Dani z leteckého paliva, ktorá predražovala lietanie v Európskej únii, odzvonilo. No letecké spoločnosti a ich cestujúci si však ešte vôbec nemôžu vydýchnuť. Podľa denníka Die Presse totiž komisár EÚ pre životné prostredie Stavros Dimas chce dnes predložiť Európskej komisii návrh, aby sa letecká doprava od roku 2008 stala súčasťou obchodovania s emisiami oxidu uhličitého (CO2). A to znamená obmedzenie výrazného rastu leteckej dopravy a zdraženie leteniek až o desať eur na jeden let.
Ak by tento návrh prešiel, bude na základe spotreby paliva schválená horná hranica emisií CO2 a jednotlivé aerolínie dostanú kvóty. Presne tak, ako je to v prípade ťažkého priemyslu a energetiky. Ak spoločnosť prekročí svoju kvótu, napríklad, keď rýchlo expanduje, musí si certifikáty na CO2 kúpiť od iných firiem, ktoré svoje kvóty nevyčerpajú. Keďže komisia nechce znevýhodniť európske spoločnosti, systém sa bude týkať všetkých odletov z letísk v EÚ, teda aj aerolínií z krajín, ktoré nie sú členmi únie.
Návrh si získal podporu Nemecka a Veľkej Británie, ktorá skúma aj oveľa radikálnejšie riešenia. Napríklad štúdia renomovaného Tyndallovho centra pre výskum klimatických zmien, ktorú minulý týždeň predstavil britský minister životného prostredia Elliot Morley, navrhuje rozšírenie obchodovania s emisiami z ťažkého priemyslu na súkromný sektor.
V prvej etape by malo ísť najmä o leteckú dopravu, hoci štúdia ide ešte o krok ďalej. Podľa nej by každý obyvateľ EÚ dostal tzv. míľové konto a ak by ho prelietal, musel by si dodatočné míle kúpiť od menej scestovaného obyvateľa alebo zostať na zemi. V druhej etape by každý občan únie dostal osobnú maximálnu hranicu CO2 a pri kúpe palív, kuriva alebo cestovných lístkov by sa mu odpočítal zodpovedajúci objem CO2. Ak stanovený limit prečerpá, musel by si certifikáty kúpiť od iného občana. Podľa Tyndallovho centra tento projekt by technicky nebol problémom. Obchodovanie s certifikátmi by organizovala centrálna elektronická burza, odpočítavanie by sa zabezpečilo z tzv. CO2 karty.
Tyndallovo centrum svoju podporu pre obchodovanie s emisiami vysvetľuje tým, že EÚ pomocou konvenčných metód, napríklad daňami, nemá šancu splniť ambiciózne ciele vyplývajúce z Kjótskeho protokolu. Naproti tomu obchodovanie s CO2 umožňuje stanoviť presné limity, čo nielen zredukuje emisie, ale zvýši aj motiváciu na vývoj úsporných technológií.
Odporúčania EK k zahrnutiu leteckej dopravy do obchodovania s emisiami CO2 ešte vyžaduje súhlas Európskeho parlamentu a členských krajín.
StoryEditor
Aerolíniám hrozí obchodovanie s CO2
Brusel uvažuje o zahrnutí leteckej dopravy do obchodovania s emisiami CO2. To by však znamenalo obmedzenie rastu sektora a drahšie letenky.