StoryEditor

Hypernovy budú menšie o stovky štvorcových metrov

29.01.2006, 23:00

Predajne siete Hypernova budú menšie. Ich prevádzkovateľ Ahold Retail Slovakia uberie stovky štvorcových metrov predajnej plochy väčšine z takmer dvoch desiatok hypermarketov vo všetkých regiónoch Slovenska. Zmenšovanie predajní a sústredenie sa na menší formát obchodov je súčasťou globálnej stratégie, ktorú holandský koncern Ahold aplikuje aj na trhy strednej Európy.
Hovorkyňa Ahold Retail Slovakia Diana Stanková tvrdí, že reťazec považuje za neefektívne prevádzkovať predajne rôznych formátov. Iba dve Hypernovy, ktoré Ahold otváral koncom roku 2005 v Trenčíne a Poprade, zodpovedajú plochou formátu, ktorým chce reťazec v budúcnosti oslovovať zákazníkov. Pod značkou Hypernova v súčasnosti na Slovensku fungujú dva obrie hypermarkety s plochou osem- až deväťtisíc štvorcových metrov v Bratislave a Košiciach a devätnásť menších predajní, ktorých predajná plocha je od 2 500 do 3 500 štvorcových metrov.
Ahold považuje pre slovenský trh za optimálnu Hypernovu s maximálnou plochou 2 500 štvorcových metrov. Postupne chce reťazec na túto veľkosť upraviť čo najviac hypermarketov, aj keď Stanková tvrdí, že o zmenšovaní prevádzok v konkrétnych mestách je ešte predčasné hovoriť. Predpokladá sa však, že Ahold najskôr odkrojí z plochy menších hypermarketov a podobou bratislavskej a košickej Hypernovy sa bude zaoberať neskôr.
Analytik maloobchodného predaja Ľubomír Drahovský z agentúry pre prieskum trhu Terno krok Aholdu odôvodňuje tým, že sa obchodné siete snažia optimalizovať priestor aj ponúkaný sortiment. "Za roky, ktoré na slovenskom trhu pôsobia, už vedia, ktorý sortiment z ponuky sa kupuje a ktorý je ležiak. Snažia sa zefektívniť prevádzku," vraví Drahovský.
Podľa analytika sa v nových krajinách Európskej únie ukazuje ako najefektívnejší formát väčších supermarketov. "Počet obyvateľov nie je taký vysoký, aby uspokojil toľko veľkoplošných predajní," myslí si Drahovský. Dodáva, že krok Aholdu môže zostriť konkurenciu v priestore, v ktorom sa dnes pohybujú spoločnosti Billa či COOP Jednota.
Zmenšovanie hypermarketov siete Hypernova pocíti zákazník aj vo vybavení predajní a v zúžení počtu položiek tovaru. Podľa Drahovského z ponuky Hypernov zrejme vypadne tovar, ktorý si ľudia kupujú skôr v špecializovaných obchodoch, teda časť odevov a textilu, ale aj elektroniky.
Zmenšenie a zjednotenie podoby predajní by podľa Stankovej malo zjednodušiť rokovania s veľkými dodávateľmi o nákupných podmienkach. "To, že je v súčasnosti každá predajňa inak naprojektovaná, má inde vchod i oddelenia, predražuje obchod," dodáva Stanková.
Priestory, ktoré sa uvoľnia po zmenšení predajnej plochy hypermarketov a sú vo vlastníctve Aholdu, plánuje reťazec ponúknuť niekoľkým väčším predajcom značkového tovaru.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. máj 2024 09:01