Väčšina dopravných podnikov, ktoré prevádzkujú mestskú hromadnú dopravu, končí v strate aj napriek štedrým dotáciám, ktoré sa pohybujú v stovkách miliónov korún. Z rozpočtov šiestich najväčších slovenských miest vlani radnice vyčlenili pre hromadnú dopravu spolu viac ako dve miliardy korún.
Najväčšie dotácie čerpá Dopravný podnik Bratislava. Hlavné mesto vlani doň nalialo viac ako 1,4 miliardy korún. Aj napriek najvyšším dotáciám v krajine prehĺbil podnik stratu o 36 miliónov na 180 miliónov korún. Dopravný podnik Bratislava prepravil vlani štvrť miliardy osôb, za čo zinkasoval takmer 970 miliónov korún. Jeho autobusy mali v minulom roku priemerný vek takmer jedenásť rokov, trolejbusy o dva roky viac. Ľudia sa v Bratislave premiestňovali na takmer osemnásťročných električkách.
Dopravný podnik mesta Košice dostal oproti roku 2004 na dotáciách o 30 miliónov korún menej a aj napriek nezmenenej cene základného cestovného lístka sa mu podarilo znížiť stratu o viac než 15 miliónov. Košický prepravca ukončil vlani hospodárenie so stratou 36,1 milióna korún.
Na prevádzku MHD v Prešove prispievali aj okolité obce, ktoré poskytli takmer sedem miliónov korún. Prešovská radnica vyčlenila pre Dopravný podnik mesta Prešov ďalších 62 miliónov korún. Či podnik skončil v strate alebo bol ziskový, predstavitelia spoločnosti neinformovali.
Jediný ziskový dopravný podnik MHD majú spomedzi šestice najväčších slovenských miest Žilinčania. Dopravný podnik mesta Žilina vlani prepravil 15,6 milióna osôb, za čo utŕžil 113,7 miliardy korún a zarobil 724 miliónov korún. Žilinčania sa zároveň vozia na najnovších autobusoch, najstaršie jazdia po bratislavských uliciach.
Dopravné podniky v číslach
Podnik tržby (v mil. Sk) Dotácie (v mil. Sk) Cena zákl. lístka
(mesto) 2004 2005 2004 2005 2004 2005
Bratislava 954,9 969,2 1 441,3 1 413,3 14 Sk 14 Sk
Košice 333,9 322,9 450,0 419,6 12 Sk 12 Sk
Prešov 118,9 124,9 109,7 69,2 - 10 Sk
Nitra 104,2 119,9 44,8 44,1 14 Sk 16 Sk
Žilina - 113,7 - 74,9 - 12 Sk
B. Bystrica 216,0 211,6 54,5 52,5 13 Sk 15 Sk