Americké letecké spoločnosti vlani zaznamenali najväčšie omeškania v doterajšej histórii. Od januára do novembra nechali cestujúcich čakať celkovo 22,1 milióna minút. To znamená, že prílet každého piateho lietadla veľkých leteckých spoločností sa omeškal minimálne o štvrť hodiny.
Z údajov Federálneho leteckého úradu (FAA) vyplýva, že najčastejšie sa omeškávali lety na troch newyorských medzinárodných letiskách. V Newarku, ktorý sa síce nachádza na území štátu New Jersey, no počíta sa medzi newyorské letiská, pristávala minimálne s 15-minútovým omeškaním tretina všetkých lietadiel veľkých spoločností. Podobné situácie zažívala aj Filadelfia, San Francisco, Chicago, Atlanta, Boston či Raleigh.
FAA za príčinu označuje zlé jesenné počasie, ktorého dôsledky prekonali aj chaos počas búrok v rokoch 1999 a 2000. Ten vtedy prinútil Kongres sprísniť podmienky v leteckej doprave. Vlaňajší vývoj však podľa odborníkov ukazuje, že tieto opatrenia už neprinášajú požadovaný účinok.
V snahe uľahčiť situáciu na najrušnejších letiskách sa úrad snaží obmedzovať hromadenie lietadiel na veľkých pozemných križovatkách zdržiavaním odletov z menších letísk. Tým by sa mohli skrátiť rady čakajúcich lietadiel na veľkých letiskách a celkove omeškania v konečnom dôsledku nebudú veľmi rásť.
FAA prinútil aerolínie zmeniť letové poriadky a zaviedol obmedzenia proti letiskám "náchylným na omeškania". Napríklad na newyorské LaGuardia a chicagské O'Hara si letecké spoločnosti často naplánovali viac letov na hodinu, než dokážu prijať vzletové a pristávacie dráhy. Úrad za dôkaz úspešnosti nových opatrení považuje údajný vlaňajší pokles sťažností cestujúcich z 9 200 (rok 2000) na necelých dvetisíc.
Rastúci dopyt po leteckej doprave a neobyčajné počasie vyvíjajú obrovský tlak na systém riadenia letovej premávky, ktorý následne vyvoláva stres aj u cestujúcich. Podľa expertov by vhodným riešením mohli byť nové technológie.
StoryEditor