StoryEditor

Slovenský trh zhltol už milióny mobilov

03.01.2006, 23:00
Od spustenia systému GSM do konca minulého roku sa na Slovensku predalo viac mobilných telefónov, ako má krajina obyvateľov. Další vývoj bude závisieť aj od toho, ako budú spotrebitelia reagovať na nové služby, využívanie ktorých budú podporovať nové typy mobilov.
Od spustenia systému GSM do konca minulého roku sa na Slovensku predalo viac mobilných telefónov, ako má krajina obyvateľov. Podľa spoločnosti Garnter, ktorá monitoruje predaj mobilov v jednotlivých štátoch sveta, sa na tuzemskom trhu iba počas posledných šiestich rokov predalo viac ako 6,2 milióna telefónov. Michal Korec z internetového denníka o mobilnej komunikácii Mobil.sk odhaduje, že od začiatku predaja si obyvatelia SR kúpili minimálne sedem miliónov, ale pravdepodobne až osem a pol milióna mobilných telefónov.
Agentúra Gartner uvádza, že vlani sa v SR predalo viac ako 1,1 milióna mobilov. Mobilní operátori T-Mobile Slovensko ani Orange Slovensko informácie o počte predaných telefónov nepotvrdili, ale ani nevyvrátili. Ako vysvetlili, údaje o predaných prístrojoch neuvádzajú. Korec odhaduje, že sa v roku 2004 predalo 1,2 až 1,4 milióna mobilov. Orientačné čísla z minulého roku ešte nemá k dispozícii. Pri odhadoch analytik servera Mobil.sk vychádza zo štatistiky spoločnosti Siemens, ktorej patrí na slovenskom trhu v predaji mobilných telefónov druhé miesto a ktorá v spomínaných rokoch predala 400-tisíc, resp. 350-tisíc telefónov. "Tieto čísla predstavujú podiel na trhu asi 28 až 32 percent," dodáva Korec.
K číslu o počte predaných kusov za rok sa dá podľa neho dopracovať aj tak, že sa za meradlo zoberie 160- až 220-tisíc mobilov, ktoré v priemere predá jeden mobilný operátor vo vianočných akciách. Tie tvoria asi 40 percent celoročného predaja mobilov. Milión, prípadne viac telefónov, sa tak predá len v predajniach operátorov, k tomu treba pripočítať ešte asi 10 percent z celkového predaja, ktoré pripadajú na inú obchodnú sieť.
I keď výskumná spoločnosť Gartner v Českej republike vlani zaznamenala pokles v predaji mobilov a odôvodnila to nasýtenosťou trhu, Korec tvrdí, že na Slovensku predaj mobilov ešte stále mierne rastie. "Vlani sme v našich obchodných domoch predali dvojnásobný počet mobilných telefónov ako rok predtým," potvrdzuje Tatiana Onderková z marketingu spoločnosti NAY. Rastúci trend odôvodňuje minuloročným poklesom cien mobilov, ale aj tým, že zákazníci dávajú čoraz viac prednosť mobilom, pri kúpe ktorých sa nemusia zmluvne viazať.
Podľa Korca môže penetrácia mobilmi v budúcnosti na Slovensku ešte stúpnuť. Ešte stále je tu niekoľko percent obyvateľstva, ktoré by mobilné telefóny mohli osloviť. Trend predaja podľa neho bude závisieť aj od toho, ako bude obyvateľstvo reagovať na nové služby, s ktorými prídu operátori v najbližšom čase a ktorých využívanie budú nové typy mobilov podporovať.

Slováci preferujú akciové mobily
Nízke ceny akciových telefónov urýchľujú výmenu starších modelov za nové. "V priemere si väčšina našich zákazníkov vymieňa telefóny raz za dva roky," tvrdí hovorca spoločnosti Orange Slovensko Peter Tóth. Najčastejším dôvodom je záujem o využívanie nových služieb, staršie telefóny ich totiž nie vždy podporujú.
Podľa špecialistu vonkajšej komunikácie T-Mobile Slovensko Milana Hrica je základným kritériom výberu pomer ceny a kvality mobilu. Obmena sa však odvíja aj od viazanosti na mobilného operátora na 12 či 24 mesiacov, vďaka ktorej je aparát pri kúpe cenovo dostupnejší. "Pre bežného Slováka je mobil stále pomerne drahou položkou. Za korunový telefón z akcie by dal za iných okolností 4- až 8-tisíc korún, bestseller by ho vyšiel až na 15-tisíc," vysvetľuje obľúbenosť akciových ponúk Korec.
Ako dodal, mobiloví fanatici, ktorí menia telefón po niekoľkých mesiacoch, hneď, ako sa objaví zaujímavá novinka, tvoria len dve či štyri percentá z celkového počtu používateľov.
Mobilní operátori držia v tajnosti aj rebríček najobľúbenejších a najčastejšie kupovaných značiek mobilov. Vzhľadom na to, že obyvatelia preferujú najmä mobily ponúkané v akciách, predaj jednotlivých značiek závisí aj od toho, ako často a za akú cenu sa v akciových ponukách objavujú. "Posledné ukazovatele jasne favorizujú Nokiu. Na druhom mieste je už niekoľko rokov Siemens, tretie miesto patrí značke Sony Ericsson," tvrdí Korec. V predajniach NAY bola vlani najpredávanejšou značkou Nokia, za ňou nasledoval Siemens a treťou najpredávanejšou značkou bol Samsung. Jednotka na trhu pritom dosahuje až tretinu z celkového predaja.

Predaj mobilných telefónov na Slovensku a v Českej republike (tis. kusov)

2000

2001

2002

2003

2004

2005

Slovensko

529

1 299

1 319

955

1 058

1 105

Česko

2 585

3 357

2 561

2 680

2 884

2 583

Zdroj: Gartner

Používanie mobilných telefónov v SR
Áno, len súkromný telefón 67
Áno, služobný aj súkromný telefón 6
Áno, len služobný telefón 1
Nie, nepoužívam mobilný telefón 26
Zdroj: GfK Slovakia, november 2005
01 - Modified: 2003-02-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nad predajom Sisaku visia otázniky
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 11:57