Americká automobilka General Motors šokovala svojimi výsledkami za prvý štvrťrok tohto roku, keď dosiahla čistú stratu 1,1 miliardy USD. Táto strata je najvyššia od prvého štvrťroka 1992, investorov však súčasne znepokojila správa o prudkom poklese podielu GM na americkom trhu, ktorý sa dostal na svoju historicky najnižšiu úroveň 25,4 percenta, a to aj napriek veľkým zľavám pri predaji vozidiel, informovala internetová stránka USA TODAY. com.
K veľkým stratám prispeli rastúce náklady na zdravotnú starostlivosť zamestnancov, jednorazové výdavky a slabšia odozva na trhu na nové modely.
Automobilka General Motors je priamo a nepriamo zodpovedná za 1,1 milióna pracovných miest, na tvorbe hrubého domáceho produktu USA sa podieľa jedným percentom, jej neúspech môže zasiahnuť aj amerických oceliarov, keďže oceľ, ktorú dnes spoločnosť využíva, nakupuje v 98 percentách od firiem v USA, a navyše jej široká distribučná sieť predajcov prináša veľký objem peňazí do miestnych ekonomík, upozorňujú odborníci. Na zdravotnú starostlivosť pre súčasných a bývalých zamestnancov a ich rodiny automobilka ročne prispieva sumou prekračujúcou 5 miliárd USD. Aj preto akákoľvek radikálna schéma, ktorá by mala vrátiť GM do predchádzajúcich ziskov, pravdepodobne neostane bez povšimnutia v celom automobilovom sektore v USA a je viac než pravdepodobné, že by mohla otriasť aj celou ekonomikou USA. A ak sa budú výsledky GM aj naďalej zhoršovať, automobilka už nebude schopná podporovať svojich 600-tisíc bývalých zamestnancov a súčasných 400-tisíc pracovníkov a ich rodiny.
General Motors zavalený problémami
V posledných mesiacoch a rokoch musela automobilka čeliť niekoľkým problémom. Vysoké straty, ktoré by mali podľa predbežných prognóz automobilku sprevádzať počas celého tohto roka, sú spojené s pretrvávajúcim poklesom jej podielu na trhu v Severnej Amerike. V tomto roku vedenie GM očakáva už o 80 percent nižší príjem v porovnaní s pôvodnými prognózami.
Automobilku zaskočila aj neočakávaná ponuka miliardára Kirka Kerkoriana na kúpu 28 miliónov akcií za 31 dolárov z kus. Týmto krokom by chcel Kerkorian svoj podiel v spoločnosti viac než zdvojnásobiť na 8,8 percenta. V súčasnosti v GM vlastní 3,89-percentný podiel.
Vzhľadom na slabé výsledky medzinárodná ratingová agentúra Standard & Poor´s prednedávnom znížila rating spoločnosti, ktorá prepadla z investičného do špekulatívneho pásma. Na jednej strane majitelia obligácií oboch firiem sa musia obávať, či prostriedky, ktoré do ich cenných papierov vložili, dostanú aj naozaj späť. Na druhej strane musí GM počítať s tým, že každá ďalšia pôžička od bánk bude úročená oveľa vyššie než doteraz. Súčasne bude mať aj obmedzený prístup k úverovým finančným zdrojom. Agentúra poznamenala, že ešte nikdy v hospodárskych dejinách USA taká veľká firma ako General Motors nemala označené svoje finančné záväzky za bezcenné.
Analytici S & P majú zároveň veľké pochybnosti o tom, či vedenie detroitského koncernu zvládne miliardové dlhy voči penzijným fondom, ako aj problémy spojené s nevyužitými výrobnými kapacitami, pokles predaja ich vozidiel na americkom trhu a či odolá čoraz silnejšej konkurencii z Japonska.
General Motors musí tento rok poukázať 5,6 miliardy USD do podnikového dôchodkového fondu a na program zdravotnej starostlivosti pre svojich zamestnancov. Analytici sa domnievajú, že GM bude musieť zatvoriť viaceré závody a prepustiť tisíce zamestnancov. Od roku 1992 automobilka prepustila už 122 000 osôb.
Vedenie GM zareagovalo na zníženie svojho ratingu ubezpečením, že koncernu nehrozí nijaké konkurzné pokračovanie. Podľa vyhlásenia vedenia divízia automobilov, ktorá je jadrom firmy, ako aj finančná divízia General Motors Acceptance Corp. (GMAC) majú dostatok hotovosti na financovanie výroby vozidiel.
Nová stratégia manažmentu
General Motors sa považuje za obeť súčasných podmienok na trhu, v žiadnom prípade však nepripisuje chybu manažmentu. Zástupcovia spoločnosti sú presvedčení, že do problémov ich okrem vysokých nákladov na zdravotnú starostlivosť dostali nevýhodný výmenný kurz dolára, ktorý na americkom trhu zvýhodňuje japonské spoločnosti, ako aj slabá výkonnosť siete obchodných predajcov. Podľa informácií amerického denníka New York Times sa vzhľadom na nepriaznivé finančné vyhliadky GM rozhodol pre novú stratégiu vývoja a predaja. Automobily Chevrolet a Cadillac budú v budúcnosti jedinými značkami, ktoré ponúknu celú paletu áut. To znamená, že zvyšných šesť značiek ponúkaných na americkom trhu, sa koncentruje na užší segment zákazníkov.
Zo značiek GMC a Hummer sa budú aj naďalej predávať nákladné vozidlá, zatiaľ čo Pontiac, Saab a Saturn sa v budúcnosti zamerajú predovšetkým na osobné autá a menšie terénne vozidlá. Značka Buick sa objaví na niektorých autách z obidvoch modelových radov. Tieto zmeny by mali znížiť náklady spoločnosti na vývoj a zároveň by si značky mali upevniť svoje postavenie.
Spoločnosť pristúpi aj k zmene svojej cenovej politiky, v rámci ktorej plánuje postupne odstúpiť od neprimerane vysokých zliav, naopak, do 5. júla bude spoločnosť poskytovať všetkým zákazníkom zľavy, na ktoré majú v súčasnosti nárok jej zamestnanci.
Investori predpokladajú, že hodnota ich akcií, ktoré majú v General Motors, sa v tomto roku dostane na najnižšiu úroveň za posledných viac než desať rokov.
Ako informoval Associated Press, niektorí pozorovatelia sú presvedčení, že vedenie GM stále nepochopilo podstatu problémov spoločnosti. Podľa ekonóma Petra Moricia by sa spoločnosť mala v rámci zmien zamerať nielen na zmenu v stratégii predaja jednotlivých značiek, ale svoju pozornosť by mala preniesť aj na redukciu byrokratického aparátu spoločnosti a taktiež pristúpiť k redukcii miezd vo všetkých pracovných zaradeniach. Zvýšenie podielu v GM zo strany Kerkoriana by malo vedenie spoločnosti priviesť k tomu, aby začalo uvažovať o prísnejších opatreniach, v opačnom prípade by sa mohlo stať, že spoločnosť bude do troch až štyroch rokov zápasiť o prežitie, dodal Morici.