- Gefco je dcérskou spoločnosťou automobilky PSA Peugeot Citroën. Pre PSA, ktorý je druhým najväčším výrobcom automobilov v Európe, už pracujeme vyše päťdesiat rokov. Vlani sme dosiahli obrat takmer tri miliardy eur a od roku 1998 sa nám ho podarilo zdvojnásobiť. Zaradili sme sa tak do prvej desiatky európskych prepravných a logistických skupín. V posledných rokoch sa riadime stratégiou medzinárodného rastu.
Čo táto stratégia znamená?
- Jej podstatou je to, že firma expanduje najmä v rozvojových zónach sveta.
Kde predovšetkým?
- V Európe, v južnej Amerike a v Ázii. Po Poľsku, Turecku, Rusku a Českej republike začalo Gefco ponúkať svoje služby v Rakúsku, Rumunsku a pred rokom aj na Slovensku. Vlani sme sa etablovali aj v Číne. Gefco podniká už vo viac ako 80 krajinách sveta, kde máme 400 pobočiek. Poskytujeme komplexné služby - dopravu, logistiku a riešime aj colné a daňové záležitosti. Tento prístup ku klientom nám dovoľuje znížiť ceny asi o desať percent, ako keby sme ich poskytovali samostatne. Umožňuje to synergický efekt.
Onedlho začne PSA Peugeot Citroën vyrábať v Trnave prvé automobily. Čo to znamená pre Gefco Slovakia?
- Pre PSA budeme zabezpečovať nielen výrobnú logistiku, ale po spustení produkcie aj distribúciu hotových vozidiel. V dodávateľskom parku pri automobilke máme k dispozícii tisíc štvorcových metrov. To nám umožní aj tzv. synchrónny tok automobilových dielcov. Je to nepretržité zásobovanie výrobnej linky v 15-minútových intervaloch. V areáli závodu budeme mať asi 70 pracovníkov, ktorí sa o všetko budú starať.
Kamióny, ktorými budete zásobovať trnavský závod a odvážať hotové automobily, sú vaše alebo spolupracujete s ďalšími špedičnými firmami?
- Budeme všetko organizovať a koordinovať vlastnými silami. Nemáme síce vlastné kamióny, ale spolupracujeme so slovenskými firmami. Momentálne už kooperujeme s viac ako tridsiatimi. Okolo roku 2008, keď závod pôjde na maximum a denne vyrobí viac ako tisíc vozidiel, budeme potrebovať na zabezpečenie výroby približne 700 kamiónov.
A čo železničná doprava? S ňou nepočítate?
- Predpokladáme, že železnicou odvezieme asi 60 percent hotových automobilov. Ak pôjde o zásielky na kratšie vzdialenosti, napríklad do Rakúska alebo Česka, budeme ich expedovať na kamiónoch. Ale napríklad do Francúzska pôjdu po železnici.
Ako je zaručená bezpečnosť nových vozidiel naložených na kamiónoch?
- Ich vodiči nebudú môcť zastaviť s nákladom áut, kde sa im zachce. Vyhradíme im na to miesta, kde budeme môcť náklad aj skontrolovať.
Koľko bude mať Gefco Slovakia zamestnancov a koľko pracovných miest vytvoríte?
- Teraz máme 40 pracovníkov. Do roku 2008 sa ich počet zvýši približne na 200. Ak rátam aj vodičov z iných firiem, ktorí začnú pre nás jazdiť, skladníkov, vodičov vysokozdvižných vozíkov, dispečerov, colných deklarantov, manažérov logistiky, obchodníkov a účtovníkov, tak to bude ďalších tisíc ľudí.
Vývoj obratu a marže logistickej firmy Gefco (mil. eur) | |||||||
1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
Obrat | 1473 | 1762 | 2329 | 2643 | 2646 | 2742 | 2894 |
Prevádzková marža | 73 | 92 | 100 | 119 | 135 | 143 | 156 |
Zdroj: Gefco |