Nezávislý výbor pod vedením Briana Nicholsona prekontroluje účtovné knihy Roveru a jeho vlastníkov, výsledky kontroly predloží vláde.
Ministerka priemyslu Patricia Hewittová v rozhovore pre stanicu BBC vyjadrila domnienku, že šéf automobilky Towers a traja ďalší členovia konzorcia pre seba odčerpali z firmy primnoho peňazí.
Britská vláda nariadila v sobotu oficiálnu kontrolu finančného hospodárenia vlastníkov zbankrotovanej automobilky. Regulačná Finančná spravodajská rada preverí, ako Phoenix použil 450 miliónov libier, ktoré mal k dispozícii po prevzatí Rover v roku 2000 od nemeckého BMW. Opozičné strany sa dožadujú úplného nezávislého vyšetrovania krachu firmy, uviedla britská mediálna spoločnosť BBC.
Správca konkurznej podstaty, poradenská a konzultačná spoločnosť PricewaterhouseCoopers (PwC), v piatok prepustil 5 000 zamestnancov z celkového počtu 6 000 ľudí a továreň zatvoril. K definitívnemu ukončeniu prevádzky došlo krátko po stroskotaní aj posledných rokovaní o prevzatí britského výrobcu čínskou automobilkou Shanghai Automotive Industrial Corporation (SAIC).
Nesolventnú britskú automobilu teraz čaká likvidácia a rozpredaj. Ohrozené sú aj tisíce pracovných miest dodávateľských firiem. Dlhy automobilky by sa podľa informácií PwC mali splatiť predajom majetku po častiach, uviedla agentúra Reuters. Dobre informované zdroje agentúry ďalej uvádzajú, že o viaceré tieto aktíva má záujem práve SAIC, ktorá mala pôvodne záujem o celú spoločnosť, teraz si však bude môcť kúpiť len časť majetku automobilky bez dlhov.
Britský premiér Tony Blair krátko po oznámení masového prepúšťania oznámil, že jeho vláda sa rozhodla vyčleniť na sociálnu podporu a rekvalifikáciu prepustených 150 miliónov libier. Pre britskú vládu, ktorá je krátko pred parlamentnými voľbami, znamená krach kedysi slávnej automobilky obrovskú ranu. Masové prepúšťanie pred voľbami nie je dobrým signálom, uvádzajú analytici.
Nemecká automobilka BMW predala konzorciu Phoenix stratový Rover pred piatimi rokmi za symbolických desať libier. BMW sa kvôli Roveru dostal v 90. rokoch do ťažkej krízy, tá viedla v roku 1999 k stratám vo výške niekoľkých miliárd mariek. Informácie týždenníka The Economist však ukázali, že Phoenix ani zďaleka nemal vypracovanú jasnú stratégiu na záchranu automobilky.
Spoločnosť Rover bola poslednou automobilkou v britských rukách. V minulosti bola tretím najväčším producentom vozidiel na svete, za posledných 40 rokov však nedokázala odvrátiť pretrvávajúci úpadok.
Slávne modely MG Rover
Morris Mini - legendárne vozidlo, ktoré sa stalo symbolom 60. rokov nielen vo Veľkej Británii. S jeho výrobou automobilka začala v roku 1959, montáž jedného vozidla trvala dve hodiny a v priebehu štvrťstoročia sa ich vyrobilo päť miliónov.
MGB - športový model, ktorý spoločnosť vyrábala od roku 1962. Do roku 1980 sa ich vyrobilo 512-tisíc a vďaka svojej cene sa stalo obľúbeným vozidlom aj pre nie príliš majetných vodičov, ktorí obľubovali športové modely
Austin Seven - jednoduché vozidlo, ktoré MG Rover vyrábal od roku 1922. Tento automobil bol dostupný širokej verejnosti.
Land Rover - prvý model terénneho vozidla začala spoločnosť vyrábať v roku 1948. Neskôr vyvinula jeho modernejšiu a luxusnejšiu verziu Range Rover. Od roku 2000 patrí značka Land Rover do skupiny americkej automobilky Ford Motor.
Austin Allegro - tento model bol pre automobilku úplným prepadákom v 70. rokoch. Vozidlo bolo označené za typicky nespoľahlivé, neinšpirujúce a nepohodlné. V jednom období bolo dokonca v ponuke aj v bývalom Československu.
Zdroj: ČTK
Podiel MG Rover na trhu vo Veľkej Británii (v %) | |
rok | |
2000 |
4,7 |
2001 |
4,0 |
2002 |
3,9 |
2003 |
3,7 |
2004 |
3,0 |
Zdroj: BBC |