StoryEditor

Predaj SHP vzrástol, tržby poklesli

09.03.2005, 23:00
Vlaňajšie medziročné zvýšenie predaja výrobcu papierovej hygieny SHP Group o viac ako pätinu nesprevádzal rovnaký rast tržieb. Tie sa v porovnaní s rokom 2003 zvýšili len o necelých 13 percent. Tento nepomer spôsobilo zníženie priemernej predajnej ceny materských a dublírovacích kotúčov, ale aj finálnych výrobkov na európskych trhoch.
Vlaňajšie medziročné zvýšenie predaja výrobcu papierovej hygieny SHP Group o viac ako pätinu nesprevádzal rovnaký rast tržieb. Tie sa v porovnaní s rokom 2003 zvýšili len o necelých 13 percent. Tento nepomer spôsobilo zníženie priemernej predajnej ceny materských a dublírovacích kotúčov, ale aj finálnych výrobkov (toaletného papiera, hygienických vreckoviek, kuchynských utierok a servítok) na európskych trhoch.
Generálny riaditeľ SHP Ivan Fábry vidí príčiny nielen v konkurencii a v posilňovaní slovenskej koruny, ale aj v tlaku obchodných reťazcov na znižovanie predajných cien. "Dá sa mu odolávať len cielenou obchodnou a marketingovou politikou, preto sme podstatne zvýšili výdavky na mediálnu kampaň na podporu značky Harmony. Na druhej strane sme znížili náklady. Zvolili sme cestu optimalizácie nákupu, reštrukturalizácie pracovníkov spojenej s rastom produktivity práce, udržiavania vysokej kvality výrobkov formou permanentnej kontroly dodržiavania noriem," povedal Fábry.
Vo finančnom výsledku skupiny sa prejavilo aj ďalšie zníženie domácich úrokových sadzieb. Výslednicou všetkých týchto vplyvov sú na jednej strane niektoré nesplnené ciele podnikateľského zámeru, na druhej strane sa však zlepšila hospodárska situácia SHP Group v ziskovosti, zadlženosti a likvidite. Podľa Fábryho skupina bola počas celého minulého roka hospodársky stabilná, uhrádzala načas záväzky voči dodávateľom, bankám, štátu i zamestnancom.
V tomto roku chce SHP výrazne posilniť výrobu a predaj papiera a papierovej hygieny na Balkáne, v Maďarsku a Rumunsku, ako aj zvýšiť svoj trhový podiel na Slovensku a v Česku. Tieto zámery by mala podporiť aj nová obalová koncepcia, inovácia výrobkov a reklamná kampaň.
SHP Group tvoria tri výrobné spoločnosti - SHP Harmanec, SHP Slavošovce a SHP Celex Banja Luka v Bosne a Hercegovine a tri obchodné spoločnosti v Prahe, Budapešti a Bukurešti. Majoritným vlastníkom všetkých firiem je ružomberský Eco-Invest, ktorý je aj významným akcionárom Mondi BP SCP a 20-percentným vlastníkom žilinského Tento. Manažment má rozpracované projekty na zvýšenie hodnoty celej skupiny SHP Group, medzi ktorými je aj ďalšia akvizícia v stredoeurópskom regióne. "Je v štádiu príprav, preto je o nej predčasné hovoriť," uviedol Fábry.
Ako informovala TASR, akcionári SHP budú na mimoriadnom valnom zhromaždení 7. apríla rozhodovať o znížení základného imania spoločnosti na 631,457 milióna korún. Imanie by malo klesnúť zo súčasných 676,602 milióna korún v dôsledku odchodu SHP z burzy cenných papierov a následnej ponuky na prevzatie vlastných akcií do majetku. Týchto akcií sa firma môže zbaviť prevodom, resp. znížením základného imania. SHP stiahne z obehu 45 145 akcií v nominálnej hodnote 1 000 korún. Akcionári budú rozhodovať aj o zmene podoby a formy všetkých akcií zo zaknihovaných na listinné.

Vyhráva ten, kto ponúka nízke ceny na úkor kvality
Európsky trh s papierovou hygienou vlani charakterizovala pomaly rastúca až stagnujúca tendencia, presýtenosť a prebytok výrobných kapacít. Podľa odborníkov to bol dôsledok krátkozrakých investícií, cenového boja a silnejúcej globalizácie, v ktorej vyhráva ten, kto ponúka najnižšie ceny na úkor kvality. To je problém predovšetkým maďarského, poľského a slovenského trhu. Tieto tendencie by mali pokračovať aj v roku 2005. Cenový boj sa ešte vyostrí hlavne na trhoch nových členských štátov EÚ, pričom zároveň vzrastú náklady na vstupné suroviny a energie. Tento nožnicový efekt bude negatívne vplývať predovšetkým na tých producentov papierovej hygieny, ktorí sa naň vopred nepripravili.

Vývoj tržieb skupiny SHP Group v rokoch 200 až 2004 (tis. eur)
2000 2001 2002 2003 2004
40 180 49 630 65 279 72 072 81 291
Zdroj: SHP Group
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. december 2025 03:31