Viac ako 180 miliónov korún sa chystá preinvestovať firma Glamour Capital do oddychovo-zábavného areálu pri jaskyni Domica v Slovenskom krase.
Ide o prvú vážnu investíciu do turizmu v regióne s veľkým potenciálom. Stojí za ňou silná americká finančná skupina Stone Investments, ktorá spravuje fondy za deväť miliárd dolárov.
Američania chcú vložiť peniaze aj do ďalších projektov cestovného ruchu na východe Slovenska, avizuje Vladimír Gecelovský z firmy Glamour Capital. Na Dobšinskom kopci, na južnom okraji Slovenského raja, pripravujú za niekoľko desiatok miliónov korún výstavbu hotela.
Zábava aj liečba
Domica je súčasťou jaskynného systému, ktorý pokračuje v maďarskom národnom parku Aggtelek. Jaskyne Slovenského krasu a Aggteleku sú už viac ako desať rokov súčasťou svetového prírodného dedičstva UNESCO. Zatiaľ čo maďarská strana dokáže z toho profitovať a jej jaskyne navštívi ročne do tristotisíc turistov, Domicu desaťkrát menej.
Chystaný projekt má ambíciu to zmeniť. Pri Domici počíta s postavením hotela, bungalovov, rýchleho občerstvenia, reštaurácie, wellness centra a tematického parku s replikou stredovekého hradu i prírodným amfiteátrom. Atrakciou parku budú príbehy a postavičky slovenských ľudových rozprávok.
Súčasťou projektu je aj vybudovanie zázemia pre speleoklimatickú liečbu, postavenú na ozdravných pobytoch v jaskyni a prepojenie Domice a Aggteleku chodníkom pre peších aj cyklistov.
Turisti z USA
Príprava projektu trvala takmer dva roky. Stavať sa začalo vlani v októbri a do začiatku tohtoročnej letnej sezóny by mal byť areál hotový. Jeho denná kapacita bude okolo päťsto osôb. Návratnosť investície je rozpočítaná na šesť rokov. Američania plánujú voziť turistov do Domice aj priamo z USA.
"Ak by sa podarilo ročne motivovať k návšteve Domice aspoň tretinu návštevníkov Aggteleku, už to by bol úspech," myslí si Peter Marko, zástupca investorského dozoru a bývalý amatérsky jaskyniar. "Naši americkí partneri vidia v regióne veľké možnosti. Marketing chcú postaviť nielen na Domici, ale na celom Slovenskom krase. Teraz, keď do regiónu niekto prichádza, nedozvie sa, že je to naša jediná prírodná lokalita UNESCO a aké poklady skrýva. To všetko sa musí zmeniť," dodáva Gecelovský.
Roky pokusov
Domica bola dosiaľ príkladom, ako sa napriek jedinečným možnostiam nepodniká v cestovnom ruchu. V polovici 90. rokov sprivatizoval ubytovacie a reštauračné služby pri jaskyni podnikateľ, ktorý ich chcel využívať pre speleoterapiu. Skrachoval a jeho majetok skončil v úverujúcej banke.
Neskôr ho banka predala a viackrát zmenil majiteľov. Postaviť ho na nohy sa však nikomu dosiaľ nepodarilo. Pred troma rokmi kúpila areál pri Domici a priľahlé pozemky spoločnosť Glamour Camital.

