StoryEditor

Francúzsko odštartovalo boj proti kópiám

11.04.2006, 00:00

Francúzsko vyhlásilo ostrý boj proti falšovateľom tovarov rôzneho druhu, od automobilových súčiastok, cez odevy a luxusné značky, až po bežné domáce spotrebiče, napísala agentúra AFP.
Straty spoločností pre nečestnú konkurenciu výrobcov falzifikátov sú tak vo Francúzsku, ako aj v ostatných krajinách, rekordné. Aj preto sa francúzska vláda v spolupráci s orgánmi na ochranu značiek rozhodla pre protiúder vo forme reklamnej kampane, v ktorej bude varovať spotrebiteľov pred rizikami nákupu napodobenín.
Najnovšie odhady hovoria, že falšovanie výrobkov spôsobuje ich zákonným producentom a majiteľom značiek na celom svete ročne straty vo výške 200 až 300 miliárd eur (245 až 368 miliárd dolárov).
Napodobeniny alebo kópie značkového tovaru, liekov, hračiek a autosúčiastok, ktoré prichádzajú najmä z ázijských krajín, pripravujú francúzsku ekonomiku ročne približne o šesť miliárd eur.
"V boji proti falzifikátom je na prvom mieste dôležité zvýšiť uvedomenie spotrebiteľov. Každý by mal vedieť, že predajom napodobenín každoročne vo Francúzsku zanikne približne 30-tisíc pracovných miest a takmer 200-tisíc miest v celej Európe," upozornil Christophe Beaux, predstaviteľ francúzskeho ministerstva priemyslu.
Francúzske ministerstvo financií spoločne s francúzskym Národným inštitútom na ochranu priemyselného vlastníctva a Národnou komisiou boja proti falzifikátom odštartovalo tento mesiac informačnú kampaň v celkovej hodnote piatich miliónov eur. Tá okrem reklamných pútačov zahŕňa aj informačné spoty o rizikách napodobenín v televízii a na internete. Tieto spoty sa budú v dĺžke 15 sekúnd vysielať až do 7. júna.

Až tretina Francúzov nakupuje napodobeniny

Prezident Národnej komisie boja proti falzifikátom Bernard Brochand uvádza, že Francúzi podľa prieskumov zatiaľ stále nepochopili riziká, ktoré im hrozia pri nákupe napodobenín. Po prvé sa vystavujú riziku úrazu, napríklad v prípade používania kópií autosúčiastok a po druhé, pokiaľ budú prichytení pri nákupe falzifikátov, tovar sa im skonfiškuje a navyše budú musieť zaplatiť pokutu, ktorá dvoj- až trojnásobne prevyšuje cenu originálneho výrobku.
"Prieskum ukázal, že až 35 percent Francúzov sa otvorene priznáva k nákupu falzifikátov," povedal Brochand. "Až 31 percent priznalo, že si práve kúpili alebo sa chystajú kúpiť napodobeninu značkového tovaru," dodal. Až štvrtina opýtaných si pravidelne nakupuje falzifikáty najmä značkových parfumov, kožených výrobkov, obuvi a CD a DVD nosičov.
Počet skonfiškovaných napodobenín vo Francúzsku sa v minulom roku v porovnaní s rokom 2004 zvýšil z 3,5 na 5,6 milióna kusov, čo predstavuje medziročný 61,4 percentný nárast.

Francúzsko je obľúbeným cieľom falšovateľov

Vo Francúzsku, ktoré sa považuje za rodisko svetových módnych značiek a trendov, sa v roku 2005 predali napodobeniny odevných značiek v hodnote asi 314 miliónov eur. Tento tovar, ktorý sa dováža najmä z Ázie, špeciálne z Číny, sa na skonfiškovanom tovare v roku 2005 v krajine podieľal až 41 percentami. Navyše, Francúzsko sa v posledných rokoch stáva obľúbenou destináciou falšovateľov. Predaj napodobenín okrem toho čoraz viac podporuje internet, upozornil Francois Mongins, generálny riaditeľ colného riaditeľstva.
Donedávna sa falšovatelia zameriavali len na luxusné značky, v súčasnosti sa falšujú aj výrobky bežnej spotreby, upozornila Svetová obchodná organizácia. Napríklad v roku 2004 sa podľa štatistiky WTO predalo na trhu v Európskej únii 4,4 milióna falzifikátov potravinárskych produktov a alkoholu. Podľa jej odhadov je dokonca každý desiaty liek na trhu len kópia, čo spôsobuje farmaceutickým spoločnostiam straty v priemere 20 až 30 miliárd dolárov ročne. Len za rok 2003 zhabali colné úrady v EÚ takmer 100 miliónov rôznych falzifikátov, zatiaľ čo v roku 2002 to bolo okolo 85 miliónov.

Počet kópií z roka na rok rastie

Odborníci odhadujú, že pri výbere akéhokoľvek produktu ktorejkoľvek významnej svetovej značky má dnes zákazník pri väčšine z nich problém zistiť, či ide o originál alebo len napodobeninu.
Počet falšovateľov svetoznámych značiek, ktorí sú najväčšou nočnou morou veľkých spoločností, sa za posledných päť rokov prudko zvýšil. Svetová organizácia spotrebiteľov odhaduje, že falošný tovar sa na celosvetovom obchode podieľa 5 až 7 percentami, napísal The Economist. Čoraz viac napodobením smeruje už aj na západné trhy, veď len v USA sa počet spotrebiteľov, ktorí narazili na napodobeniny v roku 2004, zvýšil o 46 percent.
Najväčšími falšovateľmi farmaceutických výrobkov sú Pakistan a Rusko, napodobeninám značkovej kozmetiky sa venujú hlavne falšovatelia v Paraguaji, zatiaľ čo najviac falošných hračiek sa vyprodukuje v Číne a "odborníkov" na napodobeniny amerického značkového alkoholu je najviac v Bulharsku.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 07:47