Štát nedoplatí na prímestskú autobusovú dopravu 300 miliónov korún. Ministerstvo financií argumentuje, že dopravu financujú župy. Tie vybrali na dani z príjmu viac, ako čakali.
- Vlani síce župy dostali o jeden a pol miliardy viac, ale dopravcom z nich už doplatili tristo miliónov. Vzhľadom na rast cien nafty treba podnikom autobusovej dopravy doplatiť ďalších tristo miliónov.
Prečo to má vyrovnať štát, keď dopravu majú v kompetencii župy?
- Kraje prebrali dopravu koncom roka 2004 a mali málo času, aby sa na to pripravili. V skutočnosti kompetencie v doprave uplatnili až vlani v lete. Ťažkosti spojené s transformáciou dopravy sme riešili s ministerstvom dopravy, čoho výsledkom sú aj legislatívne zmeny. Štát má teda morálny záväzok doplatiť spomínaných tristo miliónov korún, v čom sú zahrnuté aj zľavy pre študentov a dôchodcov z vlaňajška. Rezorty dopravy a sociálnych vecí nám vyšli v ústrety, okrem ministerstva financií. Doplatením sa zavŕši proces transformácie autobusovej dopravy pod župy.
V krajoch je nezaplatená zhruba pätina výkonov. Dokedy sa to musí vyriešiť?
- Do konca marca, kým autodopravcovia neodovzdajú daňové priznania. Okrem toho musia vedieť aj rozsah výkonov v prímestskej autobusovej doprave v tomto roku, aby si ho mohli zakalkulovať do hospodárenia.
To však závisí od žúp, ktoré do konca januára mali s dopravcami podpísať zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme.
- V mnohých župách sú nové zastupiteľstvá, noví župani a dali sme im čas, aby sa zorientovali v rozpočtoch. Myslím si, že to uzavrieme do konca marca.
Vyzerá to tak, že požadovaných tristo miliónov od štátu nedostanete. Budete obmedzovať alebo rušiť spoje?
- Bolo by to najkrajnejšie riešenie.
Zväz autobusovej dopravy pri financovaní prímestskej dopravy navrhuje západoeurópsky model. O čo ide?
- Kraje počas roka zálohujú dopravcov a objednávajú si reálne dopravné výkony. Na konci roka sa zrátajú tržby a náklady na prímestskú autobusovú dopravu a prípadný rozdiel sa doplatí. Buď župa dopravcom, alebo naopak. Model zabezpečí obnovu vozového parku, nižšie cestovné a primerané nároky na financovanie prímestskej autobusovej dopravy. Systém vlani zaviedli v Trenčianskom kraji a pridáva sa aj žilinská župa.
Ako prebieha modernizácia vozového parku?
- Podniky majú asi 15 percent nových autobusov, čo je málo. Pred privatizáciou bolo zhruba 90 percent autobusov v zlom technickom stave. Ak vo všetkých regiónoch zavedú spomínaný model financovania prímestskej autobusovej dopravy, do piatich rokov môžeme obnoviť vozový park asi na 30 percent. Budú aj peniaze na postupné nakupovanie moderných autobusov v ďalších rokoch.
Do konca roka sa majú doprivatizovať všetky podniky autobusovej dopravy. Myslíte si, že sa to stihne?
- Nepoznáme oficiálne stanovisko vlády. Je možné, že doprivatizácia nebude v tomto roku skončená. Pre fungovanie dopravných podnikov to momentálne nie je rozhodujúce. Najprv sa musí doriešiť legislatíva a dokončiť reforma fungovania regionálnej dopravy, kde sa doladí aj činnosť prímestskej autobusovej dopravy. Prioritou žúp aj dopravcov musí byť komfortné cestovanie občanov za primerané ceny.