Európska komisia sa rozhodla stanoviť striktné pravidlá na poskytovanie štátnej pomoci regionálnym letiskám. Reaguje tak na prípad írskej nízkonákladovej leteckej spoločnosti Ryanair, ktorá získala od valónskej vlády v posledných rokoch viac než 15 mil. eur, pričom EK považuje časť tejto pomoci za ilegálnu. Komisia preto požiadala Ryanair, aby časť finančnej pomoci vrátil.
EK navrhuje, aby pomoc regionálnym letiskám alebo nízkonákladovým leteckým spoločnostiam nepresiahla v budúcnosti 30 až 50 %, a to len pri vedľajších nákladoch na rozvoj letiskovej infraštruktúry, nákup lietadiel alebo preškolenia personálu. Táto pomoc by sa mohla poskytovať maximálne päť rokov a podliehala by kontrole EK.
"Je dôležité podporiť rozvoj regionálnych letísk a nových leteckých služieb. Komisia nebude stáť v ceste vzniku nového prepravného trhu. Je však nemysliteľné, aby sa to dialo porušovaním pravidiel konkurencie," uviedol komisár EÚ pre dopravu Jacques Barrot. "Žiadne aerolinky ani letiská nemôžu získavať pomoc, ktorá by ich výrazne zvýhodnila pred ostatnými."
Komisia uvádza, že nové pravidlá nijako neovplyvnia spor so spoločnosťou Ryanair.
Pätnásťročná zmluva s valónskou vládou doteraz zaistila Ryanairu pomoc viac než 15 mil. eur. Aby Valónsko zatraktívnilo letisko v Charleroi, rozhodlo sa dotovať Ryanairu letiskové poplatky, odbavovanie cestujúcich, tréning pilotov a podporiť marketing aeroliniek.
Dohoda valónskej vlády s Ryanairom bola navyše tajná a niekoľko mesiacov trvalo, kým sa EK podarilo valónsku administratívu dotlačiť k jej zverejneniu. Komisia potom vypočítala, že Ryanair musí vrátiť takmer 4 mil. eur a výhodná zmluva sa musí vypovedať.
Šéf Ryanairu Michael O´Leary však počas riešenia sporu v Bruseli upozornil na problém -- v Európe sú desiatky málo využitých regionálnych letísk, ktorým chýbajú investície a dobrý marketing. Keď sa nájdu peniaze, ako to bolo v prípade letiska v Charleroi, miesto s dobrým leteckým spojením vytvorí dobré zázemie na ekonomický vývoj. V prípade Valónska to bolo potrebné, keďže ide o bývalý hutnícky kraj s vysokou nezamestnanosťou.
"Problém, ktorý môže v takýchto prípadoch nastať, je zrejmý. Región presunie pomoc aerolinkám do rozvojovej pomoci a začne dotovať novovytvorené pracovné miesta. To však odporuje pravidlám a navyše sa môže ľahko stať, že podpora bude netransparentná. Ťažko sa určí, čo je bežná dotácia na zvýšenie zamestnanosti a čo úľava pre súkromný podnik," uviedol Barrotov hovorca Stefaan de Rynck.
Návrhom komisie na nové pravidlá na podporu rozvoja regionálnych letísk sa budú na budúci mesiac zaoberať členské štáty EÚ. "Nové pravidlá sú síce podľa komisie transparentné, avšak regionálnym letiskám nepomôžu," upozornil Marco Airaudo, ekonomický analytik z Centra pre štúdium európskej politiky v Bruseli.
StoryEditor