Kto neoprávnene označí nápoj ako Kofola a pritom predáva iný produkt, porušuje hneď štyri zákony, a to zákon o ochranných známkach, Obchodný zákonník, Trestný zákon a zákon o ochrane spotrebiteľa. "Dôvodom je najčastejšie neznalosť, lajdáctvo a podcenenie situácie. Mnohí krčmári však boli pri odstraňovaní tohto nedostatku ústretoví a už počas kontroly urobili nápravu," uviedla ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová.
Posledná kontrola, ktorú SOI uskutočnila v máji, pritom dopadla lepšie ako v roku 2003. Vtedy inšpektori objavili štyroch nelegálnych výrobcov, ktorí označovali svoj výrobok ako Kofola. Teraz už nenašli ani jedného. Pred dvoma rokmi SOI zistila porušenie zákonov u 31 distributérov nápojov, v máji len u troch. "Hoci sa situácia zlepšila, s výsledkami nie sme spokojní," dodala Machútová. Šestnásť percent prevádzok, ktoré ponúkali ako Kofolu iné tmavé nápoje, je podľa nej stále vysoké číslo.
Distributéri, ktorí neoprávnene použili názov Kofola, sídlia alebo majú prevádzky v Trenčíne, vo Svidníku a v Rimavskej Sobote. Vo firme, s ktorou sa HN podarilo skontaktovať, to mal spôsobiť skladník. Zo slov pracovníka, ktorý bol ochotný hovoriť iba vtedy, ak neuvedieme jeho meno, vyplynulo, že až 90 percent ľudí na Slovensku považuje za Kofolu akýkoľvek tmavý nápoj. Preto si aj skladník myslel, že ide o druh nápoja a neúmyselne ho označil v dodacom liste ako Kofolu.
"Neoprávneným používaním našej známky sa stráca jej dôveryhodnosť," povedal Miroslav Majerčák, generálny riaditeľ firmy Kofola Slovensko v Rajeckej Lesnej, ktorá patrí krnovskej Kofole. Jediný spôsob, ako zabrániť predaju iných nápojov pod touto značkou, je podľa neho kontrola predaja a osveta ľudí. "Keď si zákazník pýta Kofolu a dostane niečo iné, je to klamanie spotrebiteľa a zároveň poškodzovanie výrobcu. Bežný konzument si potom neraz povie, že dnes tá Kofola chutí akosi ináč... A pritom nevie, že mu predali iný nápoj," zdôraznil Majerčák.
Kofola na Slovensku predstihla už aj Coca-Colu
Zneužívanie ochrannej známky Kofola spôsobuje výrobcovi tohto nápoja stratu niekoľko desiatok miliónov korún ročne. V Česku je pritom zneužívanie značky nižšie ako v SR. Podľa Nade Šimunekovej, marketingovej manažérky spoločnosti Kofola, prieskum spoločnosti ACNielsen zistil, že tento nápoj dosiahol v apríli a máji na slovenskom maloobchodnom trhu kolových nápojov podiel 21,9 percenta. Je to o 1,9 percenta viac ako vo februári a marci. Kofola tak predstihla aj Coca-Colu, pričom nad Pepsi vedie už dlhodobo. Firma Kofola neuvádza množstvo vyrobeného nápoja. Na slovenskom trhu pôsobí od roku 1998 a od roku 2002 má v Rajeckej Lesnej vlastný závod. Okrem tohto závodu sú v SR aj dvaja licenční výrobcovia tohto nápoja.
Ročný obrat spoločnosti Kofola Slovensko (mil. Sk) | |
1999 | 12 |
2000 | 74 |
2001 | 200 |
2002 | 305 |
2003 | 579 |
2004 | 900 |
Zdroj: Kofola, a. s. |