Slovenské podniky hľadajú pre zásobovanie a expedíciu tovarov optimálny pomer kamiónovej a železničnej prepravy. Zvažujú viaceré faktory a do budúcnosti počítajú aj s vplyvom zavedenia diaľničného mýta. To môže totiž výrazne zvýšiť ich náklady na kamiónovú prepravu a vyvolať rast výrobných cien.
Čas hrá v prospech kamiónov
Vo všeobecnosti firmy nestavajú len na jednej forme prepravy. Pre malú flexibilitu železníc a obmedzený dosah vlakov sa nevyhnutne spoliehajú aj na cesty. "Železnica je ekologickejšia a má svoje výhody. Pri dodávkach "just in time", teda z hľadiska časovej presnosti, však nemajú kamióny konkurenciu," tvrdí hovorca trnavského závodu PSA Peugeot Citroën Peter Švec.
Na dôležitosť presnosti a spoľahlivosti dodávok upozorňuje aj Ján Kollár z Nováckych chemických závodov. "Obchodní partneri hodnotia celkovú úroveň podniku aj na základe presnosti a spoľahlivosti dodávok. V súčasnosti je práve cestná doprava flexibilnejšia a rýchlejšia," konštatuje Kollár.
Problém železničnej dopravy vidia NCHZ v posledných zmenách grafikonu ŽSSK Cargo, keď sa znížením počtu vlakov predĺžil čas prepráv. "Pre tento krok železníc prešli naši obchodní partneri v plnom rozsahu na cestnú dopravu," upozorňuje Kollár.
Treba cesty aj koľajnice
Zavedením diaľničného mýta, ktoré má nahradiť súčasný nálepkový systém, radikálne zdražie kamiónová preprava. Vyššie ceny však nebudú znášať prepravcovia, ale spoločnosti, ktoré využívajú ich služby. Tie môžu svoje bremeno v podobe vyšších cien produktov ďalej preniesť na spotrebiteľa, alebo môžu hľadať riešenie vo väčšom využití železničnej prepravy.
K druhému variantu sa prikláňa trnavský závod PSA. "Aj keď zásobovanie komponentmi prebieha takmer výlučne formou kamiónovej prepravy, v budúcnosti plánujeme niektoré dodávky vstupov presunúť na železnicu. Pozorne sledujeme diskusie o diaľničnom mýte, aj preto sa chceme v dlhšom časovom horizonte presunúť na železnicu," vysvetľuje Švec. Upozornil však, že kamiónová doprava z hľadiska flexibility zostane pre závod PSA aj v budúcnosti dôležitá.
Železnice bude vo veľkom využívať na distribúciu áut aj žilinská Kia. Pre dovoz súčiastok však bude využívať najmä kamióny.
Preferujú železnicu
Na železnice sa už v súčasnosti takmer výhradne spolieha púchovský Continental Matador. "Naše pneumatiky vozíme predovšetkým kontajnermi po železnici do dvoch skladov v Nemecku, kde dopĺňajú celý sortiment nákladných pneumatík koncernu," tvrdí vedúci divízie továrenského inžinierstva Milan Mika.
Prednosť koľajniciam dávajú aj košické oceliarne U.S. Steel. "Vieme si predstaviť aj väčšie využitie cestnej dopravy, to však závisí od dobrého cestného spojenia," tvrdí ich hovorca Ján Bača. Problémom by pre oceliarne nebolo ani diaľničné mýto, ak by sa predsa len rozhodli pre cestnú dopravu. "Mýto nie je vo svete predsa ničím neobvyklým," dodáva Bača.