StoryEditor

Prepravca peňazí pripravil klientov o milióny

19.03.2006, 23:00
Keď najväčší nemecký prepravca peňazí Heros, ktorý mal 50-percentný trhový podiel, 20. februára vyhlásil bankrot, nikto netušil, aká kriminálka sa z toho vykľuje. Príčinou bankrotu bolo odhalenie podvodu a sprenevery peňazí klientov vo výške 350 miliónov eur, no až teraz sa začína črtať skutočný rozsah prípadu, ktorý zasiahol najmä obchodné reťazce.

Keď najväčší nemecký prepravca peňazí Heros 20. februára vyhlásil bankrot, nikto netušil, aká kriminálka sa z toho vykľuje. Príčinou bankrotu bolo odhalenie podvodu a sprenevery peňazí klientov vo výške 350 miliónov eur, no až teraz sa začína črtať skutočný rozsah prípadu, ktorý zasiahol najmä obchodné reťazce.
Do škandálu je údajne zapojený aj vedúci pracovník obchodného reťazca Rewe. Potvrdil to hovorca hanoverskej prokuratúry Jürgen Lendeckel. Podľa denníka Die Welt je podozrenie natoľko konkrétne, že vyšetrovatelia už skonfiškovali 120-tisíc eur zo súkromného majetku 59-ročného zamestnanca finančného odboru Franza-Josefa W., ktorý mal údajne od Herosu dostať 500-tisíc eur a Jeep Cherokee.
A Rewe ponesie zrejme aj najväčšie škody. Podľa denníka Handelsblatt reťazec vyčíslil škody na 161,6 milióna eur. Šéf Rewe Achim Egner v piatok oznámil, že musia drasticky zredukovať mzdové náklady a uvažuje aj o zrušení vianočných odmien. No prvým krokom bude zatvorenie skladov v Hattingene, Düsseldorfe a Essene, čo znamená 450 až 500 ohrozených pracovných miest.
Škandál zasiahol aj najväčšiu nemeckú sieť predajní potravín Edeka, ktorá dokáže vyčísliť škody až po audite v piatich tisícoch obchodoch. Reťazec odmietol potvrdiť špekulácie, podľa ktorých škody dosahujú až 30 miliónov eur.

Ako z filmu
Štyria zamestnanci Herosu už sedia vo vyšetrovacej väzbe, medzi nimi je aj šéf firmy Karl-Heinz Weis, ktorý už vypovedal a prevzal zodpovednosť za svoj čin.
Celý prípad pripomína kriminálku, pretože v nej hrá úlohu aj vydieranie. Personálna manažérka (39) spoločnosti NordCash, dcéry Herosu, je vo vyšetrovacej väzbe za to, že od roku 2002 zinkasovala za mlčanie aspoň milión eur a minimálne tri roky si sama mesačne prilepšovala sumami od 50- do 250-tisíc eur.
Podľa Spiegel Online polícia varuje, že prípad Heros je síce svojím dosahom jedinečný, no vôbec nie ojedinelý. Prezident policajných odborov Konrad Freiberg vysvetľuje, že štát nemá veľa možností štátu kontrolovať prepravcov peňazí.
Experti preto predpokladajú, že maloobchod sa väčšou mierou preorientuje na bezhotovostný styk, hoci ešte donedávna len veľmi málo reťazcov umožňovalo platbu bankovou alebo kreditnou kartou. To totiž znamená nákladné úpravy pokladničných systémov.

Kocúr nie je doma...
Heros po odhalení podvodov vyhlásil bankrot, no zatiaľ pokračuje v činnosti napriek tomu, že už nemá klientov. Okamžite po oznámení podvodov zareagovalo Metro, Tengelmann, KarstadtQuelle, Commerzbank a niektoré poisťovne. Sieť drogérií Schlecker a diskontný reťazec Lidl ukončili spoluprácu s Herosom už pred rokom. Dôvodom bolo oneskorené platby na účet.
Tieto omeškania boli príčinou sťažností mnohých klientov Herosu, no tí ich stiahli v okamihu, keď platba prišla na účet. Poisťovňa Mannheimer Versicherung odmieta obvinenia z nečinnosti a upozorňuje, že každú sťažnosť dôkladne preverili a od Herosu dostali vždy rozumné vysvetlenie. Podľa poisťovne ak má firma tisíc klientov, jedna sťažnosť mesačne nie je nič neobvyklé.
Nemecký bankový dozor BaFin potvrdil, že už niekoľko rokov nekontroloval Heros. Spoločnosť pracovala na základe prechodného ustanovenia, ktoré nevyžadovalo predpísané kontroly zamerané na zamedzenie prania špinavých peňazí. BaFin upozorňuje, že ani tieto kontroly by nezabránili podvodnému konaniu.

Konkurencia si vydýchla
Okamžite po ohlásení bankrotu Herosu ohlásila konkurencia zvýšenie cien. Podľa predstaviteľov sektora firma získala 50-percentný trhový podiel tým, že ponúkala dampingové ceny. Veľkou mierou tak prispela k tomu, že ceny peňažných transportov za posledných desať rokov padli zhruba o 40 percent a väčšina spoločností bola stratová.
Sektorové združenie BDGW argumentuje, že typická hodinová sadzba je približne 60 eur, kým Heros účtoval za jednu zastávku 12 eur. Keďže za hodinu autá stihli najviac štyri filiálky, ceny Herosu vôbec nemohli pokryť denné náklady.

Podvod systémom snehovej gule

Vyšetrovatelia aj klienti Herosu si dlho lámali hlavu, kým zistili, ako je možné nebadane ukradnúť viac než 300 miliónov eur. Napokon na to prišli: bol to systém snehovej gule.
Prepravca peňazí v pondelok spreneverí denné tržby klienta. V stredu poukáže na jeho účet tržby z utorka a tvrdí, že ide o peniaze z pondelka. Rovnakým spôsobom pokračuje aj vo štvrtok a piatok. Kým poukazované platby sedia, klient nič nezbadá. Keď sú však tržby v niektorý deň nižšie, musí prepravca doplniť chýbajúce peniaze od iného klienta a vzniká nové manko. Jedného dňa dosiahnu schodky také rozmery, že ich už nemožno zaplátať a podvod "vybuchne".

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. apríl 2024 20:06