Obavy z možného kolapsu vyvolali aj tlak na akcie a dlhopisy GM. Analytici Bank of America odhadujú, že pravdepodobnosť bankrotu GM v nasledujúcich dvoch rokoch sa zvýšila na 30 percent a ochrana pred veriteľmi podľa kapitoly 11 amerického konkurzného práva podľa nich čoraz viac vyzerá ako "rozumné východisko".
Siamské dvojčatá
Osud GM a Delphi je pritom zviazaný viac, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Delphi bol súčasťou koncernu GM do roku 1999, keď sa ho materský koncern rozhodol vzdať. Situáciu Delphi po odčlenení dodatočne skomplikovali aj problémy GM na domácom trhu, kde sú najdôležitejšími značkami Buick, Cadillac a Chevrolet. GM totiž znížil ročný objem výroby z 5,5 na 4,5 milióna vozidiel, takže Delphi musel zvládnuť pokles obratu rádovo v miliardách dolárov. Závislosť od GM síce do tohto roka klesla z 80 percent (1999) na 49 percent, no prepad predaja vzhľadom na vysoké pevné a mzdové náklady Delphi nezvládol. Navyše GM neprevzal od Delphi plánovaných 4 000 pracovníkov, pretože kvôli pretrvávajúcim stratám v júni oznámil, že do roka 2008 plánuje zrušiť 25-tisíc z celkovo 160-tisíc pracovných miest.
Krach Delphi by mohol GM pomôcť aspoň znížením obstarávacích nákladov. Koncern totiž musí na základe dlhodobých dodávateľských zmlúv s Delphi platiť zhruba o dve miliardy dolárov ročne viac, než je na svetovom trhu bežné.
Záchrana a odbory
Podľa denníka Die Welt problémy GM vyplývajú z prepadu predaja na domácom trhu, ktorý súvisí s nesprávnou stratégiou ponuky modelov a nedostatočnou inováciou. Kým GM ešte v roku 1980 spolu s Fordom ovládal dve tretiny najväčšieho automobilového trhu sveta - USA, v súčasnosti má 25 percent a Ford iba 17 percent.
Vážnosť situácie dokazuje krok ratingovej agentúry Standard & Poor's, ktorá minulý týždeň znížila rating úverovej dôveryhodnosti koncernu z BB na BB-, čo znamená drahšie úvery. Navyše je bežné, že po jednej agentúre nasleduje ďalšia a podľa informácií médií o rovnakom kroku uvažuje aj Moody's Investor Service.
Miller podľa denníka Handelsblatt upozorňuje, že šéf GM Rick Wagoner dokáže svoju firmu zachrániť pred bankrotom iba v prípade, že v najnovšom kole tarifných rokovaní prinúti najmocnejšiu americkú odborovú organizáciu United Auto Workers (UAW) na ústupky v oblasti zdravotného poistenia a miezd. Podľa denníka Die Presse to však nebude jednoduché, hoci odbory signalizujú ochotu rokovať. Nebolo to tak vždy. Funkcionári UAW dlhé roky udávali tón v americkom automobilovom priemysle a v 60. rokoch vybojovali zmluvy, ktoré zamestnancom poskytovali množstvo výkon, napríklad, zdravotnícke zabezpečenie, platenú pracovnú neschopnosť a dôchodky. Práve kvôli týmto výkonom teraz GM zaťažujú dlhy 300 miliárd dolárov a len v tomto roku musí koncern na zdravotné zabezpečenie a dôchodky svojich pracovníkov zaplatiť 5,6 miliardy dolárov. Napríklad, z každého predaného Cadillacu, Buicku alebo Chevroletu ide 1 500 dolárov práve do zamestnaneckého fondu zdravotného poistenia.
Kerkorianov tlak
GM v úsilí o svoju záchranu môže siahnuť aj k predaju niektorých divízií finančnej dcéry General Motors Acceptance Corporation. Tento krok by mohol potešiť najväčšieho akcionára Kirka Kerkoriana, ktorý sa údajne pokúša dosadiť do správnej rady koncernu svojho dlhoročného partnera Jeroma Yorka, aby mohol sledovať úsilie o znižovanie nákladov a v prípade potreby zvýšiť tlak na Wagonera. Americká Federálna obchodná komisia v podstate tento krok umožnila, pretože v utorok schválila Kerkorianovu žiadosť o zvýšenie podielu v GM z 9,5 na 9,9 percenta, čím by získal právo uchádzať sa o miesto v správnej rade.
Finančné výsledky General Motors (v mil. dolárov) | ||||
2. štvrťrok * | 12 mesiacov | |||
2005 | 2004 | 2005 | 2004 | |
Celkové tržby |
48 512 |
49 254 |
94 285 |
97 084 |
Čistý výsledok |
- 318 |
1 377 |
- 1 157 |
2 585 |
Výsledok na akciu |
- 0,51 |
2,42 |
- 2,46 |
4,54 |
* do 30. júna. | ||||
Zdroj: General Motors |