StoryEditor

Na trh prenikajú "low-cost" autobusy

05.04.2006, 00:00
Po nízkonákladových leteckých spoločnostiach o priazeň cestujúcich začínajú bojovať aj podobne orientovaní autobusoví dopravcovia. Mimoriadne nízkymi cenami útočia na pozíciu tradičných podnikov SAD.

Tradičným autodopravcom vyrástla nová konkurencia. Na pozíciu podnikov SAD začínajú útočiť menší dopravcovia s podstatne kratšou históriou, no s apetítom pobiť sa o trh. Zhruba dva roky po Česku sa už aj u nás profilujú prvé nízkonákladové autobusové spoločnosti, ktoré svojimi cenníkmi vyrážajú konkurentom dych.
Pre tradičných autobusových dopravcov je nízkonákladová medzinárodná doprava prirodzenou konkurenciou, s ktorou sa musia vyrovnať. Šéf Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie tvrdí, že konkurenciu reflektujú, ale nepovažujú ju za bezprostrednú hrozbu, keďže medzinárodná linková doprava tvorí len päť až desať percent príjmov podnikov SAD.

"Low-cost" s miliardovými tržbami
Nový biznis doviezla na Slovensko česká firma Student Agency, ktorej žlté autobusy jazdia aj do viacerých slovenských miest. Cena za lístok z Bratislavy do Prahy sa začína pri 240 korunách. Tradičné autobusové linky ponúkajú prepravu na tejto linke za 350 až 400 korún. Cesta vlakom zo slovenskej do českej metropoly vyjde na 660 korún.
Riaditeľ Student Agency Radim Jančura sa sťažuje, že pre nízke ceny ich konkurencia napáda, avšak výšku svojho cestovného považujú za dostatočnú. Firma prevádzkuje takmer dve desiatky vnútroštátnych a medzinárodných liniek, najmä do západoeurópskych krajín. Vlani dosiahla tržby jeden a pol miliardy českých korún.

Zo zájazdov pravidelné linky
Biznis alternatívnych autobusových liniek sa rýchlo začal šíriť aj medzi operátorov, ktorí pôvodne ponúkali zájazdy a dovolenky. Príkladom je nitriansky zájazdový prepravca Turancar, ktorého divízia Turancar Bus Lines sa vlani na celkovom obrate firmy podieľala 23 percentami. Turancar vlani prepravil viac ako 332-tisíc cestujúcich, čo bolo o 88 percent viac ako v roku 2004.
Nitriansky autodopravca o sebe tvrdí, že nie je klasickou nízkonákladovou firmou a skôr ako extrémne nízkymi cenami sa snaží presadiť doplnkovými službami a širokým spektrom miest, ktoré pokrýva. Firma jazdí do Prahy a šiestich západoeurópskych miest, v súčasnosti pripravuje zriadenie linky do siedmeho.

Vyšší štandard cestovania
Tradičným autodopravcom sa na medzinárodných linkách snaží konkurovať aj spoločnosť Nobless Line. Nosnou ideou jej podnikania je maximálne pohodlie za prijateľné ceny. Napríklad lístok z Košíc do Prahy predáva Nobless Line za 710 korún.
Na rozdiel od lietadiel nízkonákladových leteckých spoločností, kde si cestujúci komfort neužijú, dokážu lacné autobusy konkurovať aj v tejto oblasti. Klimatizované autobusy Student Agency sú vybavené polohovateľnými koženými sedadlami, toaletami, automatom na teplé a studené nápoje, audio kanálmi na počúvanie hudby, bezplatnými novinami, ako aj ďalšími vymoženosťami.

Orient Expres na ceste
Na nadštandardnom vybavení autobusov si zakladá aj Nobles Line. V dvojpodlažnom autobuse majú cestujúci k dispozícii nielen toalety, kožené sedadlá či LCD monitor nad každým dvojsedadlom, ale v spodnej časti autobusu sa nachádza aj reštaurácia v secesnom štýle, ktorá použitými materiálmi a tlmenou hudbou pripomína cestovanie v Orient Expresse.
"Cestujúcich chceme presvedčiť, že podobne ako v lietadle môže byť cestovanie pozoruhodným a ušľachtilým zážitkom a že sa budú môcť na čas príjemne strávený v autobuse tešiť," tvrdí zástupca firmy Nobless Line Petr Čáp.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 18:44