StoryEditor

Dozorná rada VW odsúhlasila dietu pre Volkswagen

24.04.2006, 00:00
Volkswagen sa zahalil do mlčania, o to viac sa darí chýrom: budúcnosť Bernda Pischetsriedera je nejasná, desaťtisíce miest sú ohrozené. Dozorná rada schválila aspoň sanáciu a poverila vedenie rokovaniami s odbormi.

Dozorná rada a predstavenstvo koncernu Volkswagen sa zhodli na cieľoch plánovanej sanácie. Dozorná rada na svojom dvojdňovom mimoriadnom zasadnutí potvrdila nevyhnutnosť zlepšiť situáciu kľúčovej značky VW. "Ciele sú definované," cituje denník Die Welt vyhlásenie predsedu predstavenstva Bernda Pischetsriedera po skončení zasadnutia. Predstavenstvo dostalo poverenie rokovať so závodnou radou a s odbormi o sanácii.

Nejasnosti a tajnosti
Kto však dúfal, že sa viac dozvie o plánoch vedenia koncernu, bol sklamaný. Pischetsrieder nepovedal nič záväzné a oficiálne vyjadrenie hovorilo iba o tom, že dozorná rada vzala na vedomie navrhované kroky. Nikto nepochybuje o tom, že značka VW má problémy, no o konkrétnych opatreniach sa nikto nezmienil. Prvé podrobnosti zverejní vedenie na valnom zhromaždení akcionárov 3. mája.
Zamestnanci aj akcionári očakávali podrobnejšie informácie. Je známe, že VW vyrába príliš draho a jeho nadbytočné kapacity sa odhadujú na 20 percent. Podľa denníka Die Presse napríklad výroba Golfu trvá zhruba 47 hodín, kým konkurencia pri podobných modeloch vystačí ani nie s polovicou. Navyše zamestnanci dostávajú o 20 percent vyššie platy než ich kolegovia v iných automobilkách.
Nový šéf značky VW Wolfgang Bernhard preto nariadil tvrdé úsporné opatrenia. Nie je to tak dávno, čo na verejnosť prenikli správy, že je ohrozených 20- až 30-tisíc pracovných miest z celkových 103-tisíc v šiestich nemeckých továrňach. Niektoré médiá uvádzali dokonca číslo 40-tisíc.
Hovorí sa aj o zatváraní tovární alebo ich častí, ako aj o opätovnom zavedení 35-hodinového pracovného týždňa. To znamená koniec 28-hodinového pracovného týždňa s voľným piatkom, keď výrobné linky stoja.
Jasné je zatiaľ iba to, že VW v súčasnosti neplánuje zatvoriť bruselskú fabriku, ktorá zamestnáva päťtisíc ľudí a vyrába modely VW Golf a Audi A3. V snahe zlepšiť situáciu sa koncern zbavuje rôznych nestrategických oblastí, či už to je požičovňa automobilov Europcar alebo 50-percentný podiel v spoločnosti Mechatronic, ktorý odkúpil Siemens VDO Automotive.

Otázniky okolo šéfa
Dôležitá otázka predĺženia Pischetsriederovej zmluvy sa zatiaľ neprerokúvala, hoci najväčší akcionári koncernu -- automobilka Porsche a spolková krajina Dolné Sasko -- sa ju snažili predostrieť dozornej rade už na práve ukončenom zasadnutí. Šance sa zlepšili po tom, čo šéf dozornej rady a Pischetsriederov predchodca Ferdinand Piech zmiernil svoj konfrontačný kurz, keď otvorene vyjadril spokojnosť s jeho prácou. O zmluve sa bude rokovať na ďalšom zasadnutí, ktoré sa bude konať deň pred valným zhromaždením akcionárov.
Pischetsriederova zmluva vyprší na budúci rok. Spravidla sa zmluvy špičkových manažérov predlžujú rok pred ich skončením. Málokto mu závidí jeho položenie, pretože predĺženie jeho zmluvy sa môže stať "rukojemníkom" v rokovaniach s odborármi.

Najväčšie prešľapy Volkswagenu

-- Nesplnený sen o luxuse -- Phaeton
Ferdinand Piech ešte vo funkcii predsedu predstavenstva protežoval limuzínu, ktorej vývoj zhltol miliardy, no napokon sa zaradila do nelichotivej kategórie prešľapov.

-- Jednolitrové auto
Piech v apríli 2002 predstavil auto so spotrebou jedného litra na sto kilometrov. Zostalo len pri štúdii, pretože VW by len ťažko našiel kupca priveľmi futuristicky vyzerajúceho vozidla.

-- Vizáž nie je všetko
Automobilke Audi, ktorá je súčasťou koncernu, sa nepodarilo premeniť Seat na kultovú športovú značku. Audi muselo hodiť biely uterák, keď štúdia Seatu León nevyvolala očakávaný záujem.

-- Hriešne drahý oneskorec
Bugatti
(dcéra VW) s niekoľkoročným oneskorením vlani na jeseň začalo sériovú výrobu najrýchlejšieho a najdrahšieho automobilu sveta -- Bugatti EB 16.4 Veyron. Auto dokáže vyvinúť rýchlosť 407 km/h, a to má svoju cenu -- viac než milión eur. S priemernou spotrebou 24 litrov na sto kilometrov je to pri súčasnej cene benzínu drahý špás. A ešte jedna maličkosť: kde možno touto rýchlosťou jazdiť? Na bežných cestách určite nie.

-- Nič pre smrteľníkov -- Bentley Arnage T
Koncom 90. rokov vyhral VW boj s BMW o značku Bentley. Hoci značka vlani zvýšila predaj o viac než 30 percent na 8 600 vozidiel, kritici upozorňujú, že koncern pozabudol na svoju úlohu vyrábať ľudové autá.

-- Pridrahá hračka pre pánov
Pod Piechovým vedením koncern kúpil značku Lamborghini a vlani predal 1 600 áut. Ortieľ kritiky: pridrahé.

-- Hit, ktorý sa hitom nestal
New Beetle mal nadviazať na neuveriteľný úspech svojho predchodcu Chrobáka. Nestalo sa tak, klienti dali prednosť lacnejšiemu Golfu.

-- Trojlitrové auto na nule
VW koncom 90. rokov predstavil prvé sériovo vyrábané auto s trojlitrovou spotrebou. No auto sa neosvedčilo a medzičasom sa už nevyrába.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. máj 2024 17:17