Slováci nakupujú oblečenie a textil radšej v sieťach zahraničných obchodných reťazcov, ako u domácich predajcov. Ani jeden obchodník zo Slovenska sa totiž vlani neprepracoval do desiatky najsilnejších predajcov textilu a odevov.
Najvýznamnejšiemu domácemu predajcovi textilu -- firme Modev -- stačili 170-miliónové tržby dosiahnuté v 20 predajniach len na 11. miesto rebríčka, ktorý zostavila agentúra pre prieskum trhu Terno. Makyta podľa jej údajov obsadila 12. priečku a domácej značke mladej módy Lifeline s 25 obchodmi stačili odhadované 140-miliónové tržby na 15. miesto.
Vedie Tesco
Väčšine predajcov textilu v roku 2006 stačilo dosiahnuť rovnaké, niektorým aj nižšie tržby ako rok predtým, aby si udržali svoje miesta v Top 10. Najsilnejšiu pozíciu v predaji textilu vlani mala, tak ako rok predtým, sieť Tesco Stores. Tržby za predaj textilu, ktoré tento reťazec dosiahol v sieti svojich hypermarketov a obchodných domov síce podľa odhadov Terna medziročne stúpli len mierne, aj tak však skončil pred ďalšími obchodníkmi s výrazným náskokom.
Najvýraznejší medziročný nárast tržieb medzi desiatkou najlepších textilného obchodu zaznamenal zásielkový predajca Quelle, ktorý skončil na druhom mieste. Tretiu priečku obhájila spoločnosť Kenvelo so sieťou 38 predajní, hoci mala tržby takmer rovnaké ako rok predtým.
Nerastú a stúpajú
Podľa Oľgy Drahovskej z agentúry Terno si reťazec Ahold Retail Slovakia o jedno miesto oproti predchádzajúcemu roku polepšil, aj keď za predaj textilných a odevných výrobkov utŕžil rovnakú sumu ako predvlani.
Príchod nových hráčov na trh vlani neotriasol štvrtou pozíciou Carrefouru, aj keď podľa odhadov Terna spotrebitelia v štyroch hypermarketoch francúzskeho reťazca minuli o 13 percent menej peňazí ako v roku 2005.
Prichádzajú noví
Do Top 10 slovenského textilu sa vlani podľa údajov Terna prvýkrát prepracovala sieť Mango. Už budúci rok by sa mohla v rebríčku výraznejšie odzrkadliť expanzia nových zahraničných módnych značiek na slovenskom trhu. Peek & Cloppenburg sa totiž už s jednou predajňou v bratislavskom Auparku vyšvihol na 19. priečku tabuľky a s druhým obchodom v centre Avion by mohol postúpiť o niekoľko priečok vyššie.
Drahovská nepredpokladá, že by tohtoročné tržby nových sietí H&M či C&A už stačili na obsadenie niektorej z prvých desiatich priečok rebríčka.
Top 10 obchodníkov s textilom
Predajca Tržby (v mil. Sk) Zmena '06/'05 (v %)
1. Tesco Stores 3 210 +1,9
2. Quelle 820 +6,5
3. Kenvelo 649 +0,1
4. Carrefour 400 -13,1
5. Ahold Retail Slovakia 380 --
6. Neckermann 314 -24,4
7. OP Prostějov 258 +2,8
8. Kaufland 200 -13,0
9. IKEA 180 +2,8
10. Mango 180 +5,8
Pozn: Tržby väčšiny predajcov sú odhadované.
Zdroj: Terno