StoryEditor

Rýchlovlaky už jazdia

11.06.2007, 00:00
Autor:
ČTKČTK

Vo Francúzsku medzi Parížom a Štrasburgom včera začali jazdiť vysokorýchlostné vlaky TGV. Expresy na tejto trase jazdia rýchlosťou až 320 km/h namiesto 300 km/h na iných tratiach. Cesta vlakom medzi oboma mestami, ktoré sú vzdialené 440 kilometrov, sa tak z doterajších štyroch hodín skrátila na dve hodiny 20 minút.
Po novej trati začali včera premávať aj nemecké rýchlovlaky ICE, konkrétne medzi Parížom a Frankfurtom nad Mohanom. Cesta trvá tri a trištvrte hodiny namiesto doterajších šesť a štvrť hodiny. Francúzske TGV budú do Nemecka jazdiť na trase Paríž -- Mníchov a cestovanie skrátia z 8,5 na šesť hodín.
Hoci oficiálne sa premávka začala už v sobotu za účasti francúzskeho premiéra Francoisa Fillona, prví bežní cestujúci sa odviezli až včera ráno.
Bežný cestovný lístok TGV na trase Paríž -- Štrasburg stojí 63 eur (2 165 korún), kým doteraz stál 46 eur. Iné vlaky než TGV a ICE na tejto trati už nebudú jazdiť.
Vysokorýchlostná trať je dlhá tristo kilometrov a končí sa v lotrinskom Baudrecourte. Zostávajúci úsek do Štrasburgu sa začne budovať o dva roky. Existujúci úsek sa staval päť rokov a stál štyri miliardy eur, v prepočte 137,4 miliardy korún. Na tejto trase v apríli TGV prekonal svetový rekord koľajových vlakov, keď dosiahol rýchlosť 574,8 km/h.
Francúzske železnice SNCF očakáva, že vďaka TGV sa do roku 2010 počet cestujúcich medzi Parížom, Štrasburgom a ďalšími mestami na tejto trase zvýši o 65 percent. Štrasburské letisko preto čaká štvrtinový pokles počtu cestujúcich.
Regionálne úrady v okolí trati si od TGV sľubují zvýšený záujem a rýchlejší rozvoj. Remeš, ktorý leží na trati a kam to z Paríža potrvá len 45 minút namiesto doterajšej 1,5 hodiny, sa však obáva, že sa zmení len na nocľaháreň pre ľudí pracujúcich v hlavnom meste.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 17:10