StoryEditor

Slovenské pivo v zahraničí takmer nepoznajú

03.08.2006, 00:00
Ešte minulý rok sa na africký trh dostal pivovar Topvar, ktorý do Sudánu vyviezol 170 hektolitrov piva. V Spojených štátoch dostať slovenské pivo v mestách Pittsburg, Milwaukee, Boston a v Československej reštaurácii Koliba v New Yorku.
Slovák sa na dovolenke v zahraničí k pivu zo slovenských pivovarov dostane len veľmi ťažko. Slovenské pivovary sa totiž orientujú najmä na domácich konzumentov piva. Ak ho vyvážajú, tak len do susedných štátov a Severnej Ameriky. Do exotických krajín Ázie a Afriky sa slovenské pivo dostáva len výnimočne.

Topvar v Sudáne
Ešte minulý rok sa na africký trh dostal pivovar Topvar, ktorý do Sudánu vyviezol 170 hektolitrov piva. "Tento rok už do Afriky nevyvážame," hovorí riaditeľ marketingu Topvaru Jozef Nemec. Pred dvoma rokmi sa dalo topoľčianske pivo kúpiť aj v Argentíne a Austrálii. "S exportom je to veľmi zložité. Sme radi, že sa nám darí na českom, poľskom a nemeckom trhu. A časť produkcie vyvážame do Ameriky," vysvetľuje Nemec. V Spojených štátoch dostať Topvar v mestách Pittsburg, Milwaukee, Boston a v Československej reštaurácii Koliba v New Yorku. "Bol som veľmi hrdý, keď som bol bežať bostonský maratón a potom som svojich priateľov mohol pozvať na naše pivo," usmieva sa Nemec.
Podľa údajov Slovenského združenia výrobcov piva a sladu pivovar Topvar vyviezol vlani do Ameriky necelých dvetisíc hektolitrov piva a Nemec je presvedčený, že tento rok vyvezú o niečo viac. "Američania majú o európske pivo záujem, ale je to najmä kvôli obohateniu ponuky. Je aj pomere drahé. Naše bolo dvakrát drahšie ako domáce značky," dodáva Nemec.
Topvar spolu s Pivovarom Šariš patrí do skupiny SABMiller. "Šariš sa zameriava na domáci trh," tvrdí Drahomíra Mandíkova, hovorkyňa Pivovaru Šariš.

Vedie Zlatý Bažant
Heineken
, ktorý je jednotkou na našom pivnom trhu, vyviezol vlani 70-tisíc hektolitrov piva. "Ide o značku Zlatý Bažant, ktorá je dlhodobo najúspešnejšou exportnou slovenskou značkou piva," vysvetľuje hovorca Heinekenu Roman Krajniak. Minulý rok sa Zlatý Bažant napriek licenčnej výrobe v Rusku dostal do šestnástich krajín, medzi ktorými dominovalo Česko, Rusko, Maďarsko, Kanada a Spojené štáty.
Slovenský Heineken úspešne exportuje pivo aj do Írska. Podľa Krajniaka je to spôsobené počtom Slovákov pracujúcich v tejto ostrovnej krajine.
Malé pivovary sa na exporte podieľajú len minimálne. Vyhniansky Steiger exportuje časť výroby do Maďarska, Česka a Veľkej Británie.
Bratislavský pivovar Stein Beverages tento rok vyviezol 383 hektolitrov piva. "Zameriavame sa skôr na domáci trh. Po ukončení spolupráce s maďarským Tescom vyvážame časť produkcie do Rakúska, kde sa snažíme uchytiť v reštauráciách," konštatuje Petra Červinková, marketingová manažérka Steinu.

Oplatí sa licenčná výroba
Export slovenských pivovarov vlani klesol, ale podľa Romana Šustáka, výkonného riaditeľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu, je to spôsobené otváraním licenčných pivovarov v zahraničí. "Nie je ekonomické vyvážať pivo, je výhodnejšie vyrábať ho vonku," tvrdí Šusták. Zlatý Bažant sa varí v petrohradskom pivovare Heineken Brewery, v Maďarsku aj v Česku a Šariš v Budapešti.
Trendom je podľa Šustáka vyvážať skôr chmeľ a slad. "Slad sme kedysi vyvážali aj do krajín ako Brazília a Filipíny," hovorí. V tomto roku neočakáva vyšší export piva, aj keď výroba by oproti vlaňajšku mala vzrásť. "Minulý rok bol katastrofálny a terajšie horúce leto naznačuje, že tohtoročný výsledok by mal byť lepší," dodáva Šusták.

České pivo v exotických krajinách

Pivovar Klášter z Hradiště nad Jizerou sa ako prvý český producent uchytil na najväčšom svetovom trhu s pivom, v Číne, kam už poslal dva prvé kontajnery s dvesto hektolitrami. Firma Drinks Union z Ústí nad Labem zase zamierila do Afriky, kde po dodávkach do Libérie poslala päť kontajnerov piva Zlatopramen do Beninu. Ten je považovaný za vstupnú bránu na trhy v strednej Afrike, kde žije 180 miliónov ľudí. Aj keď je Benin pomerne malý štát, stal sa vďaka pokojnej politickej situácii nákupným centrom pre obyvateľov okolitých štátov. Aj preto chodia všetky miestne taxíky oblepené reklamou na Zlatopramen. Celková produkcia piva v Česku sa tento rok odhaduje na 19,5 milióna hektolitrov, vyviezť by sa malo 3,5 milióna.
Zdroj: iHned.cz

Výroba a export piva (v tisícoch hl)
Rok

Výroba

Export

2000

4 514 118

2001

4 574 113

2002

4 850 122

2003

4 670 133

2004

4 218 184

2005

3 963 118
Zdroj: Združenie výrobcov piva a sladu 

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 19:56