StoryEditor

Železniciam pribudnú konkurenti

07.01.2007, 23:00
Priemyselný rozmach pomáha aj logistike na železnici. Zatiaľ čo v roku 2005 sa po koľajnici prepravilo 48 miliónov ton tovarov, vlani to bolo 50. Rastúci trh sa od tohto roka úplne otvoril a očakáva sa príchod nových operátorov a nižšie ceny.

Priemyselný rozmach pomáha aj logistike na železnici. Zatiaľ čo v roku 2005 sa po koľajnici prepravilo 48 miliónov ton tovarov, vlani objem vzrástol približne na 50 miliónov ton. Rastúci trh sa navyše od tohto roka úplne otvoril a dá sa teda čakať príchod nových operátorov a tiež nižšie ceny.
Súčasný dominantný nákladný prepravca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia sa novej konkurencie nebojí. "Čiastočná liberalizácia už na trhu nákladnej železničnej dopravy existovala aj pred prvým januárom. Preto neočakávame zásadne inú situáciu. Liberalizácia, ktorá nastala, sa týka najmä možnosti zahraničných železničných operátorov podnikať na Slovensku, ale také isté možnosti sa črtajú aj pre nás v ostatných krajinách Európskej únie," vysvetľuje hovorca firmy Ladislav Jandošek.
Cargo skôr predpokladá spoluprácu jednotlivých národných prepravcov ako ich tvrdý konkurenčný boj, i keď konkurencia do istej miery stúpne. Najväčším problémom nákladnej železničnej prepravy na Slovensku tak zostávajú samotné náklady na dopravu, ktoré sú závislé od daňového výnosu štátu.
"Za používanie železničných tratí zaplatíme ročne štátu päť miliárd korún. Naše hospodárenie negatívne ovplyvňuje fakt, že väčšia zložka ceny za používanie tratí je účtovaná za prejdenú vzdialenosť, aj keď by sa, podobne ako na cestách, mal klásť väčší dôraz na hmotnosť vlaku. Pri účtovaní za dopravnú cestu by nám pomohla zmena pri spoplatňovaní ciest prázdnych vlakov," tvrdí Jandošek.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
08. december 2025 20:35