Podľa denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung v súvislosti so stratovým Smartom zrejme nebudú čakať a okamžite budú žiadať zatvorenie tejto dcérskej firmy. Hovorca Smartu však tieto informácie poprel a pre denník Financial Times Deutschland povedal, že reštrukturalizácia prebieha presne podľa plánu a prvé úspechy sú už viditeľné.
Kobylky v Daimleri
Zetscheho o záujme investičných fondov mohol informovať už mocenský boj v Deutsche Börse. Už vtedy bolo jasné, že títo agresívni investori sa nezastavia ani pred veľkými menami nemeckého hospodárstva. Podľa denníka Die Welt kritickí akcionári okolo britského fondu TCI totiž zabránili akvizícii londýnskej burzy a vzápätí sa postarali o odvolanie šéfa Deutsche Börse Wernera Seiferta.
Zetsche teda nepotrebuje priveľkú fantáziu, aby si predstavil, že v súčasnosti dezorientovaný DaimlerChrysler je atraktívna obeť. Keďže kritika súčasného šéfa Jürgena Schremppa na poslednom valnom zhromaždení akcionárov zostala bez ohlasu, začali kupovať podiely s cieľom vyvinúť tlak. Špekulovali pritom, že akcie po zrušení mocného dua Schrempp - Hilmar Kopper (predseda dozornej rady) stúpnu. Aj sa tak stalo.
No zároveň po Schremppovom oznámení o odstúpení z funkcie sa DaimlerChrysler stal zraniteľnejší útokmi investičných fondov. Svedčí o tom fakt, že pamätný 28. júl, keď Schrempp ohlásil svoj odchod do dôchodku, najväčší akcionár koncernu Deutsche Bank využil vzostup kurzov na predaj 35 miliónov akcií Daimleru, čím znížil svoj podiel z 10,4 na 6,9 percenta. Podľa odborníkov zhruba dve tretiny týchto podielov napokon skončili v rukách "kobyliek".
Pevnosť sa otriasa
Pätinu kapitálu koncernu v súčasnosti vlastnia traja veľkoakcionári: Deutsche Bank, Kuvajt a Dubaj prostredníctvom spoločnosti Dubai International Capital. Pritom to nie je tak dávno, čo bol Daimler považovaný za nedobytnú pevnosť. Teraz sa pevnosť otriasa v základoch. Kuvajt totiž oznámil, že v prípade výhodného kurzu akcií mieni predať časť svojho súčasného 7,2-percentného podielu.
Účinnou obranou by sa mohol stať vysoký kurz akcií. S trhovou kapitalizáciou 43 miliárd eur síce DaimlerChrysler nie je práve ľahkou váhou, no celková hodnota jednotlivých oblastí a dcérskych firiem je podľa znalcov sektora nižšia.
Kompletná akvizícia zatiaľ nie je možná. Vrátane dlhov a hotovosti má totiž koncern hodnotu 111 miliárd eur, čo je suma, ktorú nezvládnu ani finančne silné investičné fondy. Jednotlivé fondy, vrátane cudzieho kapitálu, totiž nemôžu do jednej transakcie investovať viac než štyri miliardy eur a ani spojenie desiatich túto sumu nedosiahne. Za špekuláciami o akvizícii a rozbití Daimleru teda stojí skôr pýcha správcov fondov.
"Niekto síce s týmto nápadom môže koketovať, ale Daimler je definitívnou platnosťou priveľké ,sústo´," hovorí manažér nemenovaného fondu. Bankári síce potvrdili správy, že britský CVC spolu s ďalšími angloamerickými fondami hodili očkom po Daimleri, no nešlo ani tak o akvizíciu väčšinového podielu ako skôr o prípravy pre prípad rozdelenia koncernu. To by im totiž umožnilo kúpiť niektorú z oblastí alebo dcérskych firiem.
Akcionárska štruktúra DaimlerChrysleru | |
Deutsche Bank |
6,9 % |
Kuvajt |
7,2 % |
Dubaj |
2,0 % |
Rozptýlené vlastníctvo |
27,4 % |
Inštitucionálni investori |
56,5 % |
Zdroj: Frankfurter Allgemeine Zeitung |