Nemecký automobilový koncern DaimlerChrysler včera oznámil predaj väčšinového podielu v chronicky stratovej americkej dcére Chrysler newyorskej investičnej spoločnosti Cerberus Capital Management za 5,5 miliardy eur, v prepočte 184,6 miliardy korún.
Hoci transakciu ešte musia schváliť protimonopolné úrady, podľa vyhlásenia koncernu Cerberus prevezme 80,1 percenta v spoločnosti, ktorá zmení názov na Chrysler Holding. Zvyšok si ponechá teraz už bývalý materský koncern, ktorý sa premenuje na Daimler.
Finančná záťaž
Nový holding bude tvoriť automobilka Chrysler Corporation a spoločnosť Chrysler Financial Services, ktorá bude zabezpečovať finančné služby v oblasti Severoamerickej dohody o voľnom obchode (NAFTA). Z 5,5 miliardy eur pôjde 3,7 miliardy eur do automobilovej výroby, finančné služby získajú osemsto miliónov eur a zvyšok získa materský koncern. Ten zároveň poskytne Chrysleru úver tristo miliónov eur.
Na základe dohody musí Daimler odovzdať svoju problémovú dcéru úplne bez dlhov, z čoho mu vzniknú dodatočné náklady 1,2 miliardy eur. Nemecký koncern preto počíta so znížením tohtoročného čistého zisku o tri až štyri miliardy eur. Rovnako musí vyplatiť dlhodobé dlhy Chryslera, z čoho Daimleru vyplývajú náklady 650 miliónov eur.
Nemecké médiá špekulujú, že za víťazstvom Cerberusu stojí bývalý manažér Chryslera a Volkswagenu Wolfgang Bernhard. Ten sa v automobilovej brandži preslávil tým, že spolu so súčasným šéfom Daimleru Dieterom Zetschem postavil Chrysler na nohy. No nepomohlo to nadlho. Chrysler prakticky v pravidelných päťročných intervaloch padá do straty. Zetsche ho sanoval v roku 2001, zisk vykázal v rokoch 2004 a 2005 a už sa znova dostal na začiatok krízového cyklu.
Oligarcha nepomohol
Na súboji o Chrysler sa zúčastnil aj kanadský autododávateľ Magna za asistencie ruského oligarchu Olega Deripasku, ktorého koncern Basic Element kúpil zhruba osemnásť percent za 1,54 miliardy dolárov, v prepočte zhruba 38 miliárd korún.
Deripaska, ktorý je 40. najbohatším človekom planéty a jeho majetok sa odhaduje na 13,3 miliardy dolárov, podľa Financial Times Deutschland dúfal, že investícia mu otvorí americký automobilový trh. Do jeho impéria totiž patrí aj ruská automobilka GAZ, ktorá je už partnerom Chryslera. GAZ vlastní licencie na výrobu stredných modelov Chryslera v Rusku a Spoločenstve nezávislých štátov a pred rokom kúpil celú fabriku Chryslera v Michigane.
Deripaskove nádeje však spľasli ako mydlová bublina. Nepomohli ani argumenty, že Deripaskova účasť otvorí Chrysleru brány do Ruska. Basic Element je totiž s obratom osemnásť miliárd dolárov jedným z najväčších ruských zmiešaných koncernov a Deripaska má dobré kontakty s Kremľom.
História Chrysleru
1923 -- Walter P. Chrysler nastupuje do Maxwell Motor Company
1924 -- prvý model Chrysler -- šesťvalcový B-70 Touring
6. jún 1925 -- Walter Chrysler reorganizuje Maxwell na Chrysler Corporation
1928 -- vzniká lacná značka Plymouth a stredne drahá značka DeSoto.
-- Chrysler kupuje Dodge Brothers
1934 -- Chrysler ako jeden z prvých vyrába model Airflow podľa princípov aerodynamiky
-- prvý automobilový aerodynamický tunel na svete
1955 -- vzniká luxusná značka Imperial
1964 -- Chrysler kupuje britský Rootes Group, francúzsku Simcu a španielsky Barreiros a vytvára z nich Chrysler Europe
1978 -- po problémoch ich predáva francúzskemu PSA Peugeot Citroën
1979 -- Chrysler na pokraji bankrotu, vláda poskytla 1,5 miliardy dolárov
1982 -- Chrysler predáva ziskovú divíziu vojenskej techniky
1987 -- Chrysler kupuje značku Jeep
1990 -- návrat do Európy, začiatok výroby v Rakúsku
1993 -- začiatok výroby Jeepov pre Britániu
1998 -- Daimler-Benz kupuje Chrysler
2007 -- Daimler predáva Chrysler