V minulom roku opustili Slovensko výrobca tašiek a kufrov Samsonite a producent ruksakov Treksport. Sťahovanie firiem za lacnejšou pracovnou silou či dodávateľmi materiálov má v nasledujúcich rokoch pokračovať. Pôjde pritom o obojstranný proces.
Stúpajúci hospodársky rast a vyššie platy v odvetviach s malou pridanou hodnotou znižujú konkurencieschopnosti našich výrobcov. Dôsledkom je neraz presun výroby do krajín východnej Európy a Ázie. Medzi odvetvia, ktoré odchod firiem zo Slovenska postihne najskôr, patria podľa ekonóma Slovenskej akadémie vied Pavla Karásza najmä obuvnícky a textilný priemysel.
Nadrozmerné náklady
V očakávaní zvýšeného sťahovania nových zariadení prichádzajúcich, ale aj odchádzajúcich firiem mobilizujú svoju činnosť aj spoločnosti špecializujúce sa na prepravu nadrozmerných nákladov, napríklad výrobných liniek.
Stúpajúci počet zákaziek na prepravu nadrozmerných nákladov zaznamenala vlani prešovská spoločnosť Eluma Trans. "Sťahovanie závodov a nadrozmerných nákladov zabezpečujeme v koordinácii s externými dodávateľmi starajúcimi sa o ich demontáž a následné uvedenie do prevádzky," hovorí Roman Kolačkovský riaditeľ logistiky Eluma Trans.
Firma PNT, ktorá okrem iných zabezpečovala prepravu nadrozmerných nákladov pre spoločnosti PSA Peugeot Citroën a KIA Motors Slovakia, odhaduje v uplynulom roku jej rast na úrovni 10 až 15 percent.
Nový hráč na trhu
Centrálu pre strednú Európu si na Slovensku založila firma Convoi zaoberajúca sa premiestňovaním nadrozmerných nákladov. Materská spoločnosť chce v tomto roku do svojej novej pobočky investovať 70 miliónov korún.
"Do roku 2000 automobilky používali pri svojom sťahovaní vždy nové linky. Až v posledných rokoch si firmy uvedomili, že presťahovať výrobné haly, vrátane výrobných liniek, je finančne menej náročné ako kúpa úplne nových zariadení," hovorí výkonný riaditeľ holdingu Convoi Leon Spronken.
"Služby viacerých firiem špecializovaných na prepravu nadrozmerných nákladov sme využívali pri preprave a inštalácii technológií v lisovni, ako aj výstavbe hál," uvádza hovorca PSA Peugeot Citroën Peter Švec. Vzhľadom na to, že slovenský závod automobilky je technologicky najmodernejší, išlo však vždy o prepravu nových zariadení.
Ťažký priemysel
V závislosti od celkového objemu prepraveného nákladu a vzdialenosti sa odvíja časová náročnosť sťahovania nadrozmerných nákladov. "Výrobnú linku Opla sme presťahovali za tri týždne. Zákazníkom garantujeme, že výrobné zariadenia po presťahovaní spĺňajú rovnakú normu kvality," dodáva šéf Convoiu.
Prepravca nadrozmerných nákladov zabezpečuje pre firmy demontáž, vybavenie colných záležitostí a komplexné presťahovanie tovární. Svoje služby ponúka najmä automobilkám, závodom ťažkého strojárstva, tlačiarňam a stavebným firmám.
Presťahovanie výroby veľkých závodov stojí aj niekoľko miliónov eur. Podľa ukazovateľov posledného vývoja sa v budúcnosti očakáva prehĺbenie trendu sťahovania firiem za lacnou pracovnou silou, ako aj lepším podnikateľským prostredím.