"Nerobím žiadne tajnosti z toho, že Mercedes v súčasnosti nie je na vrchole svojich možností," cituje šéfa Mercedes Car Group Dietera Zetscheho denník Financial Times Deutschland. Podľa neho sú konkurenčné Audi a BMW v oveľa lepšej situácii než značka s trojcípou hviezdou, ktorej nadbytočné kapacity vyčíslil na desať percent. Napriek tomu mieni dať chronicky stratovému Smartu šancu, pretože podľa neho reštrukturalizácia prebieha podľa plánu.
Zetsche pritvrdzuje
Vo svojej analýze prirovnáva produktivitu a efektívnosť Mercedesu, ktorý v Nemecku zamestnáva zhruba 93-tisíc ľudí, k situácii amerického Chrysleru spred piatich rokov, keď tam prišiel s úlohou postaviť automobilku opäť na nohy. Počas tejto sanácie zrušil 26-tisíc pracovných miest a zatvoril niekoľko tovární.
Zetsche poukázal aj na to, že zmiernenie prebytku pracovnej sily presunom ľudí do iných výrobných lokalít ponúka len obmedzené možnosti a navyše je to pre spoločnosť drahé. Z toho dôvodu uprednostňuje odstupné, ktoré bude podľa neho stáť 950 miliónov eur. Tieto náklady chce Mercedes financovať z rezerv a z lepších prevádzkových výsledkov. DaimlerChrysler očakáva, že tohtoročný prevádzkový zisk bez zohľadnenia nákladov na reštrukturalizáciu Smartu dosiahne 5,75 miliardy eur, čiže o čosi viac než vlani.
Zetsche podľa denníka Handelsblatt pohrozil aj krátením pracovného času, ak do konca marca budúceho roka nebude jasné, že plánované rušenie každého desiateho miesta v Nemecku nenastane na báze dobrovoľnosti.
Motivácia dobrovoľníkov
Na dobrovoľný odchod má motivovať tučné odstupné, ktorého základná výška na osobu dosahuje 10- až 20-tisíc eur plus dvojmesačný plat za každý rok odpracovaný pre spoločnosť. V prípade dlhoročných zamestnancov tak odstupné môže dosiahnuť až 275-tisíc eur. To je zároveň aj strop, ktorý je Mercedes ochotný zaplatiť. Určitou nevýhodou sú dane, pretože aspoň určitá časť odstupného sa musí zdaniť spolu s riadnym príjmom.
Súčasťou plánov je zmena pracovnej zmluvy z riadneho na čiastočný úväzok, odchod k určitému termínu a zamestnanci vo veku nad 52 rokov dostanú možnosť predčasného odchodu do dôchodku od 1. februára 2006.
Plány rušenia pracovných miest dostala v piatok na posúdenie dozorná rada. Keďže nejde o nútené prepúšťanie z organizačných dôvodov, škrty nevyžadujú súhlas závodnej rady. "O tom, či sa budú rušiť pracovné miesta a v akom rozsahu, v konečnom dôsledku rozhodne firma," hovorí predseda závodnej rady Erich Klemm.
Aj napriek finančne lákavým ponukám však odbory nepredpokladajú, že sa nájde dostatok dobrovoľníkov. "Pri súčasnej nezamestnanosti je bezpečné pracovné miesto hodnotnejšie než odstupné," tvrdí hovorca IG Metall. Ak sa však táto prognóza splní, bude musieť vedenie spolu so závodnou radou rokovať o iných opatreniach.
Odbory protestujú
Plánované zrušenie 8 500 pracovných miest narazilo na tvrdý odpor závodnej rady a odborovej organizácie IG Metall, ktoré považujú uvádzané čísla za prehnané, hoci uznávajú, že zrušenie niekoľkých tisícok miest je nevyhnutné. Klemm uvádza, že vedenie chce najprv odbúrať pracovnú silu a až potom rozmýšľať o tom, čo vlastne tieto škrty ospravedlňuje. Z toho dôvodu žiada vedenie o hľadanie iných možností, najmä na zlepšenie predaja.
Mercedes v prvej polovici roka zaznamenal pokles predaja, k čomu však výraznou mierou prispeli starnúce modely triedy E a C. Tento pokles nedokázalo vykompenzovať ani zvyšovanie predaja novej triedy A a B. Továrne v Sindelfingene (trieda E) a v Brémach (trieda C) nie sú vyťažené, a preto najviac pocítia škrty.
Klemm žiada vedenie, aby preskúmalo možnosť výroby nových modelov, čo by umožnilo rozšírenie výroby. Podľa neho sa s cieľom zabezpečiť zamestnanosť musí do Nemecka vrátiť produkcia zo zahraničia, napríklad trieda E s náhonom na štyri kolesá, ktorú Mercedes pridelil rakúskej spoločnosti Magna Steyr. Vedenie Daimleru už o takejto možnosti uvažuje.
Dôležitú úlohu v sanácii Mercedesu zohrá nová trieda S, pretože od jej úspechu totiž závisí vedúca pozícia Mercedesu v luxusnej triede automobilov, na ktorú medzičasom útočí aj BMW a Audi. Analytici odhadujú, že trieda S bude v budúcom roku tvoriť asi tretinu ziskov Mercedesu.
Plané obavy
Na rozdiel od mnohých politikov sa však Zetsche neobáva hrozby finančných investorov, ktorí mohli prevziať a rozbiť koncern. "DaimlerChrysler má v súčasnosti trhovú hodnotu zhruba 45 miliárd eur, čo je skutočne ťažká váha a dramaticky znižuje počet silných finančných investorov, ktorí by si mohli trúfnuť nepriateľskú akvizíciu," tvrdí Zetsche.