, resp. jeho regiónov. "Najsilnejší dopyt je vo väčších mestách, aj keď v prípade Bratislavy badať presun časti obyvateľov na vidiek v blízkom okolí hlavného mesta, a tým aj zvyšovanie úverovania mimo miest. Priemerná výška potrebného úveru na vozidlo je 200-tisíc korún pri splatnosti päť rokov," dodáva Krejcarová.
Najdynamickejšie sa z hľadiska lízingu podľa Richarda Szelleho zo spoločnosti OTP Leasing rozvíja segment súkromných osôb v aktívnom veku žijúcich v mestách s nadpriemerným zárobkom. "Pritom priemerná hodnota kupovaného vozidla je 500-tisíc korún, z čoho klienti obvykle zaplatia 200-tisíc ako prvú splátku. Takže splácajú väčšinou 300-tisíc korún v mesačných splátkach tri roky. Aj keď tohtoročným trendom v prípade nepodnikateľov je lízing na štyri alebo päť rokov," opisuje Szelle.
Priemerná výška akontácie pri osobných a úžitkových autách bola v prvom polroku 40 percent. "Už dlhodobo je priemerná akontácia veľmi vysoká. Oproti roku 2003 sme však zaznamenali pokles takmer o 10 percent. To môže súvisieť so stabilizáciou ekonomiky Slovenska a s následnou ochotou súkromných osôb zadlžiť sa vo väčšej miere," myslí si Juraj Ebringer, člen predstavenstva a obchodný riaditeľ ČSOB Leasing.
Klientelu VB Leasingu tvoria predovšetkým podnikateľské subjekty. Právnické osoby sú zastúpené v 39 percentách a fyzické v 35 percentách. Zvyšných 26 percent tvoria súkromné osoby. "Zákazníci si v segmente osobných automobilov požičiavajú približne 50 až 60 percent obstarávacej ceny vozidla pri priemernej dĺžke splácania 42 mesiacov. A v tomto smere sme v poslednom období žiadne výraznejšie zmeny nezaznamenali," komentuje marketingová manažér VB Leasing Oľga Vyskočániová.
Iné skúsenosti má Igor Ďurič, námestník generálneho riaditeľa spoločnosti B.O.F.: "V poslednom období sú tendencie žiadať trvanie zmluvy až na päť rokov, ako aj nižšiu vstupnú splátku. Štandardne sa dĺžka zmluvy pohybuje medzi 36 a 48 mesiacmi a priemerná obstarávacia cena automobilu bez DPH predstavuje 440-tisíc korún."
Priemerný vek klientov Slovenskej sporiteľne, ktorí si požičiavajú na kúpu auta, je, podľa hovorkyne banky Evy Güttlerovej, 39 rokov. Zaujímavosťou je, že o úvery žiadajú približne trikrát viac muži ako ženy. Ženy však častejšie žiadajú o pôžičky na kúpu nového auta. "V bratislavskom regióne prevažujú nové vozidlá nad ojazdenými. Najčastejšie poskytnutá výška úveru na tento účel je 100-tisíc korún, ich priemerná výška je však 140-tisíc korún. Pritom priemerná výška úverov na kúpu nového auta stále rastie a v súčasnosti dosahuje 192-tisíc korún, zatiaľ čo priemer úverov pri ojazdených vozidlách klesá a momentálne je na úrovni 121-tisíc korún," tvrdí Güttlerová.
V UniBanke si na auto najčastejšie požičiavajú rodiny, keďže nemajú problémy s ručiteľom. UniBanka totiž podľa jej hovorkyne Kataríny Ševčíkovej ako ručiteľa akceptuje aj manžela, resp. manželku. Priemerná výška úveru pritom dosahuje 250-tisíc až 300-tisíc korún pri najčastejšom využívaní maximálnej dĺžky splácania päť rokov. Požiadavky klientov CAC Leasingu sa podľa vedúceho oddelenia marketingu Radovana Kazimíra výraznejšie nemenia. Požičiavajú si od 30 do 80 percent z ceny auta, pričom priemer sa pohybuje okolo 60 percent pri zmluvách na tri až štyri roky.
Priemerná výška úveru na vozidlo vo VÚB banke je podľa slov hovorkyne Silvie Nosálovej 220-tisíc korún so splatnosťou 47 mesiacov. Klientelu GE Capital Leasingu tvoria zväčša mladí ľudia. "Ich záujem sa sústreďuje na ojazdené vozidlá staré približne štyri roky. Ide najmä o vozidlá Škoda v priemernej obstarávacej cene okolo 250-tisíc korún," dodáva marketingový manažér Radoslav Horečný.
StoryEditor