Konkurenti spoločnosti Deutsche Telekom (DT) vyčítajú tomuto bývalému monopolu rozsiahle porušovanie princípov hospodárskej súťaže v dôležitom segmente predvolieb. "V poslednom čase sa množia sťažnosti klientov na to, že Telekom presúva linky, nastavené na predvoľby konkurenčných spoločností, do vlastnej siete," povedal pre denník Die Welt riaditeľ združenia pre čestnú hospodársku súťaž VATM Jürgen Grützner. "Deje sa to bez toho, aby títo klienti písomne schválili takýto krok a v niektorých prípadoch dokonca proti ich vôli," dodáva.
Spoločnosť Tele 2 v období od novembra 2003 do apríla 2004 identifikovala viac než 350 klientov, ktorým Deutsche Telekom týmto spôsobom zabránil zmeniť poskytovateľa telekomunikačných služieb. "To je však len špička ľadovca," hovorí Ralf Langenhorst z Tele 2. Harald Stöber, šéf spoločnosti Arcor, ktorá je najväčším konkurentom Deutsche Telekom, v liste prezidentovi dozorného úradu napísal, že obmedzovanie hospodárskej súťaže nadobudlo na intenzite a zasahuje celý sektor poskytovateľov predvolieb. Arcor preto žiada otvorenie procesu kvôli zneužívaniu dominantného postavenia a obnovenie elektronického podávania žiadostí o zmenu poskytovateľa telekomunikačných služieb.
Konkurenti považujú správanie Telekomu za nečestné, pretože pri zmene poskytovateľa žiada od klientov podpísanú písomnú žiadosť. Naproti tomu klientom, ktorí sa chcú vrátiť k DT, stačí poslať e-mail alebo dohodnúť sa ústne. "Telekom porušuje týmto postupom nielen princíp nediskriminácie klientov. Klient má predovšetkým nárok na to, aby sa dodržiavali pravidlá ochrany spotrebiteľa," hovorí Grützner.
DT na tieto obvinenia zareagoval vyhlásením, že nemieni zrušiť elektronickú žiadosť o odhlásenie linky, ale ju spojiť s novými zmluvnými podmienkami, ktoré umožňujú lepšiu kontrolu. Podľa nemenovaného zdroja z DT niektorí konkurenti tiež nepodnikajú práve najčestnejšie pri predaji svojich produktov.
Telekom ďalej argumentuje, že klienti stále zostávajú v jeho sieti. "Ak sa chce klient vrátiť opäť k nám, vzdáva sa len jednej služby, a to predvoľby," vysvetľuje hovorca spoločnosti otázku jednoduchej žiadosti. Podľa jeho slov z dôvodov garancie je pri odhlásení potrebná oficiálna podpísaná žiadosť.
Konkurenti vyčítajú DT aj to, že údaje o klientoch segmentu predvolieb posúva marketingovému odboru, aby sa ich cielene pokúšal získať späť. Podľa VATM tento postup je v rozpore s telekomunikačným zákonom. DT, naopak, považuje svoj postup za legálny a odvoláva sa na príslušné rozhodnutie súdu. Podľa nemenovaných zdrojov z Telekomu pochybné metódy pri oslovovaní klientov nepoužíva spoločnosť, ale niektorí jej konkurenti.
Rivali sa obávajú, že by sa dostali do veľkej nevýhody, ak by sa v budúcnosti prihlasovanie k predvoľbe mohlo vykonávať iba prostredníctvom faxu. Celý proces by sa spomalil, či dokonca úplne zastavil a spoločnostiam by pri získavaní klientov vznikli podstatne vyššie náklady.
StoryEditor

