Trnavský má už dnes vyššiu ekonomickú výkonnosť a životnú úroveň, než väčšina krajov na Slovensku. Túto pozíciu si zrejme udrží aj v budúcnosti, pretože biznis tu rozkvitá.
Čaká sa vyšší rast miezd než v Bratislave
Podľa údajov štatistického úradu priemerná nominálna mzda v tomto kraji počas uplynulých dvoch rokov vzrástla z 13 360 korún v roku 2003 až na 16 086 korún v závere minulého roku. Vyššie boli vlani len mzdy v Bratislavskom a Košickom kraji. Analytik ING Bank Ján Tóth pritom očakáva, že rast miezd v Trnavskom kraji bude v nasledujúcich dvoch rokoch porovnateľný s trendom rastu miezd v Bratislavskom kraji. Možno bude aj výraznejší.
Trnavčania majú podľa štúdie Podnikateľskej aliancie Slovenska po Bratislavčanoch druhé najlepšie podmienky na podnikanie. Firmy a inštitúcie Trnavského kraja v decembri minulého roka zamestnávali 10,7 percenta z celkového počtu slovenských zamestnancov. Dva roky predtým sa tento kraj na celkovej zamestnanosti podieľal len 10,1 percenta. Za ostatné dva roky taký nárast podielu zamestnanosti nezaznamenal žiaden iný kraj.
Podľa údajov štátnych štatistikov dosiahol podiel kraja na slovenskom HDP 10,6 percenta. Analytici Pavol Karász i Ján Tóth tvrdia, že Trnavský kraj profituje z blízkosti Bratislavy i z výhodného diaľničného spojenia týchto dvoch miest.
Tóth dodáva: Trnavský kraj je niečím "výrazne špecifický, ale dobrá geografická poloha mu prorokuje svetlú budúcnosť."
Šanca pre malých podnikateľov
Hoci je Trnavský kraj po Nitrianskom kraji druhým najproduktívnejším poľnohospodárskym krajom Slovenska a má tradíciu aj v chemickej a vo farmaceutickej výrobe, jeho význam v celoslovenskom meradle stúpa najmä vďaka automobilového priemyslu. Karász očakáva, že sprievodným znakom automobilovej výroby môže byť v budúcnosti aj zvýšená migrácia obyvateľstva z okolitých krajov do Trnavského kraja. Ponuka práce v tomto regióne je totiž už teraz vysoká.
Keďže automobilový priemysel priamo i nepriamo aktivuje dodávateľské odvetvia, Karász v regióne vidí šancu aj pre malých a stredných podnikateľov. Samozrejme, len za predpokladu, že dokážu vyhovieť nárokom na pružnosť, presnosť a kvalitu, ktorú vyžadujú firmy z automobilového odvetvia. "Malí podnikatelia sa dokážu veľmi rýchlo prispôsobiť a predbehnúť zahraničnú konkurenciu," tvrdí Karász