StoryEditor

Téčko prinieslo revolúciu

25.05.2007, 00:00
Autor:
ČTKČTK
Ak býva priemyselník Henry Ford označovaný za muža, ktorý "postavil Ameriku na kolesá", potom je možné povedať, že tieto kolesá patrili autu Ford Model T. Ten síce nebol krásny ani technicky prevratný, ale mohol si ho dovoliť takmer každý. Model T tak odštartoval éru masového šírenia automobilov. Do 27. mája 1927, keď jeho produkcia ukončili, bolo vyrobených vyše pätnásť miliónov kusov.

Washington, Praha -- Ak býva priemyselník Henry Ford označovaný za muža, ktorý "postavil Ameriku na kolesá", potom je možné povedať, že tieto kolesá patrili autu Ford Model T. Ten síce nebol krásny ani technicky prevratný, ale mohol si ho dovoliť takmer každý. Model T tak odštartoval éru masového šírenia automobilov. Do 27. mája 1927, keď jeho produkcia ukončili, bolo vyrobených vyše pätnásť miliónov kusov.
Prvý Model T uzrel svetlo sveta v septembri 1908, päť rokov po tom, čo Henry Ford spolu s jedenástimi investormi založil Ford Motor Company. Auto, ktoré sa s menšími zlepšeniami vyrábalo takmer dvadsať rokov, navrhol tím konštruktérov na čele s Childom Haroldom Willsom. Karoséria, najprv drevená potiahnutá plechom a neskôr celokovová, bola v ponuke v rade variantov -- od auta s plátennou strechou, cez elegantné kupé až po praktický nákladiačik.
Hoci sa "téčko" spočiatku vyrábalo aj v tmavočervenej či sýtozelenej farbe, neskôr už bolo výhradne čierne. V tejto súvislosti sa traduje Fordov výrok, že "každý zákazník si môže vybrať farbu, ak to bude čierna". Voľba padla na túto farbu zrejme pre jej trvanlivosť a nízke ceny. Iná teória hovorí o tom, že čierny lak schol rýchlejšie než ostatné farby a umožňoval tak rýchlejšiu výrobu.
Prvé exempláre sa vtedy vyrábali klasickým spôsobom, ktorý neumožňoval pokryť rastúci dopyt. V roku 1913 však Ford prišiel s novinkou -- pásovou výrobou. Či už je to pravda, že Ford sa inšpiroval linkou chicagského bitúnka, alebo nie, jeho nový spôsob vyvolal revolúciu v automobilovom priemysle. Kým dovtedy trvala výroba auta niekoľko dní, alebo v lepšom prípade niekoľko hodín, zmontovanie "téčka" trvalo po vyladení výrobného procesu niečo vyše pol druha hodiny.
S masovou produkciou klesala aj cena. Hoci už pôvodných 850 dolárov za kus bola rozumná cena, postupne auto zlacnelo až na 260 dolárov. A tak Ford v roku 1914 vyrábal viac vozidiel než všetky americké automobilky spolu. Tým sa splnil sen Henryho Forda o univerzálnom automobile pre široké masy.
Vodiči oceňovali spoľahlivosť, ktorú auto prejavovalo na nekvalitných cestách. Opraviť trucujúce auto vďaka jeho jednoduchosti dokázal aj technicky menej zdatný jedinec. Obyčajne stačil skrutkovač, kus drôtu a žuvačka.
Model T bol vybavený štvorvalcovým motorom s objemom 2,9 litra a tomu, kto mal dostatok odvahy popohnať dvadsaťčlenné konské stádo pod kapotou, poskytol rýchlosť až 70 km/h. Okrem benzínu spaľoval aj etanol, takže súčasné autá na biopalivá až takou novinkou nie sú.
ČTK

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. apríl 2024 04:08